800
۰

اقتصاد متکی به دلار برای کشور مصیبت است/ در حال حاضر دلار تبدیل به یک کالا شده است/ در معاملات دو طرفه میان کشورها می‌توان دلار را حذف کرد

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر می خواهیم که اقتدار دلار را در ارتباط با سایر کشورها و مبادله با آنها حذف کنیم راه آن این است که رویکرد توسعه تجارت را در پیش بگیریم تا بتوانیم تعامل کنیم.
اقتصاد متکی به دلار برای کشور مصیبت است/ در حال حاضر دلار تبدیل به یک کالا شده است/ در معاملات دو طرفه میان کشورها می‌توان دلار را حذف کرد
به گزارش شستون ؛ با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه مبنی بر برداشته شدن دلار از مبادلات اقتصادی بین کشورها گفت: استفاده از دلار یک مصیبت برای تمامی فعالان اقتصادی در تجارت جهانی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: دلار به این دلیل مصیبت است که آمریکا با استفاده از این ابزار می خواهد اراده سیاسی و دیگر حوزه ها را بر مجموعه روند تجارت جهانی اعمال کند و طبق ارداه آن ها هر کس که بخواهد با استفاده از دلار معامله کند باید خواسته های آمریکا را عملی کند.
آل اسحاق افزود: همین مسئله صدای همگان را در آورده است و چین، روسیه و همه کشورهایی که به نحوی آسیب می بیند نگران هستند به این معنی که هر کس که در حوزه های مختلف  روند کارش با آمریکا هماهنگ نباشد این دولت از این ابزار استفاده می کند و به آن ضربه می زند.
وی در ادامه با تشریح این مسئله که دلار به عنوان مبنای تصمیم گیری در حوزه تجارت انتخاب شده است، عنوان کرد: این مسئله سابقه تاریخی و طولانی دارد و به هر صورت عملیات تجاری که بین هر کشوری اتفاق بیافتد، به نقل و انتقال کالا منجر می شود و لذا پول و ارز و ارز قابل قبول طرفین معامله باید وجود داشته باشد که بتوانند کالا را مبادله کنند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در طول زمان آمریکا توانست این مسئله را جا بیاندازد که معاملاتی که در جهان شکل می گیرد از جمله معاملات نفت، کالا و .. عمدتا با دلار محقق شود و این گونه این ابزار را در اختیار گرفته اند.
آل اسحاق خاطر نشان کرد:همچنین برخی از بانک های مرکزی که ذخائر خودشان و پس اندازهای مردم را به صورت یک پول قابل قبول نگه دارند سراغ دلار رفتند در حالی که قبلا طلا به عنوان ذخیره مورد استفاده قرار می گرفت به این معنی که اگر کسی می خواست ارزش دارایی خود را حفظ کند  با طلا نگه می داشت.
 
وی دلار را در حال حاضر عامل مبادله، وسیله پس انداز و ذخیره دارایی های بانک های مرکزی مطرح و اظهار کرد: در کنار این ها مبادلات سوداگری دلار نیز کالایی شده است که تقاضای آن در سطح جهانی بسیار بالاست و آمریکا نیز در این عرصه سوء استفاده بسیار می کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین تصمیم گرفته اند که از این صحنه بیرون بیایند و بنابراین می بینیم که چین مبادلات خود را با کشورهای متعدد زیادی با پول ملی خود قرار داده است و همچنین مسئولین کشور روسیه نیز اعلام کرده اند که به دنبال این هستند که دلار را از معاملات خود حذف کنند و همچنین در ایران نیز این مسئله در حال پیگیری است.
آل اسحاق با اشاره به اینکه برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشور باید زمینه آن را فراهم کرد، تصریح کرد:انجام این کار که بسیار حرفه ای است به حجم تجارت بین دو کشور بستگی دارد که چه حجم تجارتی را دارند و اگر واردات و صادرات آن ها یکی باشد در آن صورت می توانند دلار را کنار بگذارند و پول ملی خودشان را به عنوان مبنای مبادله قرار دهند.
وی تشریح کرد: برای حذف دلار بر اساس پول ملی بانک های مرکزی روندی را قرار میدهند که به صورت فصلی و یا سالانه تسویه می کنند ولی کشوری که با ما فقط صادرات و یا فقط واردات دارد یک معامله یک طرفه است به عنوان مثال اگر فقط صادرات را داشته باشیم تلاش دارند که فقط پول ملی خودشان را بدهند و اگر آن هزینه را دریافت کنیم کجا می توانیم آن را مصرف کنیم لذا باید به جای پولی را که می گیرند واردات را انجام دهند.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزایش ارتباطات تجاری با کشورهای هم سو را زمینه حذف دلار دانست و عنوان کرد: اگر ما با چند کشور تعادل واردات و صادرات مبادله را داشته باشیم و بتوانیم تجارت را توسعه دهیم امکان اینکه با پول ملی کشورمان بازار را در اختیار بگیریم بیشتر است.
آل اسحاق در ادامه به راه حل های حذف دلار از مبادلات تجاری ایران اشاره کرد و گفت برای این کار باید عزم و اقدام جدی داشته باشیم و همچنین در جهت توسعه تجارت گام برداریم به این معنی که به میزانی که تجارتمان توسعه پیدا می کند همانند کشورهایی همچون چین و روسیه باید اراده به خرج دهیم.
وی با تاکید بر اینکه ایران هم اکنون میدان بسیار خوبی را برای انجام توسعه تجارت دارد، مطرح کرد: ایران با 15 کشور همسایه است و آب منطقه را در اختیار داریم بنابراین می توانیم تجارت های شمالی وجنوبی، شرقی و غربی  را به هم متصل کنیم مشروط بر اینکه رویکردمان به تجارت یک رویکرد واقعی و مناسب باشد.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: ایران در حال حاضر 0.24 درصد از تجارت غیر نفتی را دراختیار دارد و با نفت 0.35 درصد است ، در صورتی که سهم ما بر اساس استاندارهای جهانی  یک درصد می باشد و این مسئله به این معنی است که ما باید حجم مبادلاتمان را در تجارت سه برابر کینم تا بتوانیم در سطح استاندارد جهانی قرار بگیریم.
آل اسحاق بیان کرد: اگر می خواهیم که اقتدار دلار را در ارتباط با سایر کشورها و مبادله با آنها حذف کنیم راه آن این است که رویکرد توسعه تجارت را در پیش بگیریم  تا بتوانیم تعامل کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که چیزی را به فروش می رسانیم باید واردات داشته باشیم و برای واردات ارز قابل قبول جهانی لازم داریم واین زمانی به وجود می آید که صادرات و در کنار آن واردات داشته باشیم .
منبع: دانا
 
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 9285
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *