800
۰
رئیس دامپزشکی سراوان:

وجود بیش از هزار بیماری مشترک بین انسان و دام/نظارت بر فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره/اتلاف 400 قلاده سگ ولگرد در سراوان

رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان اظهار داشت: بیش از هزار نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که این بیماری ها قابل انتقال از دام به انسان هستند.
وجود بیش از هزار بیماری مشترک بین انسان و دام/نظارت بر فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره/اتلاف 400 قلاده سگ ولگرد در سراوان
حمید درازهی رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه فرآورده های خام دامی توسط سربازان گمنام عرصه بهداشت بررسی می شوند تا یک کالای سالم به دست مصرف کننده برسد، گفت: دامپزشکی علم شناخت بیماری ها و پیشگیری از آنها است.
وی گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ را از فرآورده های خام دامی عنوان کرد و افزود: بیش از هزار نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که این بیماری ها قابل انتقال از دام به انسان هستند.
رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان بخش خصوصی، 2 شرکت خدماتی و بخش دولتی را از جمله مراکز ارائه خدمات دامپزشکی دانست و اظهار داشت: عملیات واکسیناسیون دام توسط نیروهای دامپزشکی انجام می شود.
وی در ادامه بیماری تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت را از مهم ترین  بیماری های تهدید کننده و خطر آفرین برای انسان عنوان کرد و اذعان داشت: بیماری هاری از گروه سگ سانان و تب مالت از طریق شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه منتقل می شود.
درازهی با اشاره به اتلاف سگ های ولگرد در سراوان تصریح کرد: با همکاری شهرداری، شورای شهر، محیط زیست و بهداشت جهت پیشگیری از بیماری هاری کار اتلاف 400 قلاده سگ انجام شده و این کار هنوز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه بخش نظارتی دامپزشکی بیشتر بر عرضه کننده های فرآورده دامی و واحد های تحت پوشش این ارگان است، خاطر نشان کرد: در ماه محرم و اعیاد مختلف کار نظارت تشدید و بازرسی قبل و بعد از کشتار انجام می شود.
رئیس دامپزشکی سراوان با اشاره به اینکه مردم باید گوشتی را خریداری کنند که منهوط به مهر دامپزشکی باشد، عنوان کرد: کسانی که گوشت خریداری می کنند حتما آن را 24 ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری کرده و بعد عملیات قطعه قطعه کردن را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه افراد دارای دست زخمی نباید با گوشت در تماس باشند، گفت: افراد در هنگام خرد کردن گوشت از دستکش و ماسک استفاده کنند و در هنگام بروز تب ناگهانی و علائمی مثل سرماخوردگی سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
درازهی رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان با اشاره به اینکه در سال جاری هیچ مورد مثبتی از بیماری هاری، تب کریمه کنگو و تب مالت در سراوان مشاهده نشده است، ادامه داد: ما در زمینه واردات دام عملیات پیشگیری را در نقطه صفر مرزی انجام می دهیم.
وی در پایان  با اشاره به واردات 40 هزار رأس دام به کشور طی سال های اخیر اظهار داشت: عملیات سم پاشی، پلاک کوبی و معاینه این حجم وسیع از دام  توسط متخصصین و نیروهای دامپزشکی انجام می شود که بعد از قرنطینه به کشتارگاه های استان منتقل می شوند.

انتهای پیام/1675
 
 
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 8923
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *