800
۰
مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی دارد/ اهدای خون؛ جلوه ای از ایثار و اهدای زندگی

رضا عباسی راینی گفت: سیستان و بلوجستان با داشتن 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی، بالاترین میزان این بیماری را در کشور دارد.
سیستان و بلوچستان 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی دارد/ اهدای خون؛ جلوه ای از ایثار و اهدای زندگی
رضا عباسی راینی مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با شستون بیان کرد: در سیستان و بلوچستان به علت شمار بالای تصادفات جاده ای که عمدتا به دلیل دوبانده نبودن جاده ها و یا نا ایمن بودن رخ می دهد و همچنین بیماری های خاص مانند هموفیلی، دیالیزی  و زایمان ها که همچنان برخی از زایمان ها به صورت سنتی انجام می شود و بیماران تالاسمی نیاز به خون بیشتر احساس می شود.

وی افزود: در سطح استان حدود 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی وجود دارد، به هر بیمار تالاسمی در هر ماه باید دو نوبت خون تزریق شود که این تعداد از بیماران در هرماه به 6 هزار و 600 و در سال 80 هزار واحد خون نیاز دارند.

این مقام مسئول گفت: به عبارتی می توان گفت سالانه 80 هزار نفر باید خون در استان اهدا کنند تا بتوانیم خون مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنیم.

عباسی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان انتقال خون تامین خون سالم و کافی است، خاطر نشان کرد: علی رغم همکاری اصحاب رسانه، مطبوعات و صدا و سیما که در کنار سازمان انتقال خون برای ترویج فرهنگ اهدای خون هستند فقط می توانیم سالانه 60 هزار واحد خونی تامین کنیم.

وی اذعان کرد: مصرف خون سیستان و بلوچستان در تمامی بخش ها 140 هزار واحد در سال است که بیش از 50 درصد نیاز استان از استان های همجوار تامین می شود که مشکلات هزینه حمل، فاصله طولانی و دیگر مسائل را به دنبال دارد ضمن اینکه از نظر علمی نیز بهتر است خون مورد نیاز هر منطقه توسط مردم همان موقعیت جغرافیایی به دلیل نوع ژنتیک تامین شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان ادامه داد: علم تولید خون در حیطه قدرت الهی است و هنوز بشر با تمام پیشرفت های علمی که داشته نتوانسته به این علم دست یابد که بتواند خون تولید کند و دریافت خون از یک انسان و تزریق آن به فرد دیگر تنها راه تامین خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون است.

عباسی با بیان اینکه برای تامین خود مردم 100 درصد باید حضور پیدا کنند به این دلیل که روش دیگری برای تامین آن وجود ندارد، گفت: اولین اقدامی که می توان انجام داد تشویق و ترغیب مردم به کار خداپسندانه اهدای خون است که نقش رسانه در این زمینه پررنگ است لذا انتظار داریم همانند سنوات گذشته در کنار سازمان انتقال خون باشند.

سیستان و بلوچستان رتبه نخست بیماران تالاسمی در کشور

وی بیان کرد: تهران با جمعیت 11 میلیون نفری هزار و 327 بیمار تالاسمی دارد اما سیستان و بلوچستان با داشتن 3 هزار و 300 بیمار تالاسمی بالاترین آمار این بیماری را در کشور دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری تالاسمی از دو منظر قابل بررسی است، یک منظر تامین خون سالم و کافی برای بیماران و بعد دیگر پیشگیری از افزایش بیماران تالاسمی با انجام مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج و آزمایشات قبل از ازدواج است اما اگر به هر دلیلی ازدواج دو بیمار تالاسمی مینور شکل گرفت بعد از بارداری نیز می توان با انجام آزمایشات به موقع از نظر علمی از به دنیا آمدن بیمار تالاسمی جلوگیری کرد.

عباسی اضافه کرد: یکی از وظایف دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و درمان و خانه بهداشت ها در کنار درمان آگاه سازی مردم در خصوص انجام آزمایشات ژنیتیکی قبل از ازدواج است تا از ایجاد و افزایش شمار بیماران تالاسمی جلوگیری شود.

وی گفت: نگران هستیم و هراس داریم که در سال های آینده چگونه می توانیم خون مورد نیاز بیماران را تامین کنیم که این خواسته را از رسانه دارم تا مردم را به اهدای خون تشویق و ترغیب کنند و در وهله بعدی مردم را راغب کنند به انجام آزمایشات قبل از ازدواج تا از افزایش بیمار تالاسمی جلوگیری شود.

مصرف ماهاینه 1200 واحد خونی در سراوان

مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع چهار شهرستان سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن مصرف ماهیانه خون هزار و 200 واحد است که از این میزان 800 واحد برای بیماران تالاسمی و 400 واحد برای سایر بیماران استفاده می شود.

عباسی خاطر نشان کرد: خونگیری از چهار شهرستان سراوان سیب و سوران، مهرستان و گلشن در دستور کار سازمان انتقال خون سراوان قرار دارد که حدود ۶۰ درصد مصرف خود شهرستان از استان های دیگر تامین می شود.

وی اذعان کرد: با توجه به وجود 537 بیمار تالاسمی در سراوان انتظار داریم حداقل 800 واحد خون مورد نیاز بیماران تالاسمی در شهرستان تامین شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در دیگر نقاط کشور به دلیل اینکه تعداد بیماران تالاسمی آنها بالا نیست، میزان مصرف خون بالایی نیز ندارند اما در سیستان و بلوچستان به دلیل بالابودن شمار بیماران تالاسمی میزان مصرف خون بالاست.

عباسی خاطر نشان کرد: از نظر علمی ثابت شده است که خون مورد نیاز هر منطقه توسط مردم همان منطقه تامین شود و این انتظار را داریم که سراوان در تامین خون خودکفا شود چرا که یکی از بهترین پایگاه های انتقال خون استان است.

وی بیان کرد: در حال از بعد فنی مشکلی در سازمان انتقال خون سراوان وجود ندارد، سه نفر نیروی انسانی جدید به مجموعه سراوان در یک ماه اخیر اضافه شده و در بعد تجهیزات نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: مردم برای اهدای خون مراجعه کنند و این امر میسر نمی شود مگر با فرهنگ سازی و تشویق مردم به این امر خدا پسندانه که توسط رسانه و بزرگان شهر باید انجام شود.

عباسی ادامه داد: دست یاری به سمت اصحاب رسانه و مطبوعات دراز می کنیم تا در این امر در کنار سازمان انتقال خون باشند و مردم را تشویق به اهدای خون کنند.

وی اضافه کرد: سن اهدای خون ۱۸ تا ۶۵ سال است  که انتظار می رود از این فرصت ایثارگری بهترین استفاده را ببریم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نداشتن رفتارهای پرخطر و نداشتن بیماری خاص از دیگر شرایط مورد نیاز برای اهدای خون است گرچه برخی از بیماری های خاص اگر تحت کنترل پزشک باشند منعی برای اهدای خون وجود ندارد و دلیل بر این نمی شود که خون اهدا نشود.

نجات جان بیمار بهترین تجربه فرد اهدا کننده خون

عباسی با بیان اینکه اساسا عمده افراد و مردم قابلیت اهدای خون را دارند، افزود: تجربه احساس شادی، نجات جان انسان ها، جلوگیری از بروز خطر جذب بیش از حد آهن در بدن، ایجاد گلبول های جدید خونی،  کاهش ابتلا به سرطان از جمله فوایدی است که اهدای خون می تواند برای فرد اهدا کننده داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید تصور کنیم که یک واحد خون اهدا می کنیم اما با همین یک واحد جان سه بیمار نجات پیدا می کند به دلیل اینکه از خون فرآورده گیری انجام می شود.
 
مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گروه خونی A و O بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند، خاطر نشان کرد: به دلیل بالا بودن مصرف خون، به تمام گروه های خونی نیازمند هستیم.

انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 25515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *