یک پزشک عمومی مطرح کرد؛

مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به مراکز درمانی/مواد مخدر و آنتی بیوتیک تاثیری در روند بهبود بیماران کرونایی ندارند

19 تير 1400 ساعت 12:05

سعید مساعد گفت: برخی از شهروندان برای درمان کرونا از مواد مخدر و یا آنتی بیوتیک مصرف می کند که هیچ گونه تاثیری در بهبودی فرد مبتلا ندارد.


سعید مساعد پزشک مرکز ۱۶ ساعته کووید19 سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: کووید 19 با علائمی از قبیل سرفه های خشک و خلط دار، سردرد، فقدان بویایی و چشایی، بدن درد، سرگیجه، ضعف و بیحالی، افت فشار، تهوع و استفراغ همراه است اما کرونای هندی یا همان دلتا کرونا دارای علائمی مانند علائم سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و بدن درد همراه با تب یا بدون تب است.

وی افزود:یکی از عمده مشکلاتی که در حال حاضر در سطح شهرستان وجود دارد دیر مراجعه کردن بیماران کرونایی به مراکز درمانی است که روند درمان را با مشکل مواجه می کند پس بهتر است فرد هنگان بروز اولین علایم به پزشک مراجعه کند.

این پزشک مرکز 16 ساعته کووید 19 در سراوان ادامه داد: مادران باردار به علت فشاری که جنین به ریه وارد می کند در ماه های 6 به بعد دارای تنگی نفس هستند اما در این برهه از زمان نباید این تنگی نفس ها را ناشی از فشار به ریه دانست و باید به پزشک مراجعه کرد.

مساعد با بیان اینکه خود درمانی در منزل و روی آوردن افراد به مواد مخدر در این روزها بسیار شایع شده است، گفت: مواد مخدر هیچگونه تاثیری در پیشگیری و درمان کووید ۱۹ ندارد، افراد معتاد نیز به کرونا مبتلا شدند و به جهت اینکه از قبل به دلیل مصرف مواد مخدر ریه بیمار درگیر بوده روند درمان با مشکل مواجه می شود.

استفاده از ماسک بهترین روش در پیشگیری از کرونا

 وی استفاده از ماسک را بهترین روش پیشگیری از کرونا دانست و ادامه داد: شستشوی مداوم دست ها، پرهیز از حضور در تجمعات، عروسی‌ها و  مراسمات خاکسپاری و ترحیم، رعایت فاصله فیزیکی هنگام حضور در دفاتر پیشخوان، بانک ها و نانوایی ها در قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا موثر است.

این پزشک عمومی گفت: برخلاف دیگر واکسن ها واکسن کرونا مانند واکسن سرخچه میزان ابتلا را به صفر نمی رساند پس دلیل بر این نیست که فرد پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند و یا احتمال ابتلا به ویروس کرونا نداشته باشد و ما تا زمانی که نتوانیم ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم نمی توانیم بگوییم که کرونا را مهار کردیم.

مساعد خاطر نشان کرد: قلیان زیر مجموعه مواد مخدر محسوب می‌شود که ریه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در کافه و کافی شاپ ها به هر میزان که پروتکل های بهداشتی در آن رعایت شود اما باز هم احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فریز کردن مواد غذایی هیچ تأثیری در از بین بردن کووید19 ندارد و کلیه مواد غذایی قبل از مصرف مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی شوند، افزود: آنتی بیوتیک ها هیچ گونه تاثیری در از بین بردن و درمان کووید ۱۹ ندارند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که علاوه بر کرونا ریه‌های بیمار به علت وجود یک باکتری نیز درگیر شده است.

این مقام مسئول گفت: چندین مادر باردار در سراوان به علت دیر مراجعه کردن به بیمارستان و عدم اعتماد به کادر درمان جان خود را از دست داده اند، مردم باید باور کنند که چنین بیماری وجود دارد و باید قبول کنند که در هنگام مرا هنگام ابتلا به کرونا باید به بیمارستان و مراکز بهداشتی جهت درمان مراجعه کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 23135

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/23135/مراجعه-دیرهنگام-بیماران-کرونایی-مراکز-درمانی-مواد-مخدر-آنتی-بیوتیک-تاثیری-روند-بهبود-ندارند

شستون
  https://shastoon.ir