رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با دانا:

عربستان خود را هم وزرن ایران در منطقه نمی‌بیند/ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در دیدار با «بن سلمان» است

4 آذر 1399 ساعت 11:10

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عربستان خود را هم وزن ایران نمی بیند گفت: از یک سو رژیم صهیونیستی برای ادامه حیات خود و آمریکا برای فروش تسلیحاتی و کاهش هزینه ها و از سوی دیگر عربستان از ترس باخت بازی منطقه ای به ایران به این دیدارها و رایزنی ها نیاز دارند.


به گزازش شستون؛ «جلیل رحیمی جهان آبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به سفر نیانیاهو به عربستان سعودی و دیدار با بن سلمان گفت: روند سازش رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی با تشویق آمریکا با دو هدف در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه هدف اول از این اقدام فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی است ادامه داد: آمریکا در درون کشور خود با لابی قدرتمند صهیونیست ها مواجه است و این لابی اجازه فروش تسلیحات به کشورهای عربی مثل عربستان، امارات و کویت و امثال آن را که کشورهای عربی با توان مالی بالا هستند را برای تامین امنیت اسرائیل نمی دهد، در حالی که فروش تسلیحات به کشورهای عربی می تواند برای آمریکا سود سرشاری داشته باشد.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با بیان اینکه آمریکا تصور می کند حضورش در خاورمیانه با توجه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، کم هزینه نیست تصریح کرد: حضور آمریکا در منطقه و درگیری دائم با نیروهای نیابتی هزینه بالایی را به این کشور تحمیل می کند در حالی که آمریکا قصد دارد منطقه را به ثبات و نظم مبتنی بر منافع رژیم صهیونیستی رسانده و منطقه را ترک کند.
رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه آمریکا برای ترک منطقه و تنها گذاشتن رژیم صهیونیستی در خاورمیانه ترس و نگرانی دارد عنوان کرد: این ترس باعث شده که دولتمردان آمریکا در پی واسطه گری برای دوستی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر نتانیاهو به عربستان نیز در همین راستا صورت گرفته است تاکید کرد: عربستان در حال حاضر با مشکلاتی در عادی سازی روابط مواجه است از یک سو به عنوان میزبان اماکن مقدسه اسلامی است و می ترسد که با این عادی سازی به افکار عمومی جهان اسلام آسیب زده و جایگاه این کشور را متزلزل کند از سوی دیگر در داخل جامعه عربستان آمادگی لازم برای چنین بازگشایی وجود ندارد و ممکن است جریان مخالف بن سلمان از این برقراری رابطه به عنوان یک ابزار استفاده کرده و در شرایطی که انتقال قدرت در آینده ای نزدیک در عربستان انجام خواهد شد را دچار گسست کنند.
رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه عربستان با احتیاط در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی است اگرچه قبلا علاقه‌مند به اتحاد با اسرائیل است خاطرنشان کرد: عربستان علاقه‌مند است که در منطقه توازن قدرتی را علیه ایران به نفع خود و رژیم صهیونیستی رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه عربستان خود را هم وزن ایران نمی بیند از همین رو به دنبال مذاکره با رژیم صهیونیستی است خاطرنشان کرد: از یک سو رژیم صهیونیستی برای ادامه حیات خود و آمریکا برای فروش تسلیحاتی و کاهش هزینه ها و از سوی دیگر عربستان از ترس باخت بازی منطقه ای به ایران به این دیدارها و رایزنی ها نیاز دارند. در واقع دیدار نتانیاهو با بن سلمان تامین کننده منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان است.
 
انتهای پیام/ک
 


کد مطلب: 20990

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/20990/عربستان-خود-هم-وزرن-ایران-منطقه-نمی-بیند-منافع-آمریکا-رژیم-صهیونیستی-دیدار-بن-سلمان

شستون
  https://shastoon.ir