800
۰
از داشت تا برداشت؛

گرده افشانی سنتی۳۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت خرما در سراوان/ سالانه ۱۸ هزار تُن رطب تولید می‌شود

۳۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت خرما در سراوان از ۱۵ اسفند ماه تا ۲۵ اردیبهشت به صورت سنتی گرده افشانی می‌شود.
گرده افشانی سنتی۳۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت خرما در سراوان/ سالانه ۱۸ هزار تُن رطب تولید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری شستون، یکی از مهم‌ترین مراحل کشت خرما موضوع گرده افشانی است که بنا بر گفته کارشناسان مربوطه تاثیر بسزایی در میزان تولید و بهبود کیفیت خرما دارد.

گرده افشانی خرما در سراوان همه ساله از نیمه دوم اسفند ماه و به صورت سنتی و به وسیله انسان که یکی از بهترین انواع گرده افشانی است انجام می‌شود.

کشاورزان برای تولید خرما از مرحله گرده افشانی تا برداشت که از اسفند آغاز و تا شهریور ادامه دارد مراحل سختی را سپری می‌کنند و از آنجایی که خرما از اهمیت و تقدس ویژه‌ای میان مردم برخوردار است کشاورزان نخل خرما را مانند فرزند خود می‌دانند.

ایرج رستم زهی مدیر جهاد کشاورزی سراوان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سطح زیر کشت نخیلات در سراوان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که بیش از ۴۰ رقم خرما در شهرستان شناسایی شده و سالانه میزان ۱۸ هزار تن خرما از این منطقه برداشت می‌شود.

وی افزود: سالانه از ۱۵ اسفند ماه لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه زمان گرده افشانی نخیلات خرما در سراوان است که کشاورزان پس از گرده افشانی پس از یک ماه استراحت از آخر مرداد ماه مرحله بستن خوشه‌ها یا مَچ بندی را آغاز می‌کنند که خوشه‌های نابالغ در این مرحله حذف می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول میزان تولید هر هکتار نخیلات در سراوان بین ۶ تا هفت تن است و با توسعه ترویجی که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و با توجه به اینکه سن نخیلات بالا است علاوه بر اینکه در حال جایگزین نخیلات مُسن هستیم با ارقام تجاری بهتر در رابطه با توسعه کودی بهتر میزان تولید را در سطح هکتار افزایش دهیم.

رستم زهی خاطر نشان کرد: پس از آن تا پایان خرداد کشاورزان مشغول بستن خوشه‌ها هستند، فصل هامین (برداشت خرما) هم از ۱۵ مرداد ماه در این منطقه آغاز می‌شود کشاورزان در بحث تولید خرما سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند از ۱۵ اسفند تا ۳۰ خرداد ماه فقط مشغول رسیدگی به نخل خرما هستند.

وی تصریح کرد: یک مثال در زبان بلوچی به عنوان «مَچ و بَچ» وجود دارد به این معناست که کشاورز نخل خرما را مانند فرزند خود می‌داند در شمارش خرما به نفر استناد می‌شود و اصطلاح اصله به کار نمی‌رود که اهمیت نخل خرما میان کشاورزان و اهالی این منطقه را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 26311
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *