مجتهدزاده در گفت‌وگو با دانا:

انتظار تغییر رویکرد آمریکا ناشی از خوش‌خیالی اصلاح‌طلبان است

13 مرداد 1399 ساعت 10:58

کارشناس مسائل سیاسی گفت: جای تعجب دارد آقایان امیدوار هستند که در انتخابات بعدی جو بایدن برنده شود و دولت جدید دموکرات، آمریکا را به برجام برگرداند؛ این خوش بینی خوش خیالانه نمی‌تواند از سر این باشد که اگر ترامپ ببازد مشکل عظیم تحریم‌ها علیه ایران یک شبه از بین خواهد رفت.


به گزارش شستون؛ «پیروز مجتهدزاده» کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نگاه خوش‌بینانه برخی در داخل به انتخابات آمریکا اظهار داشت: دل بستن به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات 2020 آمریکا و انتظار تغییر رویکرد مقامات کاخ سفید در قبال برجام و ایران، ناشی از خوش‌خیالی‌های متداوم جریان به اصطلاح اصلاحات بوده که البته هیچ وقت هیچگونه اصلاحاتی شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: اصلاح طلبان هیچ کاری و هیچ رابطه‌ای با اصلاحات در نظام جمهوری اسلامی ندارند و خوب می‌دانیم که کلمه اصلاحات در حقیقت سرپوشی برای مخفی کردن ماهیت اصلی خودشان که همانا مصدق ستایی‌های افراطی است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: اصلاح طلبان در ابتدای انقلاب و در انتخابات آمریکا می‌گفتند اگر حزب جمهوری خواه پیروز شود، خیلی به نفع ایران است؛ و این نشانی بود از میزان نا آشنایی آنان با واقعیت‌های عالم سیاست. آنها نمی‌دانستند جهت گیری‌های مثبت جمهوری خواهان نسبت به ایران مربوط به نظام شاهنشاهی می‌باشد که رابطه خوبی با حزب جمهوری خواه آمریکا داشت. اما اصلاح طلبان یک عمر با خوش خیالی زندگی کرده‌اند و آنقدر هم عاشق و فریفته باورهای نادرست خود هستند که به هیچ چیز توجه نمی‌کنند و نمی‌بینند که بعد از 41 سال در انظار بین المللی چه به روز خودشان و این مملکت آورده‌اند و سهم آنان در این واپس گرایی ایدئولوژیک در سیاست خارجی ایران تا چه اندازه است.
 
مجتهدزاده ادامه داد: جای تعجب دارد آقایان امیدوار هستند که در انتخابات بعدی جو بایدن برنده شود و دولت جدید دموکرات، آمریکا را به برجام برگرداند؛ این خوش بینی خوش خیالانه نمی‌تواند از سر این باشد که اگر ترامپ ببازد مشکل عظیم تحریم‌ها علیه ایران یک شبه از بین خواهد رفت.
 
وی با بیان اینکه دولتمردان یاد شده به دنبال یک نتیجه ثانویه هستند که تماماً بر پایه خوش خیالی استوار است، افزود: در واقع ضرب المثل «از این ستون تا آن ستون فرج است» نمی‌تواند سیاست خارجی یک کشور مهم مثل ایران باشد. باید برای رها شدن از این وضعیت فکری اساسی کرد و باید دگرگونی لازم و اساسی در سیاست خارجی ایجاد شود.
 
کارشناس مسائل ژئوپولیتیک اذعان کرد: در درجه اول سیاست خارجی باید از حالت پیگیری ایدئولوژی خارج شود و منافع ملی را در نظر بگیرد و در درجات بعدی باید بنگریم که چه چیزی سبب می‌شود که یک چنین واکنش وحشتناک ضدبشری را علیه ایران در آمریکا تعریف می‌کنند، تا بتوان آن را اصلاح کرد.
 
مجتهدزاده با تاکید بر این که آمریکا همان آمریکاست و هیچ فرقی نمی‌کند، گفت: این یک اشتباه محض است از طرف دیپلمات و دولتمردان اصلاح طلب که فکر می‌کنند سیاست خارجی آمریکا  مثل ایران یک مسئله شخصی است؛ سیاست خارجی یا سیاست داخلی آمریکا راجع به ایران یا هر کشور دیگری مسئله شخصی فرد خاصی نیست و آن سیاست خارجی حساب شده است و بر اساس یک اجماع حداقلی بوجود می آید.
 
وی در پایان گفت: اگر اجماع همه احزاب در یک مسئله وجود نداشته باشد، حداقل این است که اکثریت یک حزب در آن سیاست خارجی اجماع دارد که این باز هم مورد دیگری از خطا و اشتباه مطالعاتی و نداشتن دید علمی در بحث مطالعات سیاست خارجی دولتمردان یاد شده ایرانی است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 19699

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/19699/انتظار-تغییر-رویکرد-آمریکا-ناشی-خوش-خیالی-اصلاح-طلبان

شستون
  https://shastoon.ir