800
۰
در گفت و گو با شستون عنوان شد:

بان مغول قدیمی ترین خوشاب در بم پشت/برداشت 2تن گندم از هریک هکتار زمین خوشابی

خوشاب یکی از قدیمی ترین روش های جمع آوری آب های سیلاب در مناطق کویری است.
خوشاب
خوشاب

به گزارش شستون استان سیستان وبلوچستان یکی ازنقاط کویری ایران است.در منطقه مرزی بم پشت شهرستان سراوان برای جمع آوری آب باران ساکنین این منطقه از دیرباز از روش های بومی گوناگون استفاده می کنند. دانش بومی درجمع آوری آب رامی توان شیوه های یادگیری، فهم و نگرش درجهان درنتیجه سالها تجربه و مسئله گشایی بر اساس آزمون و خطا محیط اطراف خود واستفاده صحیح از آن را دانست.
خوشاب روش جمع آوری سیلاب
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان با اشاره به اینکه خوشاب یک روش بسیارقدیمی برای بهره برداری از سیلاب در مناطقی از سیستان وبلوچستان توسط بومیان استفاده می شود گفت: از دیوارهای سنگی و خاکی به ارتفاع 2تا3متربرای محصور کردن زمین های زراعی با مساحت یک هکتار، سرریز ودریچه های تخلیه سیلاب که غالبا با دست احداث می شود برای کشت غلات،حبوبات،صیفی جات و نخیلات مورداستفاده قرارمی گیرد.
بان مغول قدیمی ترین خوشاب
دهقان قدیمی ترین خوشاب موجود در منطقه بم پشت سراوان را حدود سال های 660تا661هجری قمری همزمان با ورود مغول ها به ایران نسبت داد و ادامه داد که دراین منطقه این خوشاب به اسم بان مغول ها معروف است.
این مسئول بابیان اینکه  از هر خوشاب به طور متوسط 2تن گندم در هر هکتار می توان برداشت کرد خاطرنشان کرد:درخوشاب هایی با خاک غنی می توان 5تن گندم کاملا ارگانیک برداشت کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان هندوانه، ذرت، خرما، عدس، جورا از محصولاتی دانست که به صورت تلفیقی می توان دراین خوشاب ها کشت کردوتصریح کرد:تلفیق دانش بومی احداث خوشاب با دانش نوین درخصوص عملیات آبخیزداری،تحقیق و ترویج گونه های پر بازده برای کشت دیم در خوشاب، الگو قراردادن خوشاب های بم پشت برای توسعه منابع آب در سایر نقاط ایران را ازپیشنهاد های لازم برای بهبود و ترویچ خوشاب ها دانست.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب: 1037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *