800
۰
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان خبر داد؛

برگزاری جشن ثبت نخستین روستای جهانی صنایع دستی در 21 آذر/ پژوهش سرای سفال در روستای کلپورگان افتتاح می شود

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان ازبرگزاری جشن جهانی شدن روستای کلپورگان در 21 آذر ماه خبر داد.
برگزاری جشن ثبت نخستین روستای جهانی صنایع دستی در 21 آذر/ پژوهش سرای سفال در روستای کلپورگان افتتاح می شود
حمزه ندرت زهی در گفت و گو با شستون با اشاره به ثبت روستای کلپورگان در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهان، افزود: جشن روستای جهانی کلپورگان در 21 آذر ماه سال جاری با حضور معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، رئیس شورای جهانی صنایع دستی، استاندار، مجمع نمایندگان استان و مدیر کل سازمان میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در سالن ارشاد اسلامی سراوان برگزار می شود.

وی ادامه داد: پژوهش سرای سفال کلپورگان نیز در همان روز  در روستای کلپورگان افتتاح می شود و مسئولین کشوری و جهانی از روستای کلپورگان بازدید خواهند کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان اضافه کرد: با جهانی شدن این روستا شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بی شماری خواهیم بود که در اقتصاد شهرستان تحول ایجاد خواهد شد.

 در مرداد ماه سال جاری دو نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از روستای کلپورگان بازدید کردند و پتانسل های این روستا را مورد ارزیابی قرار دادند و پس از ارائه گزارشات به این شورا، سرانجام روستای کلپورگان به عنوان نخستین روستای صنایع دستی ثبت جهانی شد.

گفتنی است: روستای کلپورگان که در 25 کیلومتری شهرستان سراوان و 95 کیلومتری زاهدان قرار دارد، شاهکار هفت هزار ساله زنان بلوچ این خطه از کشور را در خود نهفته است که بانوان این روستا سفال را بدون استفاده از چرخ سفالگری خلق می کنند و هنر و ذوق خود را به معرض نمایش می گذارند.


انتهای پیام/ الف.د
 
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 9505
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *