800
۲
در گفت و گو با خبرنگاران مطرح شد؛

غرق شدن در دریای پهناور خبر با هدف مرتفع ساختن مشکلات مردم/ مسئولان پاسخگو و انتقاد پذیر باشند

به مناسبت روز خبرنگار این پایگاه خبری پای درد و دل دو خبرنگار نشست که تازه پا به این عرصه گذاشته اند.
غرق شدن در دریای  پهناور خبر با هدف مرتفع ساختن مشکلات مردم/ مسئولان پاسخگو و انتقاد پذیر باشند
به گزارش شستون؛ خبرنگاری یکی از شغل های پرخطر اما شیرین و لذت بخش محسوب می شود که مشکلات طاقت فرسای ویژه خود را به همراه دارد.

شاید گاهی اوقات برخی از افراد در حد شناخت خود از سختی ها و تنش های این حرفه سخن به میان می آورند اما تا زمانیکه وارد عرصه خبر و خبرنگاری نشده باشیم، نمی توان به طور کامل دغدغه ها و معضلات خبرنگاران را عمیقا درک کرد.

بدون حضور خبرنگار اقشار مختلف مردم نمی توانند آنطور که باید و شاید صدای مطالبه خود را به گوش مسئولان به رسانند به همین جهت خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولین نیاز های جامعه را از متولیان امر مطالبه می کنند.

به همین منظور و به مناسبت روز خبرنگار با دو تن از خبرنگارانی که به تازگی وارد این عرصه شده اند، به گفت و گو پرداختیم.

لطفا خودتون رو برای مخاطبین ما معرفی کنید
درازهی: کاظم درازهی دانشجوی دبیری علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، مسئول خانه هلال در بم پشت، خبرنگار خبرگزاری تسنیم و پایگاه اطلاع رسانی میارجل در سراوان هستم.

ملازهی: احمد ملازهی متولد ۱۴ اسفند ۱۳۷۹ در روستای کهن ملک شهرستان سیب و سوران
ساکن محله کهن ملک شهر سوران دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان زاهدان و به صورت آزاد به عنوان خبرنگار با خبرگزاری تسنیم در حال فعالیت می باشم.



چگونگی ورود خودتون رو به عرصه خبر و خبرنگاری توضیح بدید
درازهی: راستش خودم هم فکر نمی کردم روزی تمام دغدغه ام مطبوعات و رسانه باشد، اما وقتی پایم به زمین خاکی پر از سنگ و خار خبرنگاری باز شد یا زمانی که به خاطر روی خط بردن اخبار و گزارش هایم ساعت ها لب به غذا نزدم و در خواب و بیداری به سر بردم، دوهزاری ام افتاد و فهمیدم در این دریای پهناور غرق شده ام و بی خبرم .
علاقه و البته رساندن صدای مردمم به گوش مسئولان، حل شدن حداقل مشکلات مردم و بصورت کلی هدفم از ورود به این حرفه خدمت به مردمان سرزمینم، که در بدترین شرایط در حال گذران زندگی هستند، است.

ملازهی: از ابتدایی تا دبیرستان مشغول کار مجری گری بودم و در مراسمات شهرستان مجری بودم.
می‌خواستم به نحوی ظرفیت ها و مشکلات مردم را در معرض دید بگذارم به امید توجه به حل شدن مشکلات شهرستان سیب و سوران.
شهرستان سیب و سوران نسبت به بقیه شهرستان های استان از لحاظ فرهنگی شهرستان ضعیف است، می خواهم با کمک جوانان تغییراتی در بحث فرهنگی شهرستان ایجاد کنم که کار را با خبرنگاری که رسانه ای کردن مشکلات یعنی جلب توجه خود مردم برای حل مشکل و چاره اندیشی آن با کمک مسئولین است شروع کردم و در پایان بتوانم مشکلی از مشکلات مردم رو با کمک خود مردم و مسئولین برطرف کنم.

از دغدغه و مشکلات خبرنگاران بگید
درازهی: خبرنگاری شغلی پراسترس و بافشار بالا است که زمان کار مشخصی ندارد و البته همکاران ما امنیت شغلی ندارند و از بیمه هم خبری نیست که جز دغدغه های تک تک خبرنگاران است.

ملازهی: تازه وارد عرصه خبرنگاری شدم و برای پاسخ دادن به این سوال باید تجربه ای طولانی از کار خبر را دارا باشم.

راجب بهترین خبری که تا کنون کار کردید و سختی ها و خوبی های خبرنگاری بگید
درازهی: تمام خبر ها و مشکلاتی که در انتها با پیگیریمان حل شده اند برایم خوشحال کننده ترین و بهترین خبر ها بوده اند.
خبرنگاری کار دشواری است که فقط باید خبرنگار باشید تا به سختی آن پی ببرید.
اتفاقات تلخ و شیرین زیادی برایم افتاده، سفر های طولانی، خستگی هایی که بعد ازسخنرانی مسئولان هر جلسه که با استراحت آن‌ها کار من و همکارانم شروع می شد و می شود، اما شاید با کلمه هایی کم یا زیاد در خبر ها،ناراحتی آن‌ها برانگیخته می شود و گلایه هم می کنند، بماند. گله ای ازحرفه ام ندارم چون مسلماً درد ما خبرنگارها عین همدیگر است و گله های تکراری فایده ای هم ندارد ، ولی نمیدانم چرا روز هفدهم مرداد ماه را با تمام احترامی که به برگزار کنندگان مراسم های گوناگون برای خبرنگاران قائل هستم ، دوست ندارم.

ملازهی:خوبی شغل خبرنگاری همین بس که مولانا می‌گوید: عشق یعنی مشکلی آسان کنی/دردی ازدرمانده ای درمان کنی.
همه سختی های این کار به جان خریده می شود اما من عدم پاسخگویی مسئولین رو سخت ترین کار برای خودم تلقی می کنم.
هر خبرنگاری برای گرفتن گزارش نیاز به یک سری امکاناتی دارد که بنده فقط ذوق و علاقه خبرنگاری را دارم.

در پیگیری مطالبات مردمی چه مشکلاتی دارید؟
درازهی: مشکلات زیادی در این حوزه از جمله اهمیت ندادن و عدم پاسخگویی تعدادی از مسئولان به خبرنگاران در شهرستان و البته استان وجود دارد.

ملازهی:گزارش های بنده تخریب مسئولین شهرستان نیست بلکه علاوه بر توجه مسئولین، مردم هم باید برای حل مشکل چاره اندیشی کنند؛انتظاری که من دارم گفتگو با خبرنگار است.

خواسته شما از مسئولین
درازهی:پاسخگو و انتقاد پذیر بودن. 

رابطه مسئولین شهرستان با خبرنگاران را چگونه ارزیابی می کنید
نسبتاً خوب بوده است ولی تعدادی از مسئولین هنوز هم هیچ گونه پاسخی به سوالات  خبرنگاران نداده و بی توجه بوده اند.

سخن پایانی.........
درازهی: در پایان از همه مسئولان فرهنگی درخواست می کنم از رسانه های سالم و اثرگذار حمایت بیشتری به عمل آورند و برای فعالیت های رسانه ای ارزش بیشتری قائل شوند چرا که فعالیت رسانه های گروهی اگر به صورت سالمی انجام شود ، به شدت در توسعه و پیشرفت اجتماعی موثر است .
و قطعا می دانیم این روز هم همچون سنوات گذشته می‌گذرد و خبرنگاران مظلوم تر از قبل در پیچ و خم وادی خبر و خبررسانی باقی می‌مانند و با این حال بدون آنکه لب به گله و اعتراض بگشایند دوباره فردا هم دنبال خبر و خبر رسانی می روند چرا که عشق به خبررسانی و حل کردن مشکلات مردم سرزمین در وجود آن ها عجین شده است.
سپاسگزارم از شما ...


ملازهی:خداوند را شاکرم که فرماندار جوان سیب و سوران که حامی جوانان است همکاری لازم و کمک لازم را داشتند. اما مسئولین بعضی ادارات نگاه محافظ کارانه ای دارند؛ امیدوارم این نگاه محافظه‌کارانه لطمه‌ای به شهرستان وارد نکند.

انتهای پیام/
 
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 19764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *