800
۰
دانشجوی دکترای روانشناسی:

کرونا باعث نزدیک تر شدن خانواده ها شد/ فراهم شدن فرصت مناسب برای آموزش آموزه های دینی به کودکان

اسما دهواری گفت: شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی، موجب شده تا والدین فرصت مناسبی برای آموزش آموزه های دینی در قالب بازی های کودکانه به فرزندانشان داشته باشند.
کرونا باعث نزدیک تر شدن خانواده ها شد/ فراهم شدن فرصت مناسب برای آموزش آموزه های دینی به کودکان
اسما دهواری مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای روانشناسی در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه ویروس کرونا می‌تواند این تأمل را به وجود بیاورد که قدرشناسی بیشتری نسبت به نعمت‌هایی که داریم پیدا کنیم، بیان کرد:  معمولاً ما از نعمت‌هایی که داریم بی‌خبر هستیم، وقتی نعمتی از ما گرفته می‌شود، متوجه می‌شویم که چه نعمتی را از دست داده‌ایم و چقدر آن نعمت برای ما مهم و اساسی بوده است. 

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: این معنویت در خانواده های ایرانی باعث می شود که به خدا نزدیک شوند، قدر داشته ها و خانواده شان را بیشتر بدانند، مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنند و در زمان بیشتری که کنار خانواده هستند به تعامل و محبت بپردازند.

شفقت ورزی راه موثر برای امیدوارانه زیستن
 این مدرس دانشگاه راه دیگر برای امیدوارانه زیستن را شفقت ‌ورزی دانست و ادامه داد: بعضی خانواده ها معمولاً در زندگی به خودشان سخت می‌‎گیرند. جهان برای فراهم کردن یک زندگی خوب و خوش، به کسی بدهکار نیست. 

دهواری اذعان کرد: اکنون در شرایطی که طبیعت به ما سخت گرفته، ما باید زندگی را به خودمان آسان بگیریم و رفتارها و اعمالی را انتخاب نکنیم که شرایط برای ما و دیگران سخت‌تر شود؛ بنابراین باید با خود و با اطرافیان و خانواده شفقت‌ورزی و محبت کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها وقتی در زندگی خود با یک چالش و بحرانی نظیر بیماری و یا مرگ مواجه می‌‌شوند، فلسفه زندگی‌شان تغییر می‌کند و مسیر زندگی خود را تغییر می‌دهند، گفت: به‌ طور مثال خیلی ‌ها بیش از گذشته، اهل خانواده و یا اهل معنویت می‌شوند، به نظر می رسد  کرونا می‌تواند میان آحاد جامعه و در کشورهای مختلف، تأثیرهای مختلف نیز به همراه داشته باشد، به طور کلی شاید بسیاری از انسان‌ها در معنا و شیوه زندگی خود تأمل کنند و بیشتر قدر داشته هایشان را بدانند و به همدیگر  و کودکان محبت کنند.

دانشجوی دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه برای بالا بردن آرامش باید افکار واحساسات مثبت را تقویت کنیم و امیدوار باشیم، ادامه داد:  اولین بارقه امید، زمانی در وجود ما متجلی می‌شود که باور کنیم وضعیت فعلی، وضعیت ازلی و ابدی نخواهد بود، گاهی یک رویداد و وضعیت، در یک ماه طی می‌شود و گاهی هم در چند ماه، ولی به هر صورت هیچ ‌گاه جهان ثابت و پایدار نبوده است.

از نشخوار افکار منفی در شرایط فعلی پرهیز کنیم
دهواری خاطر نشان کرد: افکار و احساسات منفی مثل ماهی‌تابه‌های فلزی هستند که وقتی غذایی در آن پخت می‌کنیم، به کف آن می‌چسبد، احساسات منفی نیز به همین شکل در ظرف وجودی ما می‌چسبد، اما احساس‌های مثبت ما مثل ماهی‌تابه‌های تفلون هستند که غذا در آن نمی‌چسبد، برای همین باید مراقب افکار و خودگویی‌های خود باشیم چرا که افکار و خودگویی‌‌ها به احساسات ما بدل می‌شوند لذا در همین زمینه بیش از هر چیز باید افکار بهتری را با خود مرور کنیم و از نشخوار افکار منفی بپرهیزیم و خود را به یک‌سری کارهای لذت‌بخش مشغول کنیم.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم شرایط فعلی جهانی برای همه ملت‌ها، گروه‌ها، زبان‌ها، جنسیت‌ها و نژادها رقم خورده است و به همین دلیل باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که ضررهای خود و دیگران را به حداقل برسانیم؛ بنابراین بهترین گفت‌و‌گوی درونی ما در این شرایط سخت توجه به این حکمت ایرانی است که این نیز بگذرد. «نه عمر خضر بماند، نه ملک اسکندر».

وی با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا شرایطی پیش آورده تا خانواده‌ سالم و سرزنده که درگیر این بیماری نبوده و در قرنطینه‌های بیمارستانی به سر نمی‌برند بار دیگر به یکدیگر نزدیک شوند و اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنند، گفت:  والدینی  هستند که از این فرصت استفاده می کنند در زمانی که اوقات فراغت بیشتری دارند و زمان بیشتری با کودکان دارند، شرایط بازی را برای کودکان فراهم کرده، شرایط آموزش و رفتار های دینی را در قالب بازی فراهم می کنند و این شرایط الفت و دوستی را بین اعضای خانواده و کودکان بیشتر می کند. 

دهواری در پایان بیان کرد: افراد موفق فرصت‌ها را از دل سختی‌ها و لحظات ناب و طلایی شکار می‌کنند. زندگی همیشه ترکیبی از تهدیدها و فرصت‌ها است و ما نیز باید از شرایط فعلی بهترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 17894
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *