800
۰
کارشناس مسائل اقتصادی:

بودجه تنها ملاک محرومیت زدایی نیست/توجه دولت به توسعه مناطق محروم با اختصاص اعتبارات ویژه از منابع مختلف

عبدالمجید شیخی با بیان این که بودجه تنها ملاک محرومیت زدایی نیست، گفت: دولت اعتبارات ویژه ای را برای محرومیت زدایی استان های محروم به صورت ملی در نظر می گیرد و این مناطق می توانند از جهت مختلفی مورد توجه واقع شوند.
بودجه تنها ملاک محرومیت زدایی نیست/توجه دولت به توسعه مناطق محروم با اختصاص اعتبارات ویژه از منابع مختلف
به گزارش شستون؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره بودجه مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان در لایحه ۱۴۰۱ که این روزها درباره آن سوال های زیادی مطرح است و با دغدغه هایی همراه شده، در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: توسعه مناطق فقط تحت تاثیر بودجه اختصاصی نیست، بودجه به دو بخش ملی و استانی تقسیم می شود، راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه چابهار جزو پروژه های ملی است و در ردیف های استانی نمی آید.

وی افزود: با توجه به این مهم اعتبارات منحصر به منابع استانی نیستند، رسیدگی به مناطق محروم از طرق مختلفی در حال انجام است، به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) رسیدگی خاصی دارد، صندوق توسعه ملی نیز با تعریف پروژه های خاص در این نقاط رسیدگی ویژه ای دارد.

شیخی اضافه کرد: بنیاد مستضعفان هم با تعریف پروژه های توسعه منطقه ای که در صدر برنامه های خود قرار داده برای توسعه مناطق محروم رسیدگی خاص انجام می دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اعتبارات استانی فقط منحصر به ردیف اعتباری هزینه های دولتی نیست، وقتی رئیس جمهور در یزد اعلام کرد که برای هر استانی صندوق ویژه توسعه ای تعریف می شود تا دولت بخشی را به عنوان آورده به صندوق اختصاص دهد و درآمدهای ویژه منطقه از این طریق تجهیز شود، صندوقی که اختیار هزینه کرد آن بر عهده استاندار است، این یک نوع رسیدگی خاص به مناطق است.

نباید خودمان را به اعتبارات تعریف شده محدود کنیم

وی گفت: رسیدگی های دیگری هم وجود دارد که ممکن است پروژه هایی باشند که مکانشان در منطقه ای دیگر باشد، اما نفع آن پروژه به اطراف با شعاع بسیار بالاتر از حدود استانی تسری پیدا می کند، بنابراین نباید خودمان را محدود کنیم به تعریفی که در اعتبارات استانی و منطقه ای صورت گرفته است.

شیخی اظهار کرد: دولت اعتبارات ویژه ای را برای محرومیت زدایی استان های محروم به صورت ملی در نظر می گیرد، یعنی به صورت استانی تعریف نشدند، بنابراین مناطق محروم می توانند از جهات مختلفی مورد توجه واقع شوند.

وی با بیان این که بودجه تنها ملاک برای محرومیت زدایی نیست، اذعان کرد: برنامه های دولت می تواند در دراز مدت توجه اش را به مناطق محروم بهتر نشان دهد تا بودجه که تحت تاثیر محدودیت های درآمدی، اندازه و هزینه کرد دولت قرار دارد.

برنامه های دولت و مجلس برای محرومیت زدایی

این استاد دانشگاه گفت: قانون هم تعریف کرده که دولت نباید خودش را بزرگ کند، ضمن این که اگر فرض کنیم مجلس قانون تسهیل فضای کسب و کار را تصویب کرده است، این مهم به نفع مناطق محروم بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: دولت برای احداث کارگاه های صنعتی  در مناطق محروم امتیازهای ویژه و بخشودگی های مالیاتی خاصی قائل است، این در واقع مشوقه ای است که از منابعی که دولت مستقیم هزینه می کند، ارزش خیلی بالاتری دارد، بنابراین نباید به خرج کرد مستقیم منابع نگاه کرد.

شیخی تاکید کرد: به مشوق ها، برنامه های دولت و مصوبه های مجلس برای توسعه مناطق محروم باید بیشتر نگاه کنیم تا مقداری که خود دولت شخصا می خواهد هزینه کند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 24350
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *