800
۰
پیرمحمد ملازهی:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گرفت/ ظرفیت ویژه بندر چابهار برای درآمدزایی در محور شرق

کارشناس روابط بین الملل گفت: به نظر می آید که انقلاب اسلامی به درستی هدف گذاری کرده و اقدامات صورت گرفته سبب شد سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گرفت/ ظرفیت ویژه بندر چابهار برای درآمدزایی در محور شرق
به گزارش شستون؛ پیرمحمد ملازهی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: انقلاب اسلامی اهداف مشخصی از جمله رعایت حقوق مردم و توسعه اقتصادی و ... را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: سه شعار اصلی برای انقلاب اسلامی داشتیم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، در روزگار حکومت شاهنشاهی مناطقی مانند سیستان و بلوچستان جایگاهی در برنامه های توسعه نداشتند، تمرکز قدرت به قدری شدید بود که همه موضوعات باید از بالا تصمیم گیری می شد.

کارشناس روابط بین الملل گفت: این موضوع جوامع حاشیه ای را تحت تاثیر قرار داده بود، با این روند در سال های اولیه انقلاب اسلامی نگاهی به وجود آمد که توزیع ثروت صورت گرفت و بخشی از جامعه حاشیه به متن وارد شدند.

ملازهی بیان کرد: با گذشت زمان متوجه شدند که مناطقی از جمله سیستان و بلوچستان در حاشیه قرار دارند به سادگی نمی توان وارد روند توسعه کرد تا هماهنگی با دیگر نقاط باشند.

وی افزود: این درک در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد تا به نوعی نگاه مثبت تری را رقم بزند و طرح ها و اعتبارات بیشتری اختصاص پیدا کند و طرح های زیربنایی ایجاد شود تا به صورت هماهنگ تر با دیگر نقاط توسعه انجام شود.

هدف گذاری درست انقلاب اسلامی

ملازهی اظهار کرد: بر اساس جهت گیری و هدف گذاری به نظر می آید که انقلاب اسلامی به درستی هدف گذاری کرده است، اما اینکه به اهداف دست پیدا کرده عوامل زیادی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: یکی از این عوامل جنگ تحمیلی بود که با آغاز آن همه امکانات اقتصادی کشور به سمت نجات خوزستان از دست صدام سوق داده شد، تیرگی روابط ایران و آمریکا به ویژه بعد از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام از عوامل دیگر بود، آمریکا ظالمانه موانع زیادی را ایجاد کرد و ایران نتوانست به آن اهداف مدنظر دست پیدا کند.

ملازهی بیان کرد: تحریم های شدید به گونه ای است که امکانات کشور و دولت را برای تامین مایحتاج اولیه مردم به کار گرفته و آنچه که مدنظر بود برای توزیع عادلانه ثروت محقق نشد.

وی ادامه داد: باید حاکمیت فضایی را ایجاد کند تا در آن نظارت کامل بر دستگاه ها ایجاد شود، فساد موجود در جامعه و برملا شدن برخی از پرونده های فساد مالی و اختلاس مشکلی است که ایجاد شده، زیرا خیلی خوشبینانه به افراد نگاه کردند، اما واقعیت این است که خیلی از نزدیکانِ افراد سطح بالای مملکت به منابع مالی دست پیدا کردند و وام های کلان گرفتند و پس ندادند و بانک ها هم نتوانستند کاری انجام دهند.

کارشناس روابط بین الملل عنوان کرد: وقتی پرونده این افراد را نگاه می کنیم می بینیم به نوعی رهایی یافتند و بخشی از اموال را برگرداندند و محکومیتی هم داشتند.

ملازهی گفت: نظام در این زمینه به نظرم ضعف نشان داده و نتوانست قاطعانه با سیستم اداری که سوءاستفاده انجام داد و عده ای در این سیستم نفوذ کردند و منافعی را به دست آوردند مقابله کند.

وی گفت: "خاوری" یک فرد عادی بود که نفود کرد و در بالاترین پست اجرایی بانک مرکزی قرار گرفت و بعد از سوءاستفاده کلان مالی از کشور خارج شد.

دیکتاتوری و ضدیت با دین در نظام شاهنشاهی

ملازهی درباره مهم ترین مشکلات نظام شاهنشاهی گفت: مهم ترین مشکل طاغوت اتکا به شخص شاه بود که همه چیز زیر نظر او قرار داشت و از نظر جامعه دیکتاتوری مخرب محسوب می شد، اما از نظر خودشان گمان می کردند بهترین راه را می روند و نگاه آمرانه از بالا تا پایین شکل گرفت که این حکومت را در افکار عمومی تخریب کرد.

وی اظهار کرد: در حکومت شاهنشاهی توجهی به مسائل مذهبی و نگاه مردم موضوع نداشت و تلاش می کرد جامعه سکولار را به وجود آورد که با خواسته آحاد مردم همخوانی نداشت و به نوعی ضدیت با دین تلقی می شد، هرچند که خود این اعتقاد را نداشت.

کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: واقعیت این است که آن ها به سمت تضعیف دیدگاه های مذهبی مردم می رفتند و این موضوع سبب نارضایتی مردم شده بود.

ساواک و سرکوب مطالبات مردمی

وی عنوان کرد: موضوع دیگر جاه طلبی شخص شاه بود که به ویژه در جشن های 2 هزار و پانصد ساله شاهنشاهی دیده شد و در آن مراسم چندین میلیون دلار برای جشن و پذیرایی از رهبران جهان هزینه شد، در حالی که در چند کیلومتری تخت جمشید و محل برگزاری جشن مردم در فقر و فلاکت زندگی می کردند.

کارشناس روابط بین الملل عنوان کرد: نقش ساواک هم بسیار پررنگ بود، زیرا هر نوع حرکتی را که مطالبه گری مردمی محسوب می شد به شدت سرکوب می کرد و فضا را به جایی رساند که مردم دیگر نتواستند تحمل کنند.

وی بیان کرد: بنابراین وقتی شرایط با رهبری امام خمینی (ره) به وجود آمد سبب شد مردم برای به ثمر نشستن انقلاب قیام کنند، آمدن جیمی کارتر و مطرح کردن حقوق بشر نظام های دیکتاتوری را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد.

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

ملازهی گفت: اقدامات انجام شده سبب شده سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد، قبل از انقلاب جاده های دسترسی، برق در روستاها و ... وجود نداشت، اما برخی از مسائل سبب شده است نگاه توسعه ای تحت تاثیر مسائل امنیتی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: البته هنوز در بلوچستان می بینیم که آب مسئله جدی است و خیلی از روستاها سقایی آبرسانی می شوند و در منطقه سیستان هم موضوع مهم آب بوده که آن هم وابسته به افغانستان است تا در صورت بارندگی برای جلوگیری از شکستن سد، آب را به سمت سیستان رها کنند.

کارشناس روابط بین الملل گفت: این در حالی است که سیستان حقابه مشخصی دارد و دستگاه دیپلماسی در این زمینه از خود ضعف نشان داده است، و براساس قرارداد باید اقدام می شد، اما نتوانستیم در این زمینه اقدام کنیم، طرح هایی هم که برای استفاده از آب انجام شد به نظر می آید واقع بینانه نیست، برای لوله کشی هزینه زیادی شد در حالی که آبی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در سیستان و روستاهای بلوچستان لوله کشی انجام شده اما آبی وجود ندارد و این ها ضعف های مدیریتی است و قابل انکار نیست، اما نگاه کلی این است که سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گرفته و با امتیاز بندر چابهار و قراردادهایی که با هند، افغانستان و ایران امضا شده تا خط ترانزیت افغانستان از این سمت عبور کند انتظار می رود تحول به وجود آید.

ملازهی بیان کرد: چابهار این ظرفیت را دارد که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه محور شرق را به درآمد برساند، اما مدیریت اشکال دارد، این درآمد به سرعت از استان خارج و به تهران می رود در حالیکه توسعه زمانی امکان پذیر است که درآمد نگه داری شود.

وی بیان کرد: تاجران چابهار هم سرمایه را به تهران و شمال ایران می برند و تبدیل به ملک می کنند، بنابراین ماندگاری سرمایه و نیروی انسانی بسیار مهم است و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

کارشناس روابط بین الملل گفت: استاندار سابق بیان می کرد برای لوله کشی گاز نیاز به تکنسین بود که در استان وجود نداشت در حالیکه تعداد لیسانسه های ادبیات عرب و الهیات به قدری زیاد است که شغل ندارند و این نظام آموزشی درست نیست.

ملازهی بیان کرد: باید نیروی انسانی تربیت شود که مفید باشد و همین امر سبب شد از استان های دیگر نیروی کار وارد شود، در سیستان و بلوچستان با تعداد زیادی افراد تحصیل کرده رو به رو هستیم که کار ندارند در حالیکه برخی از مشاغل هم نیروی انسانی مورد نیاز را ندارد و باید سیستم آموزشی رفع نقص شود.

انتهای پیام/
 
 
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 21801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *