800
۰
فرماندار سیب و سوران:

سد ماشکید به تشتک تبخیر تبدیل شده است/ حل معضل کم آبی سیب و سوران در گرو نگاه ملی و تأمین اعتبار از صندوق ذخیره ارزی

مجیب حسنی گفت: اجرای این پروژههای آب رسانی نیازمند نگاه ویژه ملی در سازمان برنامه و بودجه، مجلس و نهایتا یک اعتبار خاص از صندوق ذخیره ارزی در کل استان برای اتمام کلیه پروژه های انتقال آب از سد پیشین، سد زیر دان، سد نیمه تمام ماشکید سفلی در سراوان و تکمیل پروژه آب رسانی ماشکید است.
سد ماشکید به تشتک تبخیر تبدیل شده است/ حل معضل کم آبی سیب و سوران در گرو نگاه ملی و تأمین اعتبار از صندوق ذخیره ارزی
مجیب حسنی فرماندار سیب و سوران در گفت و گو با شستون در خصوص مشکل آب این شهر با اشاره به پیگیری های انجام شده برای رفع این مشکل، بیان کرد:  برای حل مشکل آب در این شهر و روستاهای اطراف دو پروژه در حال اجرا است.

 وs در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: پروژه انتقال آب چاه های کناری تعیین اعتبار شده و طبق آخرین بازدید انجام شده تا یک ماه دیگر کارهای لازم برای اتمام این طرح انجام خواهد شد منتها معضل آب در خود شهر سوران و روستاهای اطراف با اجرای طرح خط انتقال آب سد ماشکید حل می شود.


پروژه انتقال آب از سد ماشکید نیازمد 300 میلیارد تومان اعتبار است
 فرماندار سیب و سوران با بیان اینکه پروژه انتقال آب از سد ماشکید همزمان با بهره برداری سد باید وارد مدار می شد اما این امر محقق نشد، افزود: وزارت نیرو و آب منطقه موظف  به انجام این کار بوده اند و در برآورد اولیه این طرح با 80 میلیارد تومان به اتمام می رسید اما با وجود تورم  کل این پروژه از خطوط انتقال گرفته تا تصویه خانه و حوزچه ها نیازمند 300 میلیارد تومان اعتبار است.


حسنی ادامه داد: در سال 98 به نسبت اعتبارات استانی تقریبا 35 میلیارد تومان به این پروژه تزریق شد و هم اکنون نیز این طرح در حال اجرا است اما علت اصلی  عدم بهره مندی از آب آشامیدنی سالم  این است که پروژه های آب رسانی به تناسب نیاز مناطق تأمین اعتبار در سطوح ملی نمی شوند.

وی گفت: شهرستان سیب و سوران با توجه به بافت خاک خاصی که دارد در اطراف شهرستان هیچ نوع سفره آب زیر زمینی وجود ندارد و آبی که برای تأمین نیاز مردم منطقه استفاده می شود رگه های آبی است که هر از چندگاهی خشک می شود.


انتقال آب از منابع دیگر تنها راه حل برای ایجاد آب پایدار
 فرماندار سیب و سوران با اشاره به اینکه ممکن است یک چاه با آبدهی 20 لیتر در ثانیه داشته باشیم که پس از گذشت دو ماه به 2لیتر در ثانیه برسد، تنها راه برای ایجاد یک آب پایدار برای حوزه شهر و روستاهای اطراف این منطقه را انتقال آب از مناطق دیگر دانست.

حسنی تصریح کرد: پروژه سد ماشکید که با خطوط انتقال، تصویه خانه و دیگر موارد نیازمند اعتبار 300 میلیارد تومانی است تأمین کننده آب شیرین شهر مهرستان و روستاهای اطراف، هیدوچ و سوران و روستاهای اطراف است.

وی با بیان اینکه کل آب مورد نیاز  تخمین زده شده برای خانوارهای ساکن در این شهرها 4 میلیون مترمکعب در سال است در حالی که به همین میزان کمتر و با بیشتر در هر فصل آب از حوزه سد ماشکید تبخیر می شود، گفت: سد ماشکید از زمان افتتاح تا کنون فقط مانند یک تشتک تبخیر عمل کرده  و این سد به یک سد مخزنی تبدیل شده است.

این مقام مسئول  اجرای خطوط انتقال آب را تنها راه استفاده مفید از این سد دانست که اجرای این پروژه نیازمند نگاه ویژه ملی در سازمان برنامه و بودجه، مجلس و نهایتا یک اعتبار خاص از صندوق ذخیره ارزی در کل استان برای اتمام کلیه پروژه های انتقال آب  از سد پیشین، سد زیر دان، سد نیمه تمام ماشکید سفلی در سراوان و تکمیل پروژه آب رسانی ماشکید بیان کرد.

پروژه انتقال آب از چاه های کناری فاقد آب پایدار است
حسنی اذعان کرد: زمان بندی که برای پروژه ها اعلام شده متناسب با نیاز نیست چرا که پروژه ای نیاز سال جاری شهر است که چشم انداز تامین اعتبار پنج ساله و یا 10 ساله دیده می شود که به تناسب پیشرفت  و گذر زمان هزینه ها چندین برابر می شود به گونه ای که از سال گذشته تا کنون 100 میلیارد تومان به پروژه انتقال آب از سد ماشکید اضافه شده که اگر این اعتبار در سال گذشته تأمین می شود چیزی حدود 50 درصد پروژه انجام شده بود.

وی بیان کرد: برای حل معضل فعلی شهر سوران و روستاهای اطراف خطوط انتقال آب چاه های کناری در حال انجام است که فاقد آب پایدار و غیر قابل اتکا برای بلند مدت است.

فرماندار سیب و سوران یادآور شد: جلسه مدیریت بحران شهرستان در استان با مدیریت بیجار معاون عمرانی برگزار و اعتبارات لازم اخذ و پیمانکار در حال انجام کار است و همچنین تعهد شرکت آب و فاضلاب استان برای تکمیل این پروژه دو ماه بوده که تقریبا 15 روز آن طی شده و چنانچه اداره کل آب و فاضلاب استان به تعهدات خود نسبت به اجرای این پروژه  طبق زمان بندی اعلام شده عمل نکند در شهر و روستاهای اطراف دچار بحران خواهند شد.

 حسنی ادامه داد: با توجه به آغاز فصل گرما بیمارهای انگلی و رودی مانند وبا ممکن است در کنار ویروس کرونا طغیان کند و مدیریت این مسئله با چالش مواجه خواهد شد.


فرسوده بودن 80 درصد خطوط شبکه های آب داخلی در سوران
وی خاطر نشان کرد: تقریبا 80 درصد خطوط شبکه های آب داخلی شهر و روستاهای بزرگ سوران فرسوده هستند که اوایل انقلاب در زمان جهاد سازندگی کار شده و به تناسب رشد جمعیت و بزرگ شدن شهر و روستا این خطوط توسعه پیدا نکرده  اما در حال حاضر مشکل اصلی تأمین منابع آبی پایدار است.

فرماندار سیب و سوران ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل کم کاری های انجام شده، اذعان کرد: در تلاش هستند تا آلام مردم را در اسرع وقت رفع کنند.

حسنی با اشاره به آب رسانی به صورت سقایی و جیره بندی، گفت: روزانه با پنج تانکر سنگین در داخل شهر آب رسانی در هرساعت نزدیک به 50 هزار لیتر توزیع می شود.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: شیفت جیره بندی نیز در حال انجام است که ممکن است در نحوه مدیریت مشکل وجود داشته باشد که یک سری تغییرات در حوزه اجرایی اعمال و سنجش کار برای بهبود اوضاع در حال انجام است.


انتهای پیام/
يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 18942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *