کودتای ترکیه بیشتر شبیه یک مانور بود/ کودتاچیان می‌توانستند محل اقامت اردوغان را بمباران کنند اما این اتفاق نیفتاد/ اردوغان به دنبال تغییر شرایط منطقه به نفع خود است

27 تير 1395 ساعت 20:40

دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بررسی کارشناسی کودتا در ترکیه از سوی هیئت رئیسه مجلس بر عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفته است؛ مصوبات و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی در نهایت از تریبون مجلس از سوی رئیس مجلس اعلام می‌شود.


به گزارش شستون به تقل از دانا؛بوالفضل حسن‌بیکی، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی دانا؛ در خصوص کودتای ترکیه اظهار داشت: در حال حاضر آمریکا در آستانه انتخابات بوده و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به دو شکل متفاوت با این کودتا برخورد می‌کنند؛ لذا در ساعات اولیه شاهد بودیم که برخی از نمایندگان طرفدار جمهوری‌خواهان در آمریکا از کودتا حمایت کرده و آن را تأیید کردند.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همواره به نتیجه توجه می‌کنند، تصریح کرد: اوباما هنگامی که نتیجه کودتا را مشاهده و از نافرجام بودن آن مطمئن شد، نظر خود را راجع به کودتا بیان و اقدام کودتاچیان را محکوم کرد؛‌ اما ایران در همان ساعات اولیه جلسه‌ای را تشکیل داده و این کودتا را محکوم کرد.
 
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: آمریکایی ها در ابتدا با کودتا موافق بودند اما پس از اینکه کودتا شکست خورد و اردوغان دوباره کنترل اوضاع را در دست گرفت، اوباما از دموکراسی در ترکیه حمایت کرد.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی برای موضع‌گیری در قبال شرایط ترکیه یادآور شد: حضور فیزیکی برای تصمیم گیری در شورای عالی امنیت ملی مهم نیست و گاهی ممکن است رئیس جمهور و اعضای شورای عالی امنیت ملی برای سرعت بخشیدن به یک موضوع به صورت تلفنی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند؛ نکته مهم جمع بندی نظرات اعضای این شورا است که ممکن است به صورت تلفنی به این جمع‌بندی دست پیدا کنند.
 
حسن بیکی با بیان اینکه کودتای ترکیه کودتای جان‌دار و منسجمی نبود، بیان داشت: استنباط برخی از تحلیلگران این است که این کودتا تنها یک نمایش از سوی اردوغان بوده است.
 
وی همچنین در ادامه عنوان کرد: جنگ‌های پی در پی در منطقه و حمایت‌های اردوغان از تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، پایگاه مردمی اردوغان در منطقه را تضعیف کرده است؛ در حال حاضر شکست داعش شکست اردوغان است و از طرف دیگر شاهد هستیم که اوضاع اقتصادی ترکیه به شدت تضعیف شده است.
 
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: اردوغان که از گذشته در خیال رهبری جهان اسلام به سر می‌برد، دوباره مجبور شد ارتباطات خود با رژیم غاصب صهیونیستی را برقرار کند؛ هرچند نمایش اردوغان در دعوای ساختگی با اسرائیل و همچنین ارسال کشتی هم نتوانست جایگاه مورد انتظار اردوغان را به او ببخشد.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اردوغان به دلیل اینکه از نظر اقتصادی ترکیه را در وضعیت بدی قرار داده بود، مجبور به عذرخواهی از روسیه نیز شد که این موضوع نیز باعث شد آمریکا از دست اردوغان ناراحت شود و به همین دلیل قلباً از این کودتا خوشحال بودند و بعد از گذشت ساعت‌ها از کودتا، آن را محکوم کردند.
 
حسن بیکی ضمن یادآوری این نکته که شرایط اردوغان در حال شرایط مبهمی است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد این کودتا یک نمایش بیشتر نبوده است؛‌ چرا که محل حضور اردوغان در اختیار کودتاچیان بود و می‌توانستند به راحتی با یک بمب اردوغان را از بین ببرند اما شاهد بودیم اردوغان نه تنها دچار مشکلی نشد بلکه به راحتی خود را به استانبول رساند و در جمع مردم قرار گرفت.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کودتاچیان در کودتایی که ظرف 3 ـ 4 ساعت شروع و خاتمه پیدا کرد،‌ به سرعت وارد فاز عقب‌نشینی شدند و این موضوع نشان می‌دهد که هماهنگی‌هایی برای مقابله با این اقدامات از قبل صورت گرفته بوده است.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اردوغان می‌خواهد شرایط داخل ترکیه را به نفع خود تغییر دهد، تصریح کرد: در ساعات اولیه مشاهده کردیم که همه احزاب و گروه‌های داخل ترکیه این کودتا را محکوم کردند که همین موضوع منجر به تثبیت جایگاه اردوغان در ترکیه شده و قطعاً اردوغان بهره خود از این شرایط را خواهد برد.
 
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به این نکته که نوع درگیری‌ها در این کودتا نشان داد که درگیری‌ها در حد یک کودتا نبود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این کودتا یک نقشه برای فریب مردم بوده است؛‌ چرا که در کودتا معمولاً خونریزی‌های زیادی می‌شود و زمان درگیری‌ها طولانی است اما در این کودتا پرواز هواپیماها و هلی کوپترها بر فراز آسمان ترکیه حالت نمایشی داشت در حالی که این هواپیماها می‌توانستند مقرهای مهم را بمباران کنند.
 
حسن بیکی همچنین در پایان عنوان کرد: تضاد روسیه و ترکیه از آنجایی است که منافع روسیه از سوی اردوغان مورد تجاوز و تهدید جدی قرار گرفته است از طرف دیگر حرکت‌های اردوغان در منطقه رابطه روسیه با اروپا را مخدوش کرده است،‌ اگرچه منافع روسیه با کودتا در ترکیه تأمین می‌شد اما مواضع آن نسبت به کودتا مثبت نبود؛‌ علت این موضع این است که روسیه هم این کودتا را یک کودتای واقعی نمی‌دانست و آن را یک مانور شبانه ارتش ارزیابی کرد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 1591

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/1591/کودتای-ترکیه-بیشتر-شبیه-یک-مانور-کودتاچیان-می-توانستند-محل-اقامت-اردوغان-بمباران-کنند-اما-این-اتفاق-نیفتاد-دنبال-تغییر-شرایط-منطقه-نفع-خود

شستون
  https://shastoon.ir