کُره جواهر نشان ایران در کجا نگهداری می‌شود؟

21 تير 1395 ساعت 14:49

کُره جواهرنشان به دستور ناصر‌الدین شاه بر روی یک کُره ۳۴ کیلوگرمی به قطر ۶۶ سانتیمتر، از طلای ناب ساخته شده و در این کُره ۵۱ هزار و 366 قطعه جواهر نصب شده است.


به گزارش  شستون به نقل از خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، کُره جواهرنشان، 51 هزار و 366 قطعه جواهر نصب شده بر روی یک کُره 34 کیلوگرمی به قطر 66 سانتیمتر، از طلای ناب است.
این کُره در سال 1291 ه. ق به دستور ناصرالدین شاه توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی زرونی ماسحیان معروف به ابراهیم زرگرباشی از جواهرات پیاده‌ای که در خزانه موجود بود، ساخته شده است. وزن خالص طلای به کار رفته در این کُره 34 کیلوگرم و وزن جواهرات آن 3 کیلو و 656 گرم است. تعداد کل جواهراتی که در روی کُره نصب شده، بالغ بر 51366 قطعه است.

اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل، ایران مرصع به الماس، اروپا مرصع به یاقوت، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود و آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا مرصع به یاقوت و لعل است. کشورهای ایران و انگلستان خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده که در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده، به طور متقاطع کره را در میان گرفته است. پیدا کردن کشورها در آن مشکل است و ظاهراً سازنده، مهارت کافی در نقشه‌کشی نداشته است.
بر روی کُره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است. در این کُره، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ‌زیب نمایان است.این کره در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 1491

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/1491/ک-ره-جواهر-نشان-ایران-کجا-نگهداری-می-شود

شستون
  https://shastoon.ir