800
۰
گزارشی از مهلک ترین بیماری دامی کشور؛

تب برفکی باز هم قربانی گرفت/ عدم استقبال دامداران از واکسن، 4 راس دام را تلف کرد

تب برفکی بیماری شناخته شده و شایع دام به دلیل عدم استقبال دامداران از واکسن بخاطر رایگان نبودن آن ، 4 راس دام را تلف کرد.
تب برفکی
تب برفکی
به گزارش شستون ،به نقل از عصرهامون، در حالی بازار بیماری تب برفکی از ابتدای سال تا کنون در کشور داغ بود و تلفات بسیاری بر جای گذاشت که سیستان و بلوچستان پاک ترین روز های خود را سپری می کرد تا اینکه در هفته اخیر در سایه بهادار شدن واکسن تب برفکی و عدم استقبال دامداران زنگ خطر این بیماری در جنوب شرق هم به صدا در آمد.
در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان داشت، وی با تایید تلفات 4 راس گوساله شهرک دامداران شهرستان خاش افزود: علی رغم اطلاع رسانی از سه هفته قبل در خصوص واکسناسیون تب برفکی از طریق فرمانداری ها، جهاد کشاورزی و سایر ارگان ها اما دامداران این شهرستان از این طرح استقبال نکردند.
  4 راس دام تلف شدند وی بیان اینکه بهادار بودن واکسن دام سنگین سبب شد که دامداران از تزریق واکسن امتناع کنند، ادامه داد: در حال حاضر اکیپ های دامپزشکی آماده ارائه خدمات به دامداران استان هستند تا در صورت اعلام آمادگی دامداران جهت واکسیناسیون به محل اعزام شوند.
حسینی در خصوص شیوع آنفولانزای مرغی در استان افزود: استان سیستان و بلوچستان درخصوص بیماری آنفولانزای مرغی پاک می باشد و هیچ موردی در این خصوص تا کنون گزارش نشده است.
در تماسی که سرگزی مسئول روابط عمومی این سازمان با پایگاه خبری عصرهامون داشت، وی با بیان اینکه بهای واکسن با تزریق هر راس داس هزینه ای بالغ بر 4 هزار و 400 تومان می باشد،  افزود: بهادار بودن مانع استقبال دامداران از طرح واکسناسیون تب برفکی در استان شده است.   عدم استقبال دامداران علت اصلی تلفات بود در تماسی که حسین فروزنده  سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان با این پایگاه خبری داشت، وی گفت: در بازدیدی که از مجتمع دامداری خاش داشتیم مورد مشکوکی از تب برفکی مشاهده نشده است . وی با بیان اینکه به گفته های دامداران نمی شود استناد کرد، ادامه داد: 16 راس دام علایم خفیفی از بیماری را نشان می دهند اما هنوز تایید نشده و نمی توانیم نظر دهیم. فروزنده با بیان اینکه تلفات دام در دامداری ها یک امر روتین است، افزود: معمولا یک یا 2 درصد دام ها بر اثر مسائل بهداشتی و موارد دیگر تلف می شوند .
  استانداری زیر بار تامین بودجه واکسن نرفته است سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان با بیان اینکه امسال واکسیناسیون دام سنگین بهادار شده است، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی استان هشداری هم به دامداران و فرمانداری ها داده و اعلام کرده است که اگر دامدارها واکسیناسیون انجام ندهند با بحران این بیماری روبرو می شوند. وی با بیان اینکه متاسفانه دامدارها از بحث بهادار بودن استقبال نکردند،  اظهار داشت: از آنجایی که واکسن تب برفکی وارداتی است در تمام کشور برای تمام دامداران بهادار می باشد حتی استان هایی که تلفات زیادی هم داشتند این امپول را بهادار دریافت کرده اند. فروزنده با بیان اینکه هماهنگی هایی با استانداری شده اما زیر بار تامین بودجه نرفته  و عنوان کرده اند خود دامداران باید مشارکت کنند خاطر نشان کرد: هزینه واکسن تب برفکی زیاد نیست بااین حال دامداران قبول کرده اند که دام آن ها تب برفکی بگیرد. انتهای پیام/
سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 1322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *