800
۰

دولت اعتقادی به تولید ملی ندارد/ برای مجوز پرورش گوسفند هم باید یک سال دوندگی کرد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های تولید به جای حمایت از تولید، واردات محور است دولت در عمل از تولید ملی حمایت نمی‌کند؛ گفت:موانع کسب و کار باید از سر راه تولید برداشته شود اما امروز فردی که می‌خواهد گوسفند پروش دهد، باید یک سال دنبال مجوز باشد و این اتفاق برای یک اقتصاد وحشتناک است.
دولت اعتقادی به تولید ملی ندارد/ برای مجوز پرورش گوسفند هم باید یک سال دوندگی کرد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛رهبر انقلاب در دیدار تصویری با هیئت دولت، تولید را مادر و کلید اصلی حل مشکلاتی اشتغال، معیشت، تورم و کاهش ارزش پول ملی عنوان کردند و گفتند: باید با جدیت کامل موانع تولید رفع و برای حل مشکلات همت بیشتر گماشت و این وظیفه اساسی دولت است.
به اعتقاد کارشناسان، تولید در ایران مظلوم واقع شده و سیاست گذاری‌های دولت را ضدتولید است. کالای تولید شده در ایران به دلیل قیمت تمام شده بالا نمی‌تواند با کالی خارجی رقابت کند. واردات و قاچاق کالا کمر تولید را شکسته است.
 
چرا چرخ تولید در ایران نمی‌چرخد؟/ تولید مسئله دولت نیست
عطا بهرامی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا در مورد اینکه چرا تولید در ایران پا نمی‌گیرد، اظهار کرد: دو بخش برای تولید مهم است یکی مصرف داخلی و دیگری صادرات؛ که در سال‌های گذشته با سرکوب نرخ ارز، تولیدکننده ایرانی برای صادرات نمی‌توانست با دیگر تولیدکنندگان خارجی رقابت کند زیرا کالای خارجی در کشور مقصد ارزان‌تر از کالای ایرانی است.
وی صدور رگباری بخشنامه‌های و مصوبات از سوی دولت را عاملی در جهت مقابله با صادرات کالای ایرانی عنوان کرد و افزود: دولت اراده‌ای برای حمایت از تولید نداشته و ندارد زیرا زمانی که در بازارهای سفته بازی می‌توان صدها درصد سود کسب کرد تولید با بهره 30درصدی وام که اگر بتواند بگیرد، باید فعالیت کند و سود کمی دارد که نشان می‌دهد هیچ حمایتی از آن نمی‌شود.
این تحلیلگر اقتصادی گفت: وضعیت باید به گونه‌ای باشد که سرمایه گذاری و فعالیت در بخش مولد و تولید بهتر از کارهای دیگر باشد ولی امروز عکس آن رخ می‌‌دهد؛ تا وقتی این موضوع اصلاح نشود تولید رونق نخواهد گرفت. مثلا افرادی که در دو سال گذشته در بازار ارز و سکه سرمایه گذاری کردند؛ امروز حدقل 500 درصد سوده بدست آوردند که این سود 20 سال تولید است و با این وضعیت تولید مسئله مردم نخواهد شد.
 
سیاست‌ها بیشتر واردات محور است نه تولید محور
بهرامی با بیان اینکه سیاست نانوشته دولت‌ها در کشور ما حمایت از تولید نبوده، گفت: سیاست دولت بیشتر واردات محور است در حالی که باید مزیت‌ها را به بخش تولیدی منتقل و در عمل از آن حمایت کند. دولت باید با رصد فعالیت‌های اقتصادی از کسی که فعالیت سوداگرانه انجام می‌دهد مالیات با نرخ بالا بگیرد تا همه به سمت تولید بروند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های قیمت تمام شده تولید در کشور بالاست، بیان کرد: امروز نرخ بهره بانکی بالای 30 درصد و تولیدکنندگان ایرانی توانایی رقابت ندارد ولی در کشورهای دیگر تولیدکننده وام با سود یک درصد می‌گیرد و صادرات‌شان تضمین می‌شود و دولت حمایت‌های مختلفی انجام می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: الان سرامیک ایرانی به سوریه به صورت کانتیری با نرخ 2500 تا 5000 دلار صادر می‌شود در حالی که رقبای مصری آنها با 400 دلار و چینی‌ها با 1400 دلار صادرات می‌کنند و دولت حمل و نقل و بازار هدف را برای آنها تامین می‌کند اما در اینجا دولت کاری به تولیدکننده ندارد.
بهرامی گفت: مباله پولی 10 الی 15 درصد برای تولید کننده ایران هزینه دارد که می‌توان آن را با پیمان‌های پولی کاهش و صفر کرد اما چه کسی باید این پیمان را امضا کند؟؛ مگر کار دولت نیست؛ به همین  دلیل دولت در عمل اقدامی برای حمایت از تولید و جهش آن انجام نداده است.
 
وی ادامه داد: برای حل مشکل تولید باید موانع کسب و کار برداشته شود اما امروز فردی که می‌خواهد گوسفند پروش دهد، باید یک سال دنبال مجوز باشد و این موضوع برای یک اقتصاد وحشتناک است. هزینه‌های تولید در تامین مالی بیداد می‌کند و پول به بخش بازرگانی می‌رود؛ امروز نقدینگی به 3000 هزار میلیارد تومان رسیده ولی تولید کننده به آن دستررسی ندارد.
 
دولت با دلارهای نفتی در اقتصاد ایران بمب گذاری می‌کند
 
این تحلیلگر اقتصادی گفت: اصلاح بودجه ریزی، اصلاح پایه‌های مالیاتی، اصلاح نظام بانکی و... درست‌ترین اقدام برای حمایت از تولید است ولی دولت هر کاری انجام می‌دهد اما کار درست را کنار ‌گذاشت و تمام فعالیت‌های سفته بازانه را رونق می‌دهد.
 
بهرامی با اشاره به اقتصاد نفتی ایران، بیان کرد: دولت با فروش و پول نفت سوءمدیریت خود را پوشش می‌دهد و با دلارهای نفتی در اقتصاد ایران بمب گذاری یا برای تامین کسری بودجه، بازار سهام را به صورت وحشتناکی بحرانی می‌کند.
وی ادامه داد: کجای دنیا به این صورت کسری بودجه را تامین می‌کنند که بازار سرمایه را به شکلی باد کرده که در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی است و دولت می‌خواهد از بورس 70 هزار میلیارد تومان تامین مالی کند که استقراض آن از بانک مرکزی ضرر کمتری برای کشور دارد.
 
دولت فقط کارهای بد انجام ندهد
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اگر تولید پا بگیرد و چرخ آن بچرخد، نشان می‌دهد تمام کارها برای ایجاد جهش آن انجام شده ولی ما این موضوع را نمی‌ببنیم؛ امروز می‌توانیم در صنعت نساجی، کفش، لوازم خانگی و شیرآلات در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم کما اینکه صادرات هم انجام می‌شود اما دولت فقط باید کارهای بد انجام ندهد.
 
سفارتخانه‌های ایرانی کاری به فعالیت اقتصاد ندارند
وی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی گفت: کشورهای دیگر و توسعه یافته در سفارتخانه‌های خود صدها کارشناس اقتصادی دارند و هدف‌شان پیگیری و کمک به اقتصاد است ولی در سفارتخانه‌های ما کاری به فعالیت اقتصاد ندارند و صادرکننده‌های ایرانی در کشورها رها هستند.
 
انتهای پیام/ط
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 19981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *