800
۰
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان:

سنگ نگاره‌های دره نگاران برگی از هویت تاریخی سراوان است/سنج نوشت ها برجسته ترین عمل فرهنگی انسان های عصر شکار

حمزه ندرت زهی گفت: سنگ نگاره های دره نگاران ناهوک با قدمتی ۱۰ هزار ساله برگی از هویت تاریخی سراوان است.
سنگ نگاره‌های دره نگاران برگی از هویت تاریخی سراوان است/سنج نوشت ها برجسته ترین عمل فرهنگی انسان های عصر شکار
حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و‌گو‌ با خبرنگار شستون بیان کرد: روستای ناهوک با 13 اثر تاریخی ثبت شده یکی از مراکز گردشگری شهرستان سراوان محسوب می شود.

وی افزود: در این روستا علاوه برکشاورزی وقنات آثاری همچون سنگ نگاره، قلعه؛ مقبره، تپه و محوطه باستانی وجود دارد که حکایت از سکونت انسان درهزاره های پیش ازتاریخ دراین منطقه دارد وسبب شده است این آثارمتعددتاریخی وباستانی، روستای ناهوک رابه گهواره تاریخ وتمدن مبدل سازد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان ادامه داد: جاذبه‌های تاریخی سنگ نگاره‌های دره نگاران در شمال غربی روستای ناهوک قرار دارند و‌به صورت تک نگاره و چندنگاره درنوع خودبی نظیر هستند.

ندرت زهی اضافه کرد: قدمت آنها به بیش از ۱۰هزارسال می رسد و به عنوان برجسته‌ترین ومهم ترین عمل فرهنگی انسان‌های عصرشکار از آنان یاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: دره نگاران برگی از هویت تاریخی منطقه است و نشان دهنده فرهنگی با سابقه ۱۰ هزار ساله باستانی خفته در دل سنگ‌ها مهجور و خاموش است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان سراوان همچنین از قلعه ناهوک ومسجد قدیم به عنوان دیگر اثار تاریخی ودیدنی این روستای هدف گردشگری یاد کرد که از خشت خام وگل احداث شده ودر نخلستان روستا بنا شده اند.

ندرت زهی از قنات ناهوک به عنوان یکی از پرآب‌ترین قنات‌های بلوچستان با 400 لیتر در ثانیه آبدهی در سال های ترسالی یاد که محدودیتی برای آبیاری زمین وجود ندارد وهریک از کشاورزان می‌توانند به اندازه نیاز وزمین های موجود خویش از آن بهره بردای نموده واقدام به آبیاری کنند.

وی اذعان کرد: مقبره شیخ حسام الدین که یکی از عارفان ونام آوران بلوچستان بوده در کنار مظهر قنات ناهوک واقع شده است.

لازم به ذکر است روستای ناهوک در 35 کیلومتری شمال سراوان در مسیر سراوان به شهرستان گلشن واقع شده است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 25021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *