800
۰
تحلیلگر مسایل سیاسی مطرح کرد؛

تاسیس سپاه پاسداران و دستگاه های امنیتی دستاورد مهم انقلاب/ساختار سیاسی حاکم در زمان پهلوی از نوع سلطنت بود

احمد رضا طاهری گفت: تاسیس سپاه پاسداران و تقویت دستگاههای نظامی و امنیتی که فلسفه ایجاد آنها نگهبانى از انقلاب و حفظ جمهوری اسلامی است یکی از دستاوردهای مهم انقلاب به شمار می رود.
تاسیس سپاه پاسداران و دستگاه های امنیتی دستاورد مهم انقلاب/ساختار سیاسی حاکم در زمان پهلوی از نوع سلطنت بود
احمد رضا طاهری کارشناس مسایل سیاسی در گفت و گو با شستون در خصوص ارزیایی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و اندیشه، بیان کرد: اصلی ترین موضوع نظریه ولایت فقیه و برقراری نظامی که مبنی بر اصول ولایت فقیه باشد است، آنهم در زمانی که کاپیتالیزم و تا حدودی کمونیسم به عنوان نظام های سیاسی در دنیا خیلی مطرح بودند. در نتیجه، اسلام سیاسی در ایران دوره پسا انقلاب آنقدر اهمیت پیدا کرده که امروزه در بسیاری از دانشگاههای دنیا یا مراکز پژوهشی به تدریس و تحقیق در این خصوص پرداخته میشود.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای حفظ استقلال با رویکرد نظامی، گفت: تاسیس سپاه پاسداران و تقویت دستگاههای نظامی و امنیتی که فلسفه ایجاد آنها نگهبانى از انقلاب و حفظ جمهوری اسلامی است یکی از دستاوردهای مهم انقلاب به شمار می رود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در دنیای امروز کشورها هر چه که پیشرفته باشند ولی اگر در مسایل نظامی ضعیف باشند به راحتی می‌توانند بازیچه دست قدرت های بزرگتر قرار گیرند. قدرت نظامی در دنیای امروز برای حفظ استقلال کشورها بسیار مهم است.

طاهری اضافه کرد: در دنیای امروز همه کشورها به نوعی به یکدیگر وابسته هستند و این وابستگی را نمی توان انکار کرد اما نوع و ماهیت وابستگی فرق می کند،  شدت وابستگی بعضی از کشورها در منطقه به حدی است که وابستگی آنها ممکن است حاکمیت حاکمان یا حتی سرنوشت سیاسی آنها را رقم زند.

وی ادامه داد:  به عنوان مثال، کشوری چون امارات متحده عربی هر چند که در سازندگی و ابعادی از پیشرفت جزو کشورهای مثال زدنی محسوب می شود اما نباید این نکته را فراموش کرد که این نوع کشورها به شدت وابسته به قدرتهای بزرگ هستند و با کوچکترین تحولی در منطقه ممکن است دستخوش تغییرات قرار گیرند و یا حاکمیت خود را از دست بدهند، در حالیکه کشوری مثل ایران درست است که با مشکلات و‌ تحریم های اقتصادی مواجه است اما چون به لحاظ نظامی قوی می باشد در دنیا حرف برای گفتن دارد.

تحلیلگر مسایل سیاسی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب یعنی در دوره پهلوی ساختار سیاسی از نوع سلطنت بود، ولی پس از انقلاب ساختار سیاسی به جمهوری اسلامی تغییر کرد، بنابراین، آن نوع ارزش هایی که در رژیم سلطنت حاکم بود با نوع ارزش های که اکنون حاکم است فرق می کنند. 

طاهری گفت: در نظام فعلی ارزش ها و آموزه های اسلامی بر ساختار سیاسی حاکم هستند همچنین، مشارکت های سیاسی در پس از انقلاب در قالب انتخابات در سطوح مختلف افزایش چشمگیری داشته است، در قبل از انقلاب خبری از مشارکت سیاسی به شکل امروزی نبود.

وی بیان کرد: به طور‌ کلی، نارضایتی مردم به خاطر وابستگی شدید رژیم به کشورهایی چون آمریکا و بریتانیا، عدم مدیریت صحیح و وجود فساد اداری و مالی گسترده در بین مسئولین حکومتی، سرکوب و کشتار دانشجویان، ترور و شکنجه هایی که توسط ساواک صورت می گرفت، ضرب و شتم و کشتار طلبه های حوزه علمیه در جریان مسایل سیاسی و گاها بی حرمتی به علمای اسلام، برخی از نقاط ضعف رژیم پهلوی بشمار می روند که در تاریخ به عنوان نقاط ضعف یا جنایت های دوره پهلوی دوم ثبت شده اند.


انتهای پیام/
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 24715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *