800
۰

ترش‌مزه‌هایی که به جان دندان‌هایتان می‌افتد

یک دندانپزشک گفت: مواد اسیدی پس از ورود به دهان، در ساختار متخلخل سطح دندان نفوذ کرده و به مرور باعث ایجاد آسیب جبران ناپذیر بر سطح آنها می‌شود.
ترش‌مزه‌هایی که به جان دندان‌هایتان می‌افتد
به گزارش شستون؛ علی یزدانی دندانپزشک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره تاثیرات مصرف مواد اسیدی بر تخریب مینای سطح دندان گفت: سطح دندان بافتی متخلخل دارد که در زیر میکروسکوپ به‌صورت حفره‌‌های متعدد دیده می‌شود. در این میان مینای دندان‌ اغلب  از مواد معدنی تشکیل شده است و هر نوع ماده اسیدی باعث تحلیل و از بین رفتن آن می‌شود. در واقع اگر سطح مینای دندان را مانند سنگ پا تصور کنید، مواد اسیدی با ورود به حفره های سطح دندان آن را تخریب می‌کند.
وی ادامه داد: مصرف مواد اسیدی مانند لیمو به خصوص اگر با گرما همراه باشد مانند ترکیب چای و لیمو، باعث افزایش اثر تخریبی آن می‌شود.
بعد از شیرینی‌جات نوبت ترش‌مزه‌هاست که به جان دندان‌هایتان بیفتند
یزدانی افزود: مواد اسیدی به خصوص نوشابه‌های گازدار که 3 نوع ماده اسیدی؛  اسید فسفریک، اسید کربنیک و اسید سیتریک درون خود دارند، باعث تخریب سطح مینای دندان می‌شود؛ ماده اسیدی پس از ورود با نفوذ به ساختار متخلخل سطح دندان به کاهش سطوح تیز و شکننده‌ روی سطح آن منجر می‌شود.
وی ادامه داد: این لبه‌های تیز و بخش‌های آسیب دیده می‌توانند بر اثر ضربه‌ای بسیار ساده مثل مسواک زدن  از سطح مینای دندان جدا شده و به مرور باعث ایجاد آسیب جبران ناپذیری بر سطح دندان خواهند شد.
بیشتر بخوانید: از مشکلات گوارشی تا بیماری‌های خود‌ایمنی؛ شَرِ ترشی‌ها را از سفره‌های غذا کم کنید
این دندان پزشک درباره راه‌های مقابله با این اختلال تشریح کرد: بهتر است پس از مصرف مواد اسیدی، مدتی صبر کنیم تا بزاق دهان خود به خود این حفره ها را پر و سطح اسیدی دهان را تنظیم کند؛ دقت داشته باشید که مسواک زدن در این مرحله به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه همراه شدن این فشار با مواد اسیدی تنها وضع را بدتر می‌کند.
بعد از شیرینی‌جات نوبت ترش‌مزه‌هاست که به جان دندان‌هایتان بیفتند
یزدانی یادآوری کرد: مواد ترش مانند انواع لواشک، ترشی، چای با لیمو، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشابه‌های انرژی زا و آب میوه‌های صنعتی از رایج‌ترین خوراکی‌های اسیدی هستند که مینای دندان را از بین برده و دندان را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهند، پس بهتر است در مصرف آن‌ها محتاط باشیم.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 12830
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *