800
۰
سفیر اسبق ایران در افغانستان:

پاکستان هشدارهای ایران را جدی نمی گیرد/ نیروهای مسلح باید جدا از دستگاه دیپلماسی مطالبه گر باشند

فداحسین مالکی به سفر پیش روی نخست وزیر پاکستان اشاره کرد و گفت: اخیراً دولت پاکستان یک مصوبه ای را مقرر کرده است تا حوزه هایی که به نوعی با تروریست ها ارتباط دارند، بسته شوند و همچنین یک اقداماتی را سازمان ضدتروریستی پاکستان انجام داده است که ایران آن را به فال نیک می گیرد که امید است شاهد تحولاتی در این کشور بزرگ اسلامی باشیم.
پاکستان هشدارهای ایران را جدی نمی گیرد/ نیروهای مسلح باید جدا از دستگاه دیپلماسی مطالبه گر باشند
به گزارش شستون؛ فداحسین مالکی، سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به سفیر پیش روی عمران خان به ایران اظهار داشت: روابط ایران و پاکستان در همه ادوار یک روابط خوب و متناسب با شرایط روز منطقه بوده و هست.
 
وی تصریح کرد: اتفاقاتی که اخیراً افتاد و مسبوق به سابقه هم هست، باعث شد تا حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با عمران خان، نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی داشته باشد و حوادث مرزهای شرقی کشور مورد بحث قرار گرفت.
 
سفیر اسبق ایران در افغانستان به برخی از اقدامات تروریست ها در مرزهای شرقی کشور اشاره کرد و گفت: گروه های تروریسیتی هر از چندگاهی در داخل کشور ایران، حملات و اقداماتی را علیه نیروهای نظامی و مردم بی گناه صورت می دهند که آخرین آن شهادت 27 تن از پاسداران و قبل از آن هم ربایش مرزبانان بود.
 
مالکی افزود: این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران خیلی سنگین تمام می شود؛ بارها و بارها این موضوع به پاکستانی ها تذکر داده شده است اما هشدارها و گوشزدهای ایران توسط دولت پاکستان جدی گرفته نمی شود.
 
وی ابراز داشت: اگر از اول انقلاب مسائل مرزی را بررسی کنیم، بارها و بارها شاهد اقدامات تروریستی علیه مرزبانان و هموطنان خود بوده ایم و تعرضات زیادی توسط گروهک های تروریستی داشتیم، در حقیقت جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام عملی از دولت پاکستان برای مقابله و جلوگیری از اقدامات تروریستی شاهد نبوده است.
 
سفیر اسبق ایران در افغانستان خاطر نشان کرد: هر دولتی که در راس پاکستان بوده است، معمولاً خودش را جدا از سرویس امنیتی پاکستان(ISI) دانسته است، ولی این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست زیرا دولت پاکستان باید جوابگوی این نوع حوادث باشد.
 
فداحسین مالکی با اشاره به برخی از تماس های صورت گرفته از طرف مقامات ایرانی با دولت پاکستان، گفت: قبل از روحانی فرمانده کل سپاه نیز به دولت پاکستان هشدار داد که ما از این مسئله ساده نمی گذریم، بعد از آن هم برخی از فرماندهان کشور تذکراتی به پاکستان دادند؛ به نظر می رسد پاسخ فرماندهان نظامی ایران به پاکستان متناسب با آن چیزی است که ما از ساختار حکومت پاکستان سراغ داریم چون این حق باید به نیروهای مسلح ما داده شود که جدا از دستگاه دیپلماسی و بر اساس عرف، مطالبه گر باشند.
 
وی ادامه داد: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در همین راستا با عمران خان صحبت کرد تا دولت پاکستان به گروه های تروریستی اجازه ندهد که دست به چنین اقداماتی بزنند.
 
سفیر اسبق ایران اشاره کرد: اخیراً دولت پاکستان یک مصوبه ای را مقرر کرده است تا حوزه هایی که به نوعی با تروریست ها ارتباط دارند، بسته شوند و همچنین یک اقداماتی را سازمان ضدتروریستی پاکستان انجام داده است که ایران آن را به فال نیک می گیرد که امید است شاهد تحولاتی در این کشور بزرگ اسلامی باشیم.
 
مالکی به سفر پیش روی عمران خان به ایران اشاره کرد و گفت: این سفر می تواند تبیین همین واقعیت باشد، در واقع این سفر می تواند به نوعی دلجویی از دوستان ایرانی دولت پاکستان باشد، اما به نظر می رسد اگر این سفر توام با اقدامات عملی نباشد باز هم مشکلی را حل نخواهد کرد.
 
وی در ادامه بیان داشت: امیدواریم که سفر عمران خان به ایران توام با اقدامات جدی دولت و ارتش پاکستان در برخورد با گروه های تروریستی باشد.
 
مالکی در پاسخ به این سوال که "وظیفه وزارت خارجه در تامین امنیت مرزها چیست؟" گفت: وزارت خارجه ما کاری به اقدامات عملی ندارد؛ این ها باید روابط دیپلماسی با دولت پاکستان را صمیمی تر کنند.
 
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید هموار کننده مسیر برای ارتباطات نزدیک با اجزای مختلف دولت پاکستان باشد گفت: وزارت امور خارجه باید این زمینه را فراهم کند تا ارتباط با همسایگان نزدیک تر شود.
 
سفیر سابق ایران در پاکستان تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید از طریق سفارت ایران، پاکستان را جهت مقابله با گروهک های تروریستی ترغیب کند تا امنیت مرز بین دو کشور بیش از بیش تامین شود.
 
فداحسین مالکی در تشریح پیام سفر عمران خان به منطقه گفت: این سفر می تواند پیام های زیادی داشته باشد؛ همچنین با توجه به های و هویی که سعودی ها جهت رفتن پاکستان به دامن آنها دارند، این سفر نشان خواهد داد روابط با ایران برای پاکستان کما فی السابق دارای یک اهمیت بزرگ و استراتژیک خواهد بود.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 14344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *