جزئیات اولین خورشید گرفتگی کامل ۲۰۱۹/ آیا خسوف تیرماه در ایران قابل رویت است؟

3 تير 1398 ساعت 11:33

صفاران گفت: یک خورشیدگرفتگی کلی ۱۱ تیر ماه جاری رخ خواهد داد و متأسفانه امکان مشاهده آن در ایران وجود ندارد.


به گزارش شستون، محمدجواد صفاران کارشناس نجوم در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، از وقوع یک خورشید گرفتگی و یک ماه گرفتگی خبر داد و اظهار کرد: این خورشیدگرفتگی از نوع گرفت کلی است که روز سه‌شنبه ۱۱ تیر ماه جاری رخ خواهد داد.
وی افزود: خورشید گرفت ذکر شده در آمریکای جنوبی و به‌ویژه در کشور‌های "شیلی" و "آرژانتین" و "اقیانوس آرام" مشاهده خواهد شد و متأسفانه امکان مشاهده این خورشیدگرفتگی در ایران وجود ندارد.
صفاران ادامه داد: بعد از این خورشیدگرفتگی، ماه گرفتگی جزئی در بامداد چهارشنبه ۲۶ تیرماه رخ خواهد داد که در سراسر ایران قابل روئیت خواهد بود؛ این خسوف در آمریکای جنوبی به جز بخشی از شمال غرب آن، اروپا، آسیا به جز شمال شرق آن، آفریقا و استرالیا دیده می شود.
این کارشناس نجوم اظهار کرد: این ماه گرفتگی از ساعت ۰۰:۳۲ بامداد چهارشنبه، ۲۶ تیرماه آغاز خواهد شد و در ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد به پایان می‌رسد، توجه داشته باشید که پیش از نیمه‌شب و در شبانگاه ۲۵ تیر، ماه وارد نیم‌سایه زمین خواهد شد پس فرصت چندانی برای مشاهده آن نخواهید داشت اما با حضور به موقع می‌توانید این پدیده را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید.
وی بیان کرد:ماه گرفتگی در ساعت ۲ و ۱ دقیقه بامداد به حداکثر میزان خود می‌رسد و در این لحظه ۶۷ درصد از قرص ماه با سایه پوشیده خواهد شد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 14573

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/14573/جزئیات-اولین-خورشید-گرفتگی-کامل-۲۰۱۹-آیا-خسوف-تیرماه-ایران-قابل-رویت

شستون
  https://shastoon.ir