800
۰
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با دانا؛

تدبیر و امیدی ها قانون منع واردات را توسط مصوبه‌ای در وزارت صمت دور زدند/سال‌های اخیر هیچ حمایت عملی از تولید لوازم خانگی نشد

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان با اشاره به وارداتی که از سال ۹۷ تاکنون و در زمان ممنوعیت از کانال‌های مختلف انجام شده، گفت: متأسفانه مصوبه‌ای در وزارت صمت در مهرماه سال گذشته طی نامه‌ای به مدیرکل صادرات و واردات ابلاغ شد که پیله‌وران به‌صورت تجمیعی می‌توانند واردات داشته باشند، یعنی تا پیش از آن هر خانواده یک سهمیه برای ورود یک کالا را داشت.
تدبیر و امیدی ها قانون منع واردات را توسط مصوبه‌ای در وزارت صمت دور زدند/سال‌های اخیر هیچ حمایت عملی از تولید لوازم خانگی نشد
به گزارش شستون؛ حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اظهارات پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مورد اینکه ممنوعیت واردات مشروط به رشد کیفیت و کاهش قیمت باشد، اظهار کرد: از نظر آقای پورابراهیمی و نمایندگان مجلس در حمایت از صنعت تولید لوازم‌خانگی تشکر می‌کنیم اما پیشنهاد شود که نمایندگان مجلس از نزدیک با تکنولوژی و توان ساخت و مشکلات این صنعت آشنا شوند تا بهتر به زوایای مختلف آن واقف شوند و قدمی برای رشد بردارند.
 
هیچ کدام از وعده‌ های حمایت از صنایع لوازم خانگی اجرایی نشد

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته به جز تقدیر و تشکر هیچ اقدام مثبتی که در این صنعت اثرگذار باشد، نداشته است؛ البته بیانیه‌های زیادی در این مدت در مجلس و در حمایت از صنعت لوازم خانگی و انزجار از کالاهای خارجی، خوانده شد و وعده‌های زیادی برای حمایت داده شد، اما در عمل اجرای نشده است.

این عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که به پیشرفت‌های صنعت لوارم خانگی واقف شدند، گفت: اگر مجلس و دولت انقلابی به وظایف خود در رابطه با صنعت پیشران لوازم‌خانگی  به‌صورت کامل و جامع عمل می‌کرد و در مقابل زیاده‌خواهی‌های کره و بلوکه کردن پول کشور، اقداماتی شایسته از خود نشان می‌دادند، امروز تولیدکنندگان نباید برای این مشکلات به رهبری نامه می‌نوشتند.
 
رقابت ۵۰۰ تولیدکننده ایرانی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت
غزنوی توضیح داد: امروز بیش از ۵۰۰ کارخانه فعال تولید لوازم‌خانگی را در کشور داریم و رقابت بین این تولیدکنندگان شکل‌گرفته و همه به دنبال افزایش کیفیت، عرضه با قیمت مناسب و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند؛ بنابراین رقابت به‌اندازه کافی در این صنعت وجود دارد و زمینه برای پیشرفت هر چه بیشتر مهیا است.

وی با اشاره به مقایسه دو صنعت لوازم‌خانگی و خودرو در روزهای اخیر توضیح داد: صنعت خودروسازی در کشور ما دولتی، ولی صنعت لوازم‌خانگی در دست بخش خصوصی است؛ در خودروسازی ۹۵ درصد بازار در دست همین دو خودروساز است و انحصار کامل بر بازار دارند، اما در صنایع لوازم‌خانگی بازار در دست این ۵۰۰ تولیدکننده است و برای جلب رضایت مشتری به‌اندازه کافی با هم در رقابت هستند.

این فعال اقتصادی توضیح داد: امروزه با شکل گرفتن دهکده جهانی، مردم از تکنولوژی‌های روز دنیا با خبرند. اگر ما محصولی را تولید کنیم که ویژگی‌های سایر محصولات روز دنیا مثل کیفیت و قیمت را نداشته باشد، مردم آن را نمی‌خرند. امروز تولید به شکلی انجام می‌شود که ذائقه مردم را در نظر دارد. در بعضی محصولات به‌قدری مراجعه برای خرید زیاد است که خود تولیدکنندگان از این حجم استقبال از کالای ایرانی تعجب می‌کند.
 
املای نوشته نشده، غلط ندارد

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به مشکلات و گلایه‌هایی که مردم از کیفیت و قیمت دارند، گفت: منکر مشکلات موجود نیستیم ولی باید در نظر داشته باشیم که املای نوشته نشده، غلط ندارد. این مشکلات نشان از این دارد که این حرکت روبه‌جلو انجام شده و با وجود این انتقادات در صنعت لوازم‌خانگی حرف‌هایی برای گفتن داریم. به‌عنوان تولیدکننده وظیفه خود می‌دانیم که در کیفیت، خدمات پس از فروش و... فراتر از انتظارات مردم تلاش کنیم. تعهد را می‌دهیم که در آینده‌ای نزدیک این رضایت را جلب خواهیم کرد، و مردم، ما را خدمتگزار خود بدانند.



این مقام مسئول گفت: شرط رسیدن به این جایگاه خدمت، تولید انبوه است؛ تاکنون به‌واسطه حضور برندهای خارجی بازار کافی برای این افزایش تولید را در اختیار نداشتیم ولی اکنون این زمینه فراهم است که با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده را کاهش و کیفیت را افزایش دهیم؛ قطعاً با این پیشرفت تصمیماتی مطلوب‌تر برای رضایت مشتریان را خواهیم گرفت.

 
قیمت تابعی از مواد اولیه و هزینه‌های تولید است

وی ادامه داد: ما هم خود به‌نوعی مصرف‌کننده هستیم و از بالا بودن قیمت‌ها اطلاع داریم؛ ولی مردم باید بدانند که سود این افزایش قیمت به جیب تولیدکننده نمی‌رود. قیمت محصولات تولیدی تابعی از قیمت مواد اولیه به همراه هزینه‌های تولید و حقوق و دستمزد است؛ باوجود اینکه مواد اولیه در کشور تولید می‌شود؛ اما به قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنیم که قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

غزنوی با اشاره به عدم اجرای استراتژی‌های در نظر گرفته شده در ۳۰ سال اخیر و ترک یکباره برندهای کره‌ای در پی تحریم‌های امریکا، بیان کرد: با وجود همه مشکلات امروز صنعت لوازم‌خانگی ما سربلند است و نشان داد، قابلیت این را دارد که در نبود برندهای خارجی بازار را پوشش دهند. شرکت‌های کره‌ای تصمیم داشتند با خروج به ایجاد هرج‌ومرج و نارضایتی مردم دامن بزنند که تولیدکنندگان با افزایش تولید این تهدید را خنثی کردند.

 
افزایش ۷۸ درصدی تولید، در سال گذشته/۴۰ درصد رشد در سال جاری

وی اشاره کرد: تولیدات لوازم‌خانگی در سال گذشته بیش از ۷۸ درصد افزایش داشت. یعنی یک انقلاب صنعتی است؛ نشان می‌دهد ما می‌توانیم و در این زمان حساس امتحان خود را پس دادیم. امسال هم که تاکنون ۴۰ درصد بر این روند رشد تولیدات افزوده شده و برنامه مدونی هم برای ادامه رشد تولید در نظر گرفته شده است.

غزنوی در مورد صادرات هم گفت: ادبیات اقتصادی شرایط و ضوابط خود را دارد و نباید بازار کشور خود را دو دستی تقدیم برندهای خارجی کنیم و به تولیدکننده خود بگوییم محصولاتش را در کشورهای دیگر ارائه کند. کشورهایی مثل کره جنوبی که امروز بازارهای جهانی را در دست دارند در سال‌های نخست شروع به فعالیت برای رونق تولید به مدت ۵ سال هرگونه واردات را ممنوع اعلام کردند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود:نخست باید تولیدکنندگان بازار داخلی را در دست بگیرند و به تولید انبوه برسند و درعین‌حال تابع استانداردهای سخت‌گیرانه باشند و جنس باکیفیت به دست مردم بدهند؛ ولی اجازه ورود به کالاهایی که مشابه داخلی دارند، نیز داده نشود. این حمایت‌ها در کنار هم موجب افزایش کیفی در همه زمینه‌ها می‌شودو بعد از آن در این مقطع باید برای حضور در بازار جهانی برنامه ریزی شود.
 
قانون منع واردات توسط مصوبه‌ای در وزارت صمت دور زده شد/وجود ۱۶۰۰ تن کالای سامسونگ و ال‌جی در بازار
وی با اشاره به وارداتی که از سال ۹۷ تاکنون و در زمان ممنوعیت از کانال‌های مختلف انجام شده، گفت: متأسفانه مصوبه‌ای در وزارت صمت در مهرماه سال گذشته طی نامه‌ای به مدیرکل صادرات و واردات ابلاغ شد که پیله‌وران به‌صورت تجمیعی می‌توانند واردات داشته باشند، یعنی تا پیش از آن هر خانواده یک سهمیه برای ورود یک کالا را داشت. این اتفاق در حالی افتاد که پیله‌وران سرمایه و بازار لازم برای این کار نداشتند و این مصوبه باعث شد واردکنندگان این امکان را پیدا کنند که با کارت پیله‌وران سهمیه آنان را تجمیع و با سرمایه‌گذاری این اجناس را وارد کنند.

غزنوی توضیح داد: قانون هم دور زده شد و نتیجه آن این شد که امروز ۱۶۰۰ تن کالای سامسونگ و ال‌جی در بازار ما موجود است؛ پس عدم واردات هم اجرایی نشده است که همه این تخلفات در پوشش یک اقتصاد تاریک و در سایه عدم اطلاع‌رسانی عمومی به نفع عده‌ای خاص انجام شده است.
 
صنایع ما توان پوشش مصرف داخلی کشور را دارد
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: در سال گذشته ما ۶ میلیون لوازم‌خانگی بزرگ و حدود ۱۵ میلیون لوازم‌خانگی کوچک در کشور تولید شده است که بخش عمده مصرف حدود ۷ میلیونی کشور در لوازم‌خانگی بزرگ با تولیدات ما پوشش داده شده که با ۴۰ درصد افزایش تولید امسال پیداست برند ایرانی جایگاه خود را پیدا کرده و مردم نیز اهمیت استفاده از کالای ایرانی را درک کرده‌اند.

وی اشاره کرد: همین کره جنوبی که مثال آن را زدیم در ابتدای کار بازار صنایع خانگی این کشور در دست ژاپنی‌ها بود. پس از تصمیم کشور برای پوشش داخلی مصارف این صنعت، ژاپنی‌ها وقتی دیدند دارند این بازار را از دست می‌دهند، همین حرف‌هایی که امروز در رسانه‌های ما می‌شنوید درباره کره زده شد.

حمیدرضا غزنوی ادامه داد: رسانه‌ها در کره اعلام کردند که هدف آنها ایجاد انحصار است و مسائل کیفیت کالاهای ژاپنی را پیش کشیدند و هزینه کردند تا مردم کره پشت صنعت لوازم‌خانگی کشور خود نایستند ولی امروز عکس این حرف‌ها به اثبات رسید. ما هم باید دوره صنعتی‌شدن را طی کنیم و باید در نظر داشته باشیم امریکایی‌ها حتی اجازه نمی‌دهند ما مصرف‌کننده هم باشیم و دیدیم که حتی اجازه ندادند کشورهایی مثل کره در بازار ما بمانند.

وی در پایان گفت: امروز برای ما چاره‌ای به جز به‌دست‌آوردن استقلال اقتصادی باقی نمانده و امید داریم با حمایت مردم به این امنیت دست یابیم
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 23724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *