800
۱
در گفت و گو با همسر اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی اولویت اول خانواده های شهید / در باغ شهادت در سیستان و بلوچستان باز است

مهدی توکلی اولین شهید محراب سیستان وبلوچستان است که در شب 21 ماه مبارک رمضان در حالی که برای مراسم احیاء و شب زنده داری به مسجد رفته بود توسط اشرار در محراب عشق به شهادت رسید.
ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی اولویت اول خانواده های شهید / در باغ شهادت در سیستان و بلوچستان باز است
به گزارش شستون؛ مهدیه توکلی همسر روحانی شهید مهدی توکلی اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دستغیب، سومین شهید محراب به دست منافقین در سال 1360، بیان کرد: مهدی یک مهرماه 57 دیده  به جهان گشود و در هفت مهر 86 در حالی که 29 ساله بود همزمان با شب شهادت امام علی (ع) و لیله القدر در کنار محراب در حال عبادت و راز و نیاز با پروردگار در مقابل چشمان فرزندان و قرآن به سر به شهادت رسید.
 
وی بیان کرد: اعتقاد دارم همسرم خصوصیات بارزی داشت که مرگ او به شهادت آن هم در مسجد و شب قدر و همزمان با سالروز شهادت مولی متقیان رقم خورد.
 
این همسر شهید ادامه داد: من و مهدی پسرعمو و دخترعمو بودیم و جدای از نسبت فامیلی هنگامی که صحبت ازدواج پیش آمد به لباس روحایت او افتخار کردم، زیرا می دانستم فردی که چنین لباسی را بر تن می کند مصداق ویژگی های خوب است و یقینا هم این گونه بود.
 
خونسردی در امور دنیا ویژگی بارز شهید
 
توکلی اظهار کرد: این شهید بزرگوار بسیار مهربان بود و مسائل و مشکلات دنیا برای او اهمیت چندانی نداشت و خونسردی در امور دنیوی را پیشه خود قرار داده بود و به من هم توصیه می‌کرد غصه نخوردم و خونسردی خودم را حفظ کنم، زیرا امور دنیایی را گذرا می دانست.
 
وی ادامه داد: این ویژگی مهدی مانند دیگر شهدا بود، آن ها مشغول امور دنیوی نبودند و خود را برای مشغله های دنیای فانی سرگران و سردرگم نمی کردند و این در زندگی نامه و وصیت نامه های شهدای دیگر هم دیده می شود، زیرا همیشه خود را در محضر خداوند می دید.
 
همسر شهید توکلی اظهار کرد: مهدی در امور خانه کمک می کرد، به واسطه طلبه بودن سه سال در قم زندگی می کردیم و روزانه بعد از اتمام درسش خانه می آمد و با توجه به اینکه تمایل داشت من هم درس بخوانم شرایط خانه را فراهم و در کارهای کمک می‌کرد و به درس خواندن من اهمیت می داد.
 
وی اظهار کرد: کمک کردن مهدی در کارهای خانه زبانزد فامیل بود و این را احترام به همسر می‌دانست و بسیاری از کارهای خانه را انجام می داد، زیرا به فرموده حضرت علی (ع) هرکس در کارهای خانه به همسرش کمک کند هر قدمی که برمی دارد شهید در راه خدا محسوب می شود.
 
 
پدری مهربان و دلسوز برای فرزندان
 
همسر اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان ادامه داد: رابطه مهدی با فرزندانش بسیار خوب بود، در سال هایی که قم زندگی می کردیم فامیل ما زاهدان بودند و به همین دلیل دخترم اسما با پدرش ارتباط نزدیکی داشت، اما صالحه ۶ ماهه بود که پدرش به شهادت رسید و حضور پدر را چندان احساس نکرد و با شهادت او اسما ضربه سنگین تری خورد زیرا بسیار به پدر خود وابسته بود، مهدی همه جا از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س) اسما را با خود می برد.
 
توکلی اظهار کرد: هنگامی که شهید در طرح هجرت شرکت کرد از قم به زاهدان آمدیم و پس از آن موافقت شد که دو سال در منطقه محروم خدمت کند که همان "افتخار آباد خاش" بود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خانه ما کنار مسجد بود اسما همیشه به همراه پدر به مسجد می رفت، علاوه بر آن هشد با بچه های روستا هم ارتباط بسیار خوبی داشت و می گفت اگر بچه‌ها با من راحت باشند می‌توانند مشکلات و درد دل‌های خود را به من بگویید و بهتر می توانم آن را حل کنم.
 
درک کرامات شهدا بعد از شهادت
 
همسر اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان گفت: پیش از شهادت مهدی جمله "شهدا زنده هستند" را در نکرده بودم اما در مسیر زندگی خودم بعد از شهادت ایشان کرامات او را در زندگی احساس می کردم و فهمیدم که بر اساس کلام قرآن، شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند.
 
توکلی بیان کرد: در این ۱۴ سالی که به شهادت رسید اگرچه در میان ما نبود اما ما را رصد می کند و من و فرزندانش کرامات زیادی را از ایشان دیدیم که به جایگاه شهدا نزد پروردگار برمی گردد.
 
وی ادامه داد: رشته تحصیلی من حسابداری بود و بعد از شهادت مهدی در راه ترویج فرهنگ شهادت و ایثار گام برداشتم که مطمئنم این خود عنایت شهید است، زیرا ‌توانستم دوره‌های ترویج را بگذرانم و در مدارس و دانشگاه‌ها روایتگری داشته باشم،  خداوند به من توفیق داد تا بعد از شهادت نیز ادامه دهنده راه این شهید بزرگوار باشم.
 
همسر شهید توکلی اظهار کرد: هر دو فرزند شهید جایگاه پدر خود را به عنوان شهید که اولین شهید محراب است درک کردند،  چندی پیش فرزندم دلتنگ دیدار چهره پدرش در خواب بود و در دهه اول ماه محرم از حضرت ابوالفضل و پدرش خواست که او را در خواب ملاقات کند که همان شب به آرزویش رسید.
 
وی یا بیان اینکه اسما در هنگام شهادت چهار ساله و صالحه 6 ماهه بود اظهار کرد: اسما پایه دوازدهم و صالحه پایه هشتم است، بارها به فرزندانم گفتیم به گونه ای عمل کنید که شرمنده شهدا و پدر خود نباشید وراه آن ها را ادامه دهید و در ترویج فرهنگ شهید و شهادت گام بردارید.
 
همسر اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان گفت: شهدا به ما انرژی می دهند و قدرتی دارند ما فوق قدرت های زمینی است، زیرا نزد خدا هستند و اگرچه خانواده های آنان از دوری شهدا رنج می کشند اما آرامش هم دارند.

 
حضرت زینب (س) الگوی خانواده های شهید
 
توکلی درباره دلتنگی های خود نیز گفت: دوری از شهید برایم بسیار سخت است، اما با عشق به اینکه ایشان نزد پروردگار به مقام شهادت رسید این دوری را تحمل می کنم، زیرا شهادت جز مردان خدا نصیب دیگری نمی شود و با همین عشق تحمل کردم و راه او را ادامه دادم.
 
وی عنوان کرد: شهید در راه خدا اجر و ثواب دارد و خانواده شهید هم به واسطه این صبر اجر هزاران طواف دارد، این کلمات برایمان قوت قلب است، شهید وقتی نزد خدا می رود و خونش ریخته می شود ندایی از سوی حق می آید که از این پس ما سرپرست خانواده او هستیم.
 
همسر شهید توکلی گفت: تفاوت بین اشخاص عادی و خانواده شهید در این امور معنوی است، در حالیکه برخی از افراد کوته فکر فقط برچسب های مادی را به خانواده شهید می چسبانند و هیچ وقت امور معنوی را نمی بینند، فرق ما با خانواده های عادی در این است که بیشتر مورد عنایت خداوند و شهدا هستیم و این باعث دلگرمی مان است و ادامه این مسیر را آسان تر می کند.
 
وی عنوان کرد: الگوی خانواده های شهید حضرت زینب (س) است، زیرا این بانوی مکرمه شهادت را زیبایی دید و برای ما هم اینگونه است و راهی را ادامه می دهیم که سراسر افتخار است.
 
تشکیل ستاد استانی "همسران چشم انتظار شهدا"
 
همسر اولین شهید محراب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ستاد استانی به نام "همسران چشم انتظار شهدا" ایجاد کردیم و حدود 100 نفر از خانواده های شهید عضو کانون هستند و اساسنامه آن نیز آماده شده است.
 
توکلی ادامه داد: این ستاد برای حمایت از همسران و خانواده های شهید در استان ما که در شهادت باز است می تواند موثر باشد، زیرا به عقیده من بعد از شهادت بیشترین ضربه را همسر شهید می خورد، چون بزرگترین تکیه کاه خود را از دست می دهد و ممکن است دچار افسردگی شود.
 
وی عنوان کرد: در این رابطه بانوانی که همسران آن ها در گذشته شهید شده اند، می توانند به آن ها که به تازگی همسرشان به شهادت رسیده است کمک کنند، جرقه تشکیل این ستاد در خانه شهیدی که همسرش از شاهدت وی بسیار اندوهگین بود خورد.
 
این بانو ادامه داد: بنده در خصوص جایگاه، معجزات و کرامات شهید با این همسرشهید صحبت کردم و او به دلیل همدردی مشترک بسیار آرام شد، تشکیل این ستاد استقبال خانواده شهدا به ویژه همسران آن ها را در پی داشت، خانواده های شهید همدیگر را می شناسند و حالا در فضای مجازی هم با یکدیگر در ارتباطیم و در سالگردهای شهدا از آن ها یاد می شود.
 
وی بیان کرد: این ستاد سبب شد همسران شهدا از انزوا و تنهایی بیرون بیایند، از خداوند می خواهیم همانطور که به ما صبر داده کمک کند تا راه را ادامه تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دهیم.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 21187
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *