800
۰
یک روانشناس شخصیت مطرح کرد؛

نقش کلیدی بهار قرآن بر کاهش جرایم/ماه مبارک رمضان تمرین عملی مقاومت و بردباری است

رضا وردانی گفت: ماه مبارک رمضان در واقع تمرین عملی مقاومت و بردباری است و با پررنگ‌تر شدن اصول معنوی در این ماه جرم نیز کاهش زیادی پیدا می کند.
نقش کلیدی بهار قرآن بر کاهش جرایم/ماه مبارک رمضان تمرین عملی مقاومت و بردباری است
به گزارش شستون؛ رضا وردانی، روان شناس شخصیت در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: محققان با بررسی تأثیر روزه در مسائل روحی افراد روزه‌دار دریافته اند که با پررنگ‌تر شدن اصول معنوی در ماه رمضان، بسیاری از مسائل روحی بیماران از جمله وسواس، افسردگی، پرخاشگری و جرم کاهش چشمگیری می‌یابد.

به گفته وی، بسیاری از کارشناسان دلایل متعددی را برای عوامل کاهش جرم در ماه رمضان برمی‌شمرند، به باور آنها، افزایش میزان «کنترل درونی» از جمله این عوامل است.

این مشاور، افزایش فعالیت‌های فرهنگی و معنوی رسانه‌ها در ماه مبارک رمضان که موجب تقویت «وجدان» آسیب‌پذیر افراد کج رو می‌شود، افزایش فشار هنجاری برای عدم ارتکاب رفتارهای خلاف، افزایش میزان همکاری و همراهی مردم با نیروی انتظامی در این ماه را از دیگر عوامل کاهش جرم در ماه رمضان اعلام کرد.

وی با بیان این که آموزه‌های دینی نقش کلیدی در بازدارندگی از خطا و گناه دارد، افزود: ماه مبارک رمضان در واقع تمرین عملی مقاومت و بردباری است و با مناسک خود، فرد را به تسلط، مدیریت و کنترل رفتار هدایت می‌کند.

تقویت باورهای درونی

این روانشناس ادامه داد: ماه مبارک رمضان با تغییر فضای معنوی جامعه، تقویت باورهای درونی به تمرین تقوا و خویشتنداری باعث کنترل عوامل و شرایط پیش‌جنایی در عموم مردم می‌شود.

وردانی اضافه کرد: اگر با شنیدن غرولندهای همسایه یا همکاری بر سر اختلافات معمول به سرعت عصبانی می‌شدید و واکنش نشان می‌دادید، حالا که روزه‌دار هستید به خود یادآوری می‌کنید باید گذشت و خویشتنداری کرد.

به گفته وی، فضای معنوی و روحانی در این ماه بستر مناسبی برای فاصله گرفتن از بدی‌هاست، چرا که وقتی یک انسان ساعت‌ها در این هوای گرم و طاقت فرسا گرسنگی و تشنگی را به خاطر رضای خدا بر خود هموار می‌کند، دیگر تمایلی به ویرانی ارزش‌های اخلاقی خود ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: در ماه مهمانی خدا جرایمی مانند شرب خمر، سرقت، آزارهای خیابانی، تجاوز در بزهکاری‌های اجتماعی و دروغگویی، بدزبانی، تهمت، غیبت در جرایم اخلاقی کاهش قابل توجهی یافته و به مناسبت فضای روحانی این ماه، افراد تمایل بیشتری به حمایت از نیازمندان، همدلی با فقرا و کمک به همنوعان پیدا کرده اند.

وردانی با بیان این که مردم به خاطر تجلی فلسفه روزه سعی می‌کنند تا به معیارهای اخلاقی در این ماه تحقق بخشند، تصریح کرد: این فرصت موقعیت مناسبی برای رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی ایجاد می‌کند تا با استمرار این ارزش‌ها معنویت و دوری از زشتی‌ها را به سایر ماه‌ها نیز انتقال دهند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 18414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *