800
۰
یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

توصیه های تغذیه ای برای بیماران دیابتی در ماه رمضان

مسعود فیروزکوهی گفت: برخی از بیماران دیابتی در صورت رعایت توصیه های تغذیه ای ممنوعیتی برای روزه داری ندارند.
توصیه های تغذیه ای برای بیماران دیابتی در ماه رمضان
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، پیروی از یک رژیم غذایی سالم در ماه مبارک رمضان می‌‌تواند متضمن سلامتی افراد باشد و باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌‌های مزمن شود.

اما در این میان برخی از افراد به دلیل ابتلا به بعضی بیماری ها از جمله دیابت امکان بهره مندی از این شرایط را ندارند و خیلی ها هم بر سر دو راهی هستند که روزه داری برای آن ها توصیه می شود یا خیر.

در همین راستا تعدادی از هم استانی ها با ارسال پیامک های متفاوت با این پایگاه خبری خواستار پاسخ به سوالات خود شدند و گفتند: آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟ مصرف داروهایشان بر چه اساسی باشد؟ کدام گروه از دیابتی ها نباید روزه بگیرند؟

برای پیگیری و پاسخ به این سوالات با مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت و گویی انجام شد که در این خصوص گفت: افراد دیابتی که قند خونشان تنظیم است، مبتلا به بیماری دیگری نیستند و کسانی که انسولین مصرف نمی کنند می توانند روزه بگیرند.

بیماران دیابتی تیپ 2
 

به گفته وی، روزه داری برای بیماران دیابتی تیپ 2 که دیابت آن ها به وسیله رژیم غذایی کنترل شده است و همچنین برای دیابتی های دارای اضافه وزن، حتی می تواند به بهبود یا درمان بیماری کمک کند.
 
این کارشناس بیان کرد: اگر بیمار دیابتی روزه می گیرد، باید قند خونش را قبل از افطار، دو ساعت پس از افطار و پیش از سحری  اندازه بگیرد و برای مصرف قرص هم با پزشک مشورت کند.
 
فیروزکوهی با بیان این که بیماران دیابتی قرص صبح و ظهر را در افطار و قرص شب را در سحر میل کنند، افزود: افراد دیابتی که می توانند روزه بگیرند رژیم جاری شان را با تغییر زمان به افطار و سحر اجرا کنند.
 
وی تصریح کرد: این افراد از دریافت اضافی مواد غذایی اجتناب و در مصرف مواد شیرین مثل زلوبیا، بامیه، چای با نبات احتیاط و با توجه به تست قند خون مصرف کنند تا مشکلی بروز نکند.
 
این کارشناس تغذیه گفت: دیابتی ها اگر از قرص استفاده می کنند، در صورت مواجهه با علائم افت قند، سریع با مصرف چند حبه قند یا شکر، روزه خود را افطار کنند.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: اگر فاصله ی بين دو وعده غذايي بيش از حدود 10 ساعت نباشد، قند خون به ميزان طبيعي حفظ مي شود، اما در گرسنگی های طولانی تر، به عنوان مثال در روزه بی سحری به ويژه در روزهای طولانی سال، قندخون، به كمتر از ميزان طبيعي کاهش می يابد و اين موضوع به ويژه در نوجوانان خطر آفرين است.

علائم افت قند
 
وی با اشاره به علائم افت قند اذعان کرد: ضعف و بیحالی شدید، تپش قلب، عرق سرد فراوان، سرگیجه و تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و بیهوش شدن از جمله این علائم است.
 
این کارشناس با بیان این که دیابتی ها وزنشان را کنترل کنند اضافه کرد: این افراد در صورت کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیش از 2 کیلوگرم به پزشک مراجعه کنند و  اگر برنامه غذایی را مناسب اجرا کنند، شاهد کاهش کلسترول و تری گلیسرید و بهبود شرایط عمومی بدن خواهند بود .

فیروزکوهی افزود: افرادی که با عوارض دیابت شامل مشکل قلب، کلیه، مغز، چشم ها، دست ها و پاها درگیر هستند، حتما قبل از روزه گرفتن، با پزشک مشورت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بیماران دیابتی نباید روزه بگیرند؟ نیز گفت: اگر قند خون قبل از سحري بالاتر از 350 ميلي گرم بر دسی ليتر باشد، بيمار ديابتی كه سحری نخورده باشد و برای كنترل ديابت لازم است در طول روز نيز قرص مصرف کند و اگر انسولين تزريق می کند و در طول روز نيز بايد تزريق داشته باشد، اگر عوارض كليوی، چشمی و... ، بروز کرده بهتر است برای جلوگیری از عوارض بیشتر، روزه نگيرد و با پزشك خود مشورت كند.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 18231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *