800
۰
گزارش شستون از عید فطر در بلوچستان؛

از برگزاری مراسم حنابندان در شب آخر ماه رمضان تا قربانی کردن در روز عید فطر

عید سعید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است که در میان قوم بلوچ از جایگاه ویژه برخوردار است در حالی که در این روز جامه نو به تن کرده و پس از پایان نماز عید به شادی و سرور می پردازند.
عید فطر
عید فطر
به گزارش شستون، عید سعید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است که هرمنطقه باتوجه به فرهنگ و رسوم  خاص خود این روز را گرامی و پاس میدارند.
اگر در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به بازارهای شهرستان های جنوب استان سیستان و بلوچستان رجوع کنید شاهد خیل عظیمی از جمعیت هستید که در حال خرید البسه نو و همچنین وسایل مورد نیاز  شادی در روز عید فطر هستند.
 
مراسم حنابندان در آخرین شب ماه رمضان
زنان و دختران بلوچ با گردهمایی در شب آخر رمضان به رسم نیاکان خود  با سلیقه خاصی نقوش زیبایی با حنا بر روی دستان  خود نقش میدهند تا ضمن زنده نگه داشتن رسومات گذشته تدارکات جشن بزرگ فطر را فراهم نمایند.
همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر ،مردم بلوچ پس از بر تن کردن لباس نو یا در اصطلاح لباس عید از خانه به طرف عیدگاه جهت قرائت نماز عید خارج می شوند.
نماز عید فطر تکمیل عبادت مومنان پس از یک ماه روزه داری به حساب می آید، مردمان بلوچ پس از اقامه نماز عید جهت قرائت فاتحه برای شادی روح از دست رفتگانشان به منازل بازماندگان مرحوم رفته تا رخت عزا را از خانواده های بازمانده دور سازند.
سیوی خوراکی مخصوصی است که به دست بانوان هنرمند بلوچ در روز عید فطر تهیه میشود تا پس از اتمام مراسم مذهبی نماز عید در کنار اقوام آن را میل کنند.
                                         
 
در این روز بزرگان فامیل و خانواده به افراد کوچک تر با دادن وجهی به عنوان عیدی عید را به آنان تبریک می گویند.
یکی دیگر از رسوم رایج در بین مردم بلوچ قربانی کردن دام در این روز است .آنان معتقد هستند که پس از یک ماه روزه داری،راز و نیاز با خداوند تبارک و تعالی با قربانی کردن دام از شر هواهای نفسانی و شیطان در امان خواهند ماند.
پرداخت زکات فطره هم یکی از رسوم رایج در بین تمام مسلمین جهان است که این زکات پس از اتمام نماز عید جمع آوری و به دست نیازمندان و افراد فقیر جامعه می رسد.

 
انتهای پیام/1319
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 1401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *