کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در گفت و گو با شستون:

سعد حریری آزادانه اقدام به استعفای خود نکرده است/ایجاد تنش و جنگ در لبنان مهم ترین هدف آل سعود

شستون , 23 آبان 1396 ساعت 10:07

کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه گفت: سعد حریری آزادانه اقدام به استعفای خود نکرده و تحت فشار بوده است و موضع گیری حسن نصر الله موجب شد که تنش در لبنان کاهش پیدا کند.


پیرمحمد ملازهی در گفت و گو با شستون با اشاره به تحولات صورت گرفته در سوریه و غلبه عراق و نیروهای دولتی بر داعش در منطقه و ایجاد ثبات ملی در این کشور ها، گفت: در زمان پیروزی این دولت ها عربستان به دنبال این بوده که چه عاملی موجب ثبات حاکمیت در کشور های عراق و سوریه شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه اتحاد جریان های ایران، روسیه و حزب الله لبنان این پیروزی را در سوریه و عراق رقم زده است و با توجه به اینکه کشور لبنان به عنوان عامل اصلی شکست داعش در سوریه شناسایی شده، افزود: فعالیت های ایران در خاورمیانه موجب شده که عربستان سعودی در یک موضعی قرار بگیرد، که یا باید شکست را از لحاظ سیاسی و نظامی بپذیرد و یا دست به کارهایی بزند که این شکست را جبران کند.
کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه ایجاد تنش و جنگ در کشور لبنان و حزب الله را از اهداف عربستان سعودی عنوان کرد و اظهار داشت: آل سعود به دنبال این است که با اعزام نیروهای خود در لبنان یک جنگ فرقه ای در این کشور ایجاد کند و تحلیل گران بر این باور هستند، که از این راه آل سعود شکست های خود را در منطقه جبران کند.
وی با بیان اینکه کشور لبنان یک جنگ چند ساله داخلی را پشت سر گذاشته و به هیچ عنوان آمادگی ملی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: آل سود به دنبال این است که حزب الله را با اهل سنت درگیر کند.
ملازهی با اشاره به هوشیاری حسن نصرالله و موضعی که پیش رو گرفته، اذعان داشت: سعد حریری آزادانه اقدام به استعفای خود نکرده و تحت فشار بوده است و موضع گیری حسن نصر الله موجب شد که تنش در لبنان کاهش پیدا کند و از یک جنگ ناخواسته فرقه ای جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه حریری هنوز به عنوان نخست وزیر لبنان باقی مانده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی احتمال ترور حریری خیلی کم است و میشل نائون رئیس جمهور لبنان استعفای حریری را نپذیرفته، احتمال بازگشت نخست وزیر لبنان به این کشور وجود دارد.
کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه با بیان اینکه اسرائیل از کوچک کردن کشورهای اسلامی نفع می برد و از گذشته همین استراتژی را داشته تا کنترل بهتری بر روی دنیای اسلام پیدا کند، گفت: مقاومت هایی که در برابر همه پرسی اقلیم کردستان انجام شده کشورآمریکا و اروپا امروزه منافع خود را در کوچک کردن کشور های اسلامی نمی بینند چون رشد مذاهب و اقلیت ها در آینده برای آنها غیر قابل کنترل خواهد بود.
وی در پایان با بیان اینکه انجام همه امور به دست وزارت خارجه ایران نیست و نهاد های دیگری در امور این وزارت دخالت می کنند، گفت: بدنه کاری وزرات خارجی کارشناسی و درست است ولی به این دلیل که همه تصمیم ها در این وزارت صورت نمی گیرد امکان اختلاف نظر هایی وجود دارد.
 
انتهای پیام/1675
 


کد مطلب: 9362

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/interview/9362/سعد-حریری-آزادانه-اقدام-استعفای-خود-نکرده-ایجاد-تنش-جنگ-لبنان-مهم-ترین-هدف-آل-سعود

شستون
  https://shastoon.ir