800
۰
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر:

کمک به طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی محدودیت ندارد/ ۹۰درصد آب به مصرف کشاورزی می رسد

مجید فیاضی با تاکید بر این که دولت از اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی حمایت می کند، گفت: در سال جاری محدودیتی برای پرداخت تسهیلات و کمک به اجرای این طرح ها وجود ندارد.
کمک به طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی محدودیت ندارد/ ۹۰درصد آب به مصرف کشاورزی می رسد
به گزارش شستون؛ مجید فیاضی، رئیس اداره جهاد کشاورزی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در سال ۹۸ مجموع تعهدات این سازمان در اجرا طرح سیستم آبیاری تحت فشار در بمپور در سطحی به اندازه هزار و پانصد هکتار از زمین های کشاورزی و باغی بوده است.

وی افزود: استفاده از انواع سیستم های آبیاری از جمله بارانی، قطره ای، طیفی یا نواری، سیستم آبیاری کم فشار آب با لوله و روش سنتی در اراضی کشاورزی دارای هدر رفت آب به میزان بالا می باشند.

رئیس جهاد کشاورزی ایرانشهر در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در روش های آبیاری ذکر شده هدر رفت آب با راندمان بالغ بر ۵۰درصد می باشد، که در واقع میزان ۵۰درصد آب به محصول و زمین و ۵۰درصد هم پرت می شود.

وی ادامه داد: در سیستم های نوین آبیاری از جمله بارانی میزان پرت شدن آب ۳۰ درصد و ۷۰ درصد آب هم باید زمین و محصول می شود.

فیاضی اضافه کرد: در آبیاری نواری طیف یا قطره ای میزان آب پرت شده در اراضی کشاورزی ۱۰ درصد می باشد.

وی خاطر نشان کرد: بهترین سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی نواری یا طیف می باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: هیچ محدودیتی در زمینه اجرای طرح های آب و خاک در ایرانشهر در سال ۹۹ وجود ندارد و کشاورزان می توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را برای مجهز کردن زمین های خود به سیستم آبیاری نوین ببرند.

وی اظهار کرد: مهم ترین نیاز برای توسعه کشاورزی، کمک به صرفه جویی در مصرف آب است که این امر با استفاده بهینه از منابع و انتقال آب با لوله و کانال های سیمانی و اجرای آبیاری تحت فشار محقق می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ایرانشهر با بیان این که اعتبارات باید با مشارکت خود مردم در طرح های آبیاری تحت فشار استفاده شود، گفت: ۸۵ درصد سرمایه ‎گذاری آبیاری تحت فشار را دولت و ۱۵ درصد را مردم تقبل می‎ کنند.


انتهای پیام/
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 17950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *