التور در پشت مرزهای کشور؛

خطر؛ "وبا" در کمین است/ راه های پیشگیری و درمان بیماری

7 تير 1401 ساعت 8:41

با توحه به شیوع بیماری التور در کشور همسایه و هم مرز با سیستان و بلوجستان موجی از نگرانی در خصوص گسترش این بیماری در کشور به وجود آمد.


 
ایوب کرد تمینی رئیس مرکز بهداشت شهرستان سیب و سوران در گفت و گو با شستون بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری التور در کشورهای همسایه آگاهی مردم در خصوص این بیماری امری ضروری است و می‌طلبد که مردم عزیز به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند .
 
 وی افزود: بیماری وبا یک بیماری اسهالی است كه توسط باكتریی بنام ویبریوكلرا ایجاد می‌شود که منحصراً انسان را مبتلا می کند.انتقال بیماری از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و ملافه ها و لوازم آلوده، همچنین آب آلوده به مدفوع، سبزی و میوه های خام آلوده یا شسته شده با آب آلوده و یا غذای آلوده شده توسط دست یا مگس امکان پذیر است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: ویژگی مشخص وبا آغاز ناگهانی اسهال آبکی است که به دنبال آن استفراغ ، کم آب شدن سریع ، گرفتگی ماهیچه ها و کم شدن ادرار فرا می رسد. میزان کشندگی بیماری در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت بدن ۳۰ الی۴۰ درصد می باشد.

کرد تمینی در خصو علائم و نشانه ها این بیماری گفت: تقریباً ۷۵ درصد از افرادی که دچار عفونت با ویبریوکلرا می شوند هیچ نشانه ای از بیماری ندارند، ۲۰ درصد دیگر دچار اسهال می شوند که از اسهال ایجاد شده توسط دیگر ارگانیسمها قابل افتراق نیست.

وی اضافه کرد: در ۲ تا ۵ درصد از افراد مبتلا، عفونت اسهال آبکی ، استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می دهد. در برخی موارد حتی تا ۲۵ لیتر آب را در روز دفع می شود ، اگر این آب از دست رفته جبران نشود برای فرد خطرناك و مرگ آور خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران عطش فراوان، استفراغ شدید و مداوم، تب بسیار بال، دفع بیش از حد اسهال آبکی، بی حالی شدید، وجود خون در مدفوع، عدم توانائی نوشیدن و خوردن و وخیم شدن حال بیمار از نشانه ها و علایم خطر این بیماری محسوب می شود.
 
کرد تمینی در خصوص چگونگی برخورد با بیمار مبتلا به اسهال گفت: استفاده کودکان زیر 6 ماه از شیر مادر ، محلول O.R.S (او.آر.اس) ادامه تغذیه کودک با شیر مادر، حتی بیش از گذشته، در هنگام اسهال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و کودمان بالای 6 ماه و بزرگسالان از سوپ، دوغ، فرنی، چای خیلی کم رنگ و کم شیرین، محلول O.R.S استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: جهت پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی از جمله بیماری‌های اسهال و حفظ سلامت خود و اطرافیان در منزل، تفریحگاه‌ها، پارك‌ها و در حین مسافرت از آب لوله كشی تصفیه شده استفاده شود، پرهیز از  استفاده از یخ های قالبی و کارخانه ای غیر بهداشتی، هنگام سفر، آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید، برای نوشیدن آب از لیوان شخصی استفاده و در مراسم عمومی همانند جشن ها، عروسی ها و ... حتی المقدور از مصرف سبزیجات، سالاد، میوه و بستنی خودداری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دست ها را بعد از اجابت مزاج (رفتن به توالت)، شستن و تمیز كردن كودك و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ با آب و صابون شسته شود؛ اسیدی نگه داشتن فضای معده (مصرف لیمو ترش تازه و دوغ پاستوریزه به همراه غذا) تا حد زیادی میكروب وبا را از بین می‌برد و بدون تجویز پزشک از مصرف قرص های ضد اسهال به هر نحو خودداری شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 25659

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/25659/خطر-وبا-کمین-راه-های-پیشگیری-درمان-بیماری

شستون
  https://shastoon.ir