به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت؛

نگاهی به دستاوردهای حوزه کشاورزی در زادگاه خورشید ایران

16 بهمن 1402 ساعت 9:57

مدیر جهاد کشاورزی سراوان به مناسبت چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تبیین دستاوردهای حوزه کشاورزی در یک سال گذشته پرداخت.


ایرج رستم زهی در گفتگو با شستون بیان کرد: با روی کارآمد حکومت اسلامی در ایران شاهد دستاوردها و پیشرفت‌های مهمی در حوزه جهاد کشاورزی و اقتصاد هستیم که هر ساله توسعه کشاورزی نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود.

وی افزود: در زمان پهلوی بیشتر مواد غذایی از جمله گندم از سایر کشورها به‌ویژه آمریکا به ایران وارد می‌شد؛ اما امروز و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا تبدیل شده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: وابستگی اقتصادی در حوزه کشاورزی به کشورهای بیگانه حاصل بی‌کفایتی شاهان پلوی بود که ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ اما امروز جوانان انقلابی روی کار آمده و ایران را به یک قدرت در این زمینه تبدیل کرده و از وابستگی خارج شده‌ایم، گرچه مشکلات اقتصادی داریم که آن هم توسط تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی به وجود آمده؛ اما در بسیاری از حوزه‌ها به قله رسیده‌ایم.

رستم زهی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته و فقط در شهرستان سراوان در حوزه جهاد کشاورزی توسعه سطوح گلخانه‌ای شهرستان در راستای افزایش بهره‌وری آب‌وخاک و تغییر الگوی کشت اعم از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و صنعتی در سطح ۱۰ هکتار را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: همچنین تغذیه اصولی باغات خرما باهدف افزایش عملکرد در واحد سطح بهره‌وری آب‌وخاک به تعداد ۲ هزار اصله به‌صورت الگوی مشارکتی در قالب سیاست‌های الگویی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال در یک سال گذشته در سراوان رخ‌داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: ترویج و توسعه ارقام زراعی کم آب بر پایه توزیع بذر اصلاح شده در جهت افزایش عملکرد، توسعه کشت گیاهان دارویی با ایجاد مزارع الگویی در سطح ۳۰ هکتار و شناسایی و ساماندهی دیم‌زارهای شهرستان به‌منظور افزایش عملکرد و ترویج کشاورزی حفاظتی با کشت محصول استراتژیک گندم در سطح هزار هکتار از دیگ دستاوردهای حوزه جهاد کشاورزی در سراوان محسوب می‌شود.

رستم زهی اذعان کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زراعی با معرفی واگذاری ماشین‌آلات و دستگاه‌ها با فناوری جدید ادوات کشاورزی حفاظتی مانند دستگاه گرده‌افشان خرما، دستگاه برداشت خرما باتوجه‌به شرایط خاص نخلستان نیز در یک سال گذشته صورت‌گرفته است.

وی بیان کرد: احداث و واگذاری ۴۸ واحد پرورشی مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و ۷۴۰ هزار قطعه، احداث جایگاه بهداشتی دام سنگین در سطح شهرستان سراوان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال، مرمت و بازسازی ۱۷ رشته قنات در سطح شهرستان سراوان با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال، احداث کانال آبیاری عمومی به مقدار ۱۲۰۰ متر با اعتبار ۳ میلیارد ریال، احداث استخر ذخیره آب به حجم ۱۲۰۰ مترمکعب با اعتبار ۷ میلیارد ریال و برگزاری کلاس‌های ترویجی الگویی جهت استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک و افزایش عملکرد به تعداد ۵۵ مورد از دیگر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها در یک سال گذشته به مردم ولایی و انقلابی سراوان در سیستان و بلوچستان بوده است.

انتهای خبر/


کد مطلب: 27240

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/27240/نگاهی-دستاوردهای-حوزه-کشاورزی-زادگاه-خورشید-ایران

شستون
  https://shastoon.ir