800
۰

باید از سیلاب یک نعمت بزرگ بسازیم/اقدامات سپاه و بسیج در منطقه قابل تقدیر است

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه ورودی آب از افغانستان بیش از سیلاب های دیگر مناطق کشور است اما خرابی خاصی نداشته و سیل به خوبی مدیریت شده که در این راستا کمک سپاه و بسیج نیز قابل تقدیر است.
باید از سیلاب یک نعمت بزرگ بسازیم/اقدامات سپاه و بسیج در منطقه قابل تقدیر است
به گزارش شستون؛ احمدعلی کیخا در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه سیل زابل قابل پیش بینی بود، اظهار کرد: از مدتها قبل منتظر این سیل بودیم و با رصد های انجام شده و داده های ارسالی از سوی نهادهای مختلف، سیل با این حجم کاملا قابل پیش بینی بود.

وی افزود: در چنین بحران هایی اولین اقدام مدیریت آب و بهره برداری 100درصدی از این منبع است که این موضوع به عنوان اولویت اصلی همه نهادهای مسئول در سیستان مدنظر بود و برنامه ریزی برای بهره برداری از حداکثر آب ورودی نیز انجام گرفت.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حجم آب ورودی به سیستان از بسیاری از سیلاب های اخیر در کشور بیشتر است، بیان کرد: ورودی 4 هزار متر مکعبی آب در هر ثانیه واقعا رقم بالایی است که خوشبختانه تاکنون به خوبی مدیریت شده و با کمک دستگاه های دیگری چون سپاه و بسیج توانسته ایم به خوبی از عهده مدیریت این سیلاب برآییم.

وی ادامه داد: اولین اقدام برای بهره برداری از این آب، انتقال آن ب چاه نیمه هاست تا آب شرب و کشاورزی مردم تامین شود و در درجه دوم نیز حل مشکل ریزگردها که با انتقال آب به دریاچه هیرمند و جنگل نیاتک میباشد که در حال انجام است.

کیخا با بیان این مطلب که بیش از 27استان کشور گرفتار سیلاب هستند، اذعان کرد: تنها سیستان و بلوچستان گرفتار چنین مشکلی نیست و بیش از 27 استان دیگر نیز با سیل درگیر هستند اما با بررسی هایی که از آغاز سیلاب ها در کشور انجام داده ام و از نزدیک از این مناطق بازدید کرده ام باید بگویم مدیریت سیلاب در زابل از همه کشور بهتر بود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی ما در مدیریت بحران ها در کشور با مشکل مواجه هستیم و دستگاهی که مسئولیت این کار را دارد به خوبی نمی تواند به وظیفه خود عمل کند اما همواره با حضور به موقع دیگر دستگاه ها و نهادها توانسته ایم مشکلات را رفع کنیم به گونه ای که با افتخار می توان گفت اگر هر کشوری جز ایران با این حجم از سیلاب درگیر می شد هیچ گاه نمی توانستند موفق شوند.

باید از سیلاب استفاده کنیم
این نماینده مجلس با بیان این موضوع که باید از سیلاب نهایت استفاده را ببریم، گفت: اینک وظیفه نهادها و دستگاه های دیگر نیز است تا وارد عمل شوند و از این آسیب یک نعمت بزرگ بسازند، دریاچه هامون می تواند تامین کننده علوفه ده ها هزار دام منطقه باشد و امروز به عقیده من باید جهاد کشاورزی و محیط زیست فکری برای آبادسازی منطقه بکنند و حتی می توان بذرپاشی هوایی نیز انجام داد تا علاوه بر سرسبزی و تامین غذای دامها، ریزگردها نیز کنترل شود و سیستان به روزهای اوج خود بازگردد.

وی افزود: برخی بر این باور هستند که با بارش های اخیر در منطقه دیگر مشکل بی آبی حل شده اما باید به این نکته توجه کنیم که کل کشور گرفتار خشکسالی است و سال گذشته به عنوان خشک ترین سال در 5 دهه اخیر بود و امسال نیز به عنوان پرآب ترین سال در این مدت می باشد و این نشان دهنده این حقیقت است که در فاصله کمتر از یک سال از خشک ترین به پرآب ترین سال میرسیم و این روند می تواند همواره تکرار شود و نباید به چنین مواردی دل خوش بود.

کیخا با تاکید بر اینکه رسانه ای شدن سیل به نفع مردم است، بیان کرد: سیل موجب تخریب منازل و زمین های کشاورزی مردم شده که رسانه ای شدن این موضوع می تواند موجب کمک بیشتر به مردم شود همان گونه ای که در دیگر مناطق کشور شاهد کمک بی نظیر مردم و مسئولین بودیم در سیستان نیز بی تردید برای آسیب دیدگان اقدامات خوبی انجام خواهد گرفت.

وی با بیان این مطلب که نگرانی برای ورود آب بیشتر از افغانستان وجود ندارد، ادامه داد: دریاچه هامون و چاه نیمه ها گنجایش زیادی برای مهار سیل دارد به گونه ای که بیش از نیم میلیارد متر مکعب آب هنوز گنجایش چاه نیمه هاست و چندین میلیارد متر مکعب نیز دریاچه هامون ظرفیت آب دارد و نباید به دلیل ترس از سیلاب جلوی ورود آب را بگیریم چرا که این سیلاب در کنار مشکلاتی که ایجاد کرده بزرگترین نعمت برای منطقه است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در پایان با تقدیر از اقدامات خوب همه نهادها در سیل اخیر، تصریح کرد: حضور پرشور سپاه و بسیج و دیگر ارگان های فعال در منطقه قابل تقدیر است، سپاه و بسیج در سیلاب های دیگر مناطق کشور نیز به خوبی عمل کرده و امتحان خود را پس دادند و در سیستان نیز با حضور به موقع به یاری مردم و مسئولین شتافتند.
 

انتهای پیام/
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 13979
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *