800
۰
مسئول‌ دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

عمل به وحدت؛ پیش شرط دستیابی به اتحاد اسلامی در سطح جهانی

احمد رضا طاهری گفت:برای دستیابی به وحدت در سطح جهان اسلام پیش شرط هایی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت و بدون این پیش شرط ها عملا نمی توان به وحدت جهان اسلام رسید.
عمل به وحدت؛ پیش شرط دستیابی به اتحاد اسلامی در سطح جهانی
احمد رضا طاهری مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با شستون بیان کرد: برای دستیابی به وحدت اسلامی در سطح جهانی باید از مباحث نظری خارج شویم و در عمل به موضوع وحدت جهان اسلام توجه داشته باشیم. برای اینکه عملا بتوانیم جهان اسلام را متحد کنیم باید بدنبال آن موارد یا عواملی باشیم که کشورهای اسلامی را به سوی هم نزدیکتر می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از این عوامل دین است اما چون موضوع وحدت اسلامی در سطح جهانی مطرح است، در نتیجه این مسئله صرفا محدود به دین نیست بلکه یک امر سیاسی نیز تلقی می شود و از اینرو با رویکردهای مختلف باید به آن توجه داشت.

این مقام مسئول افزود: یکی از مهمترین دلایل موضوع «وحدت» این است که در جهان بتوانیم حضور قدرتمند داشته باشیم. برای اینکه به این جایگاه برسیم، اساسی ترین مسئله این است که هر یک از کشورهای اسلامی اول باید سعی کنند که به لحاظ اقتصادی و تکنولوژی و نظامی خود را در دنیا مطرح کنند.

طاهری اضافه کرد: فرض را بر این بگیریم که همه کشورهای اسلامی دنیا از لحاظ اقتصادی قدرتمند هستند، از لحاظ توسعه در تکنولوژی هم حرف برای گفتن دارند و به لحاظ نظامی هم قوی هستند، در مرحله دوم، این کشورها به این نیاز پیدا می کنند که یک وزن سنگینی در دنیا داشته باشند، این جایگاه با وحدت می‌تواند شکل بگیرد، مثل اتحادیه اروپا. در این صورت، کشورهای قدرتمند غیر اسلامی دیگر نمی توانند براحتی در بین کشورهای اسلامی اعمال نفوذ کنند چرا که وقتی شما به لحاظ اقتصادی و تکنولوژی و نظامی قوی باشید یعنی از نیروی انسانی قوی برخوردار هستید.

وی خاطر نشان کرد: اینکه موضوع قدرت نظامی مطرح شد منظور این نیست که از اقدامات نظامی حمایت شود بلکه مقصود آن است که قدرت نظامی و تکنولوژی خود می‌تواند بازدارنده جنگ شو، ب عنوان مثال، بعید به نظر می‌رسد که در دنیای امروز آمریکا و روسیه علیه هم وارد جنگ نظامی شوند. اما بعید بنظر نمیرسد چنانچه آمریکا به یک کشور ضعیف حمله نظامی داشته باشد.

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: بنابراین، برای دستیابی به وحدت در سطح جهان اسلام پیش شرط هایی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت و بدون این پیش شرط ها عملا نمی توان به وحدت جهان اسلام رسید، چرا که بسیاری از کشورهای اسلامی امروز به لحاظ اقتصادی و نظامی و تکنولوژی ضعیف هستند و طبیعتاً قدرت های بزرگ در این کشورها می‌توانند اعمال نفوذ کنند یا سیاستهای خود را دیکته کنند، این موجب می شود که انسجام در دنیای اسلام به آن شکلی که مد نظر است صورت نگیرد.

طاهری گفت: یکی از مشکلات جهان اسلام مسئله باصطلاح تکفیر است که متاسفانه گاها شاهد هستیم که یک گروه مذهبی گروه دیگری را تکفیر می کند در حالی که هر دو گروه به یک خدا و یک پیامبر و یک قرآن اعتقاد و ایمان دارند، بدون شک، ریشه این مشکل در آموزش است و اگر چنانچه آموزش های دینی بدرستی صورت گیرد و توسط افراد متخصص مطرح شود آنوقت با چنین مشکلاتی کمتر مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: دین یک پدیده مقدس است و باید مراقب نحوه انتقال پیام های دینی به مردم باشیم وگرنه ممکن است هم به دین ضربه بزنیم و هم اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را بیشتر شدت بدهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: تفاوت ها در همه جا وجود دارد و این امری است طبیعی اما بشر که خود را اشرف مخلوقات میداند و ادعای فرهنگ و تمدن می‌کند باید بتواند در عمل نیز آنرا ثابت کند، در طول تاریخ میلیون ها نفر به خاطر اعتقادات و یا جنگ های مذهبی در دنیا کشته شده اند که این یک پیام دارد و آن اینکه انسان تابحال نتوانسته است از عقل و هوش خود برای جلوگیری از خشونت های مذهبی استفاده کند و لذا نتیجه قتل و غارت بوده است.

طاهری افزود: خداوند به انسان عقل و منطق بخشیده است و انسان باید از این نعمت خدادادی نهایت بهره را در جهت ایجاد صلح و دوستی بکار گیرد. رسالت این امر بر دوش دو نهاد است اول حوزه های علمیه و دوم دانشگاه ها؛ این دو نهاد می‌توانند رهبران و سیاستمداران خوبی را تربیت کنند، هیچ دینی قتل و غارت و جنگ را توصیه نمی کند بلکه این برداشت های اشتباه ما انسان ها از ادیان است، یکی از فلسفه های پیدایش دین ترویج اخلاقیات است.

وی گفت: از طریق برگزاری کنفرانس های علمی و فرهنگی با حضور نویسندگان و پژوهشگران و اساتید برجسته خصوصا آنهایی که تخصص در مسایل اسلامی و اجتماعی دارند باید دعوت شوند و در یک فضای علمی به بحث و گفتگو بپردازند و جهت این مباحث باید به شکلی باشد که اتحاد و انسجام را بیش از پیش تقویت کند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 23847
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *