800
۰

گسترش تناقضات بین المللی با افزایش دوره بیماری کرونا/ اظهارنظرهای پراکنده، فضای دیپلماتیک را تنگ تر می کند

کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند هر چه طول این بیماری بیشتر شود؛ عمق تعارضات و تناقضات دیپلماتیک گسترش عمیق تری پیدا خواهد کرد و اگر دولتمردان در سطح بین المللی، رفتارهای دیپلماتیک خود را معقول و منطبق با خرد سیاسی نکنند، عمق اختلافات بیشتر می شود.
گسترش تناقضات بین المللی با افزایش دوره بیماری کرونا/ اظهارنظرهای پراکنده، فضای دیپلماتیک را تنگ تر می کند
به گزارش شستون؛ به نقل از راه آرمان؛ در دو ماه گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح جهان شاهد تغییرات مناسبات سیاسی در سطح بین الملل هستیم. برخی از کارشناسان این امر معتقدند پایه و اساس روابط دیپلماتیک در حال تغییر است و در ماه های آتی شاهد اتفاقات بسیار جدی در این عرصه در سطح جهان خواهیم بود.
کمک کشورها به یکدیگر در نقاط مختلف جهان متفاوت است؛ از شواهد به نظر می رسد که در کشورهای غربی به دلیل عدم تمایل آنان به انسانیت، کمتر به منظور کمک به یکدیگر اقدام کرده اند؛ از سوی دیگر اگر جمهوری اسلامی ایران توانسته است که در جهان رتبه مناسبی در زمینه پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس داشته باشد به دلیل توجه به ابعاد مختلف انسانی این مسئله است.
علی بیگدلی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به شیوع بیماری کرونا در خصوص تأثیر این بیماری بر روابط دیپلماتیک اظهار کرد: نظام بین المللی و فضای دیپلماتیک در اثر ایپدمی این ویروس بهم ریخته است.
ایجاد عدم تعادل در نظام بین الملل با اظهارات ترامپ در خصوص سازمان بهداشت جهانی
این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا افزود: مواردی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص توقف موقت پرداخت سهمیه مالی این کشور به سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که به تبع آن اعتراضاتی در پی داشته است؛ این مسئله عدم تعادلی را در نظام بین المللی به وجود می آورد و این موضوع بسیار خطرناک است.
وی با تأکید بر اینکه جدایی و خصومتی که در  اثراین ویروس به وجود می آید، بسیار خطرناک است، تصریح کرد: این مسئله قابل پیش بینی است چرا که تعارضات در نظام دیپلماتیک بیشتر از این خواهد شد و اتفاقات رخ داده ابتدای کار است.
بیکاری 17 میلیونی در آمریکا در طول تاریخ بی سابقه بوده است
بیگدلی با بیان اینکه هر چه طول این بیماری بیشتر شود؛ عمق تعارضات و تناقضات دیپلماتیک گسترش عمیق تری پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: هنوز کرونا عارضه های مالی خود را نشان نداده است و در آمریکا به عنوان مرکز اقتصادی دنیا 17 میلیون نفر بیکار شده اند که این مسئله از جمله عوارض جانکاهی است که شاید در طول تاریخ سابقه نداشته است.
این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا گفت: در بحران آزار دهنده 1929 که از وال استریت و بازار بورس آمریکا آغاز شد؛ 13 میلیون نفر بیکار شدند؛ در حالی که در بحران شیوع کرونا در آمریکا 17 میلیون نفر بیکار شده اند که این مسئله بسیار خطرناک است.
تغییرات و تحولات اقتصادی تابعی از رفتار سیاسی شده است
وی تأکید کرد: معتقدم تغییرات و تحولات اقتصادی تابعی از رفتار سیاسی شده است و این مسئله نشان می دهد که اگر دولتمردان در سطح بین المللی، رفتارهای دیپلماتیک خود را معقول و منطبق با خرد سیاسی نکنند؛ عمق اختلافات بیشتر خواهد شد.
بیگدلی توصیه کرد: دولتمردان کشورمان نیز با مدارا کردن در این شرایط حساس نگاهشان را نسبت به دنیا متعادل تر کنند؛ چرا که با اظهار نظرهای پراکنده ای که صورت می گیرد؛ فضای دیپلماتیک برای ما تنگ تر و مشکل تر خواهد شد.
پس لرزه های کرونا موجب همراهی و همگرایی کشورها شده است
این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در پایان خاطر نشان کرد: هر چقدر از عمر این بیماری بگذرد با توجه به تعارضات اقتصادی و عدم تعادلاتی که در نظام مالی به وجود می آید با مشکلات سیاسی بیشتری رو به رو خواهیم شد.
عوض حیدرپور شهرضائی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه همدلی هایی در روابط دیپلماتیک بین الملل پس از بروز پاندمی کرونا در دنیا ایجاد شده است، گفت: در دو ماه گذشته غیر از اقدامات ترامپ که خلاف جهت آب حرکت می کند؛ شاهد نوعی همگرایی و پیوست دلها در بین مسئولان دیپلمات دنیا هستیم.
پیش بینی رشد منفی اقتصاد دنیا در آینده
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بیماری کرونا موجب شده است که مسئولان دیپلمات دنیا همگرا و همسو شوند به ویژه آنکه پیش بینی می شود که آینده اقتصاد دنیا با رشد منفی شدیدی مواجه شود؛ بنابراین پس لرزه هایی که از ویروس کرونا به وجود آمده سبب همراهی بیشتر کشورهای دنیا شده است.
وی افزود: بسیاری از کشورها با یکدیگر متحد شده اند و به سایر کشورها کمک می کنند و در خاورمیانه نیز شاهد این مسئله هستیم که کشورهایی که خود نیازمند هستند؛ پیش دستی کرده اند و به دیگر کشورها کمک می کنند؛ لذا می توان گفت که پس از شیوع کرونا روابط دیپلماتیک دنیا با همگرایی و همدلی بیشتری همراه شده است.
انتهای پیام/
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 17929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *