800
۰
یک روانشناس مطرح کرد:

تهدید کرونا فرصتی برای استحکام بنیان خانواده است/راهکارهای لذت بردن از خانه نشینی

مسلم کرد با بیان اینکه روزهای کرونایی فرصتی برای نزدیکی به خانواده است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحث قرنطینه اجباری در خانه؛ شاهد استحکام بنیان خانواده ها و انس و الفت ‏بیشتر در بین آنان هستیم.
تهدید کرونا فرصتی برای استحکام بنیان خانواده است/راهکارهای لذت بردن از خانه نشینی
به گزارش شستون؛ مسلم کرد، یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اهمیت و جایگاه خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی افزود: در دین مبین اسلام تاکیدات ویژه ای در خصوص اهمیت خانواده و فیوضات و برکات برای تکامل و رشد انسانی شده، برخلاف جامعه غربی که یک جامعه فرد گرا محسوب می شود فرهنگ ایرانی-دینی  یک فرهنگ جمع گرا می باشد که در آن خانواده منبع اصلی رفع نیازهای روانی- اجتماعی می باشد.
 
درخانه ماندن منجر به انس و الفت ‏در بین خانواده ها شد
 
 وی بیان کرد: این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحث قرنطینه اجباری در خانه؛ درخانه ماندن منجر به انس و الفت ‏خانواده های ایرانی شده و کدورت ها را برطرف کرده، همچنین خانواده‌ هایی که دارای فرزند می باشند، گذراندن زمان بیشتر با هم فرصت خوبی برای ارتباط بیشتر والدین و فرزندان خواهد بود.
 
این روانشناس در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: بحث مهمی را که باید در دوران شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته اینکه  اعضای خانواده باید با کمک به یکدیگر و ایجاد احساس امنیت، مثبت‌اندیشی و حفظ ذهنیت سالم بدهند تا این دوران را به خوبی و خوشی سپری کرد.
 
وی یکی از نکات مثبت در فرهنگ های جمع گرا را اهمیت بالای نهاد خانواده دانست و گفت: در کشور ایران هم به لحاظ تمدن اسلامی و هم به لحاظ تمدن ایرانی خانواده از اهمیت دو چندانی برخودار می باشد، این ویژگی سبب می شود تحکم و ارزش بالای بنیان خانواده در کشور ما به عنوان یک مزیت محسوب شود و به کنار آمدن بهتر با بحران کرونا کمک شایانی کند.

کرد  با اشاره به گفته های شهید والا مقام سپهبد قاسم سلیمانی که "در دل هر تهدید فرصتی نیز وجود دارد" خاطر نشان کرد:  امروزه اگر چه بیماری کرونا باعث ایجاد مشکلات فراوانی در کل دنیا از جمله برای کشور ما شده اما در کنار آن یکسری فرصت هایی ایجاد کرد. در نظر بگیرید بسیاری از افراد در گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و فعالیت کردن دوچندان، فرصت کمی را برای با هم گذراندن داشتند این وضعیت باعث شده که در کنارهم بودن بیشتر را تجربه کنند و زمان بیشتر را برای کنار هم بودن بگذارند.
 
وی از دیگر فرصت های این دوران قرنطینه را بهبود آموزش های مجازی و کم شدن ترافیک و ..دانست و افزود: در برخی از نقاط جهان و در برخی از خانواده ها بحران کرونا باعث افزایش خشونت خانگی شده که مسئولین باید در خصوص آن چاره اندیشی کنند.
 
راهکارهای لذت بردن از خانه نشینی در روزهای کرونایی
 
این روانشناس ادامه داد: راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود از این دوران نهایت استفاده را کرد از جمله اینکه اعضای خانواده برای نزدیک ‌ترشدن به هم، باید فعالیت‌های روزانه ‌ای برنامه‌ریزی کنند که همه با هم مشارکت داشته باشند. همچنین در ارتباط با کودکان، نظراتشان را باید به زبان ساده به آنها توضیح و یا وقت بیشتری با آنها بگذراند و بازی کنند.
 
وی تصریح کرد: اعضای خانواده سعی کنند کارهای خانه را به صورت مشارکتی انجام دهند تا همه احساس مسئولیت کنند. آنچه که در این دوران کرونایی و پسا کرونایی مهم است افزایش تاب آوری شناختی می باشد که زندگی زیر یک سقف را بهبود می بخشد.

کرد بیان کرد: اگر نتوانیم از فرصت در کنار هم بودن به خوبی استفاده کنیم این فرصت خود تبدیل به تهدید شود. آمارهای جهانی نشان می دهد قرنطینه بودن باعث افزایش خشونت خانگی به خصوص علیه زنان و کودکان در برخی از جوامع شده است. قسمتی از این خشونت های به این دلیل است که بسیاری از کارهای به خصوص مشاغل آزاد تعطیل شده و سرپرست خانواده دچار اضطراب و استرس است که باعث می شود تاب آوری فرد کاهش پیدا کند و فرد از لحاظ روانی دچار شکنندگی شود و با کوچکترین مشکل پرخاشگری کند.
 
وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: برقرای ارتباط اجتماعی از طریق تلفن و مجازی و قوت قلب دادن به یکدیگر، ورزش و داشتن تحرک، کاهش سوگیری منفی از جمله راهکاری های دم دستی می باشد که باعث کاهش پیامدهای احتمالی این بحران می شود.
 
این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: بی گمان بحران کرونا اولین بحران نبوده و با توکل بر خدا این دوران نیز سپری خواهد شد، سعی کنیم از این دوران پیش آمده به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
 
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 17822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *