800
۰

کودتا در ترکیه نتیجه سیاست‌های اشتباه اردوغان بود/ با این شرایط ترکیه تا مدت ها درگیر مسائل داخلی است/ اردوغان همچنان از گروهک های تروریستی حمایت می‌کند

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به کشته شدن 60 تن از مردم و نیروهای مسلح در این کودتا تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به این شرایط ترکیه تا مدت ها درگیر مسائل داخلی خود خواهد بود و از نقش منطقه‌ای و بین المللی خود دور خواهد شد.
thfh
thfh
به گزارش شستون به نقل از دانا ،حسن هانی زاده،‌ کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دانا؛ در خصوص کودتای ترکیه اظهار داشت: کودتای ناکامی که در ترکیه شکل گرفت بابت سیاست‌های اشتباه اردوغان در مسائل داخلی بوده است.
 
وی در ادامه گفت: در عرصه داخلی ارتش ترکیه نقشی کاملا فرادستی در مسائل ترکیه ایفا می کرده است؛ اما در طول حاکمیت اخیر حزب توسعه و عدالت، ارتش احساس می کند که به حاشیه رانده شده و نقش تأثیر گذار خود را در این کشور از دست داده است.
 
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در سال‌های اخیر نقش ارتش کمرنگ و از مناسبات سیاسی کشور کنار گذاشته شده است بیان داشت: نفوذ لایه های اسلام گرای حزب عدالت و توسعه در ترکیه، نارضایتی هایی میان طیف سکولار ارتش ترکیه به وجود آورده است.
 
هانی زاده با بیان اینکه این کودتا برآیند یک سری تراکمات داخلی ترکیه به ویژه نیروهای مسلح بود، افزود: در عرصه منطقه نیز، نزدیکی رجب اردوغان به جریان های تکفیری و دخالت تخریبی ترکیه در مسائل عراق و سوریه نارضایتی هایی را در طیف نیروهای مسلح به ویژه رده های پایین ارتش ترکیه به وجود آورده است.
 
وی خاطرنشان کرد: این کودتا با توجه به اینکه از یک سازماندهی قوی برخوردار نبوده و در راس آن یک شخصیت مشهور و معتبر از نیروهای مسلح وجود نداشت، نتوانست به اهداف خود برسد که در نهایت حضور گسترده مردم در خیابان ها به شکست کودتا منجر شد.
 
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به کشته شدن 60 تن از مردم و نیروهای مسلح در این کودتا تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به این شرایط ترکیه تا مدت ها درگیر مسائل داخلی خود خواهد بود و از نقش منطقه‌ای و بین المللی خود دور خواهد شد؛‌ به عبارت دیگر حمایت های ترکیه و رساندن سلاح و مهمات از مرز ترکیه به سوریه بسیار کمتر خواهد شد و این به نفع دولت بشار اسد خواهد بود و تکفیری ها یکی از پایه های حمایتی خود را از دست خواهند داد.
 
هانی زاده  اذعان داشت: شکست کودتا مقداری نیازمند تجزیه و تحلیل است؛‌ اما دولت رجب طیب اردوغان ثابت کرد که نتوانسه است موضوعات داخلی و منطقه‌ای خود را به صورت هماهنگ با یکدیگر پیش ببرد.
 
وی در ادامه بیان داشت: ترکیه در مسائل منطقه، مسیری جدا از آمریکا و عربستان را اتخاذ کرده است؛ حوادث اخیر در منطقه و کشورهای اروپایی نوعی انسجام در این کشورها برای مقابله با گروهک های تروریستی به وجود آورده اما دولت اردوغان همچنان از گروهک های تروریستی داعش و جبهه النصره حمایت می‌کند.
 
این کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا به صورت جدی از کودتاچیان حمایت نکرد و دلیل اصلی آن هم این است که آمریکا نمی خواهد به صورت پررنگ به عنوان عامل کودتا در ترکیه شناخته شود؛ از طرف دیگر کودتاچیان تحت تأثیر حوادث مصر قرار گرفته و اقدام به کودتا کردند.
 
هانی زاده در پایان در توضیح دلایل شکست کودتا در مصر تصریح کرد عدم وجود پشتوانه بین المللی، عدم حمایت مردم از کودتاچیان،‌ نبود انسجام میان نیروهای مسلح و ارتش و ... دلایلی بر شکست کودتا در ترکیه است.
انتهای پیام/
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 1562
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *