رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سراوان:

40 هزار هکتار مرتع سراوان در معرض بحران فرسایش خاکی قرار دارد/ بیابان زایی، مرگ خاموش منطقه است

27 خرداد 1398 ساعت 8:38

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سراوان گفت: در شهرستان سراوان کانون بحرانی مک سوخته با سطحی نزدیک به 40 هزار هکتار جزو کانون های بحرانی فرسایشی خاک است که به دلیل مرزی بودن منطقه تا کنون عملیات اجرایی در آن انجام نگرفته که طی سنوات گذشته پیشنهاد تهیه طرح مطالعاتی به استان ارسال شده است.


به گزارش عصرهامون؛ محمد رفیع دهقان در گفت و گو با شستون با اشاره به روز جهانی مقابله با بیان زدایی بیان کرد: امروزه پیشرفت بیابان ها در سایر جهان به  درجه خوب رسیده که مسئله بیابان زایی به یکی از مسائل مهم زیست محیطی تبدیل شده است.

 وی افزود: تخریب  پوشش گیاهی، تولید ریز گرد، فرسایش خاک، افت سفره های آب زیر زمینی، از بین رفتن حیات وحش و مهاجرت را می توان از پیامد های ناشی از بیابان زایی در سطح جهان دانست

 رئس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان ادامه داد: در شهرستان سراوان کانون بحرانی مک سوخته با سطحی نزدیک به 40 هزار هکتار جزو کانون های بحرانی فرسایشی خاک است که به دلیل مرزی  بودن منطقه تا کنون عملیات اجرایی در آن انجام نگرفته که طی سنوات گذشته پیشنهاد تهیه طرح مطالعاتی به استان ارسال  شده است.

 دهقان با بیان اینکه به دلیل خشکسالی و تخریب پوشش گیاهی شاهد بیابانی شدن عرصه های مرتعی شهرستان هستیم، اضافه کرد: بعد از چالش اقلیم و آب، از بیان زایی به عنوان مرگ خاموش یک منطقه یاد می شود چرا که اثرات آن در  دراز مدت روی نسل آینده قابل مشاهده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیابان های واقعی موجود در شهرستان سراوان که دارای کانون بحران نیز می باشد 40 هزار هکتار دشت مک سوخته که با حوزه روتک مشترک می باشد، است، خاطر نشان کرد:  در راستای مقابله با بیان زایی اولویت  اول مطالعه منطقه است که پس از فعالیت های اجرایی پیشنهادی که بیشتر متکی بر استقرار پوشش گیاهی است با تأکید بر نقش مشارکتی مردم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/الف.د
 


کد مطلب: 14488

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/14488/40-هزار-هکتار-مرتع-سراوان-معرض-بحران-فرسایش-خاکی-قرار-بیابان-زایی-مرگ-خاموش-منطقه

شستون
  https://shastoon.ir