800
۰

داغ آتش بر سینه ستبر جنگل های بلوط

این روزهای گرم تابستان آنچه سیمای کهگیلویه وبویراحمد را متفاوت از مناطق گرم و کویری کرده است وجود جنگل های سبز و زیباست زیرا سایه سار درختان بلوط این روزها مامن خوبی برای خانوارهای پرشماری است که به پایتخت طبیعت ایران سفر می کنند.
طبیعت
طبیعت
به گزارش شستو ن به نقل از ایرنا، از تعطیلات عید سعید فطر تاکنون مناطق سرحدی کهگیلویه وبویراحمد پذیرای خیل عظیمی از مسافران تابستانی است و سایه سار درختان بلوط برای بسیاری از خانواده ها در مسیر حرکت به شهرستان های دنا و بویراحمد فرصت خوبی برای آشتی با طبیعت و لذت بردن از این هوای خنک و مطبوع است.
وجود طبیعت سبز و روح نواز بلوط در کهگیلویه وبویراحمد درحالی است که بی توجهی برخی گردشگران و اهالی روستایی حاشیه جنگل این روزها باعث خیمه آتش بر سینه سبز و ستبر جنگل بلوط این طلای سبز کهگیلویه وبویراحمد شده است و این امر مشکلات زیادی را برای جنگل ها ، مردم و مسئولان ایجاد کرده است.
در حالی که از سال گذشته تاکنون بیش از یک هزار و 800 هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد دچار آتش سوزی شده است که تداوم خشکسالی ها،شیوع بیماری و آفات بلوط و ورود پدیده گرد و خاک صیانت از جنگل ها را برای حفظ خاک، نفوذ آب و محیط زیست سالم و پایدار دوچندان کرده است.
براساس آمار، از این سطح آتش سوزی 647 هکتار در سال جاری رخ داده است.
در اولین روز از عیدسعید فطر امسال سه آتش سوزی در مناطق محتلف کهگیلویه وبویراحمد رخ داد و 30 هکتار از طبیعت زیبای منطقه براثر کم دقتی گردشگران طعمه حریق شد.
روز شنبه گذشته یکی از بدترین روزهای دوستداران طبیعت در کهگیلویه وبویراحمد بود به گونه ای که وقوع 6 آتش سوزی همزمان به عنوان رویدادی تلخ و کم سابقه مشکلات زیادی را متوجه مسئولان ،مردم و طبیعت زیبای این منطقه کرد.
آتش سوزی منطقه حفاظت شده دنای شرقی در طبیعت مفرح حوالی روستای ده بر آفتاب در 20کیلومتری یاسوج یکی از آتش سوزی های سنگین این روزها بود که روز جمعه گذشته رخ داد و به مدت 2 روز ادامه داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد علت آتش سوزی ها را بی توجهی مردم به حفظ محیط زیست دانست و افزود: بی توجهی گردشگران باعث وقوع آتش سوزی ده بر آفتاب و ایجاد خسارات زیاد به مراتع و جنگل های این منطقه زیبا شد.
سید اسدالله هاشمی افزود: ظهر روز جمعه گذشته آتش سوزی ده برآفتاب رخ داد و غروب مهار شد اما به دلیل وزش باد و وجود کنده های نیم سوز دوباره این آتش روز شنبه فعال شد و برای اطفای آن بسیاری از دستگاه های دولتی از جمله هلال احمر، منابع طبیعی ،آبفای روستایی و بویژه مردم روستای ده بر آفتاب دچار زحمت مضاعف شدند.
وی یکی از ویژگی های مهم اقتصادی و طبیعی کهگیلویه وبویراحمد را وجود جنگل های انبوه و زیبای بلوط برشمرد و افزود:مردم بویژه گردشگران بیش از پیش باید در حفظ این ثروت ملی همکاری و در عین حال دلسوزی کنند.
پراکندگی جنگل ها و سخت گذر بودن برخی مناطق جنگلی باعث شده که اطفای حریق در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد به راحتی ممکن نباشد و کوچکترین غفلت باعث خسارات کلان به بکرترین طبیعت منطقه شود.
اگرچه وسعت آتش سوزی منطقه ده برآفتاب هنوز رسمی اعلام نشده است اما به گفته منابع مردمی وسعت این آتش سوزی بیش از 50 هکتار بوده است.
آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت از دیگر حوادث ناگوار برای طبیعت کهگیلویه وبویراحمد بود که بخش زیادی از جنگل و مرتع این منطقه براثر آتش سوزی که علت آن عمدی نیز اعلام شده است، از بین رفت.
آتش سوزی این منطقه زیبای پوشیده از علوفه غنی، درختان بلوط و بنه روز جمعه تا یکشنبه ادامه داشت و این امر خسارات زیادی را برای طبیعت به دنبال داشت و درعین حال دستگاه های دولتی از جمله منابع طبیعی، هلال احمر، فرمانداری باشت و مردم به مدت سه روز برای اطفای این حریق دچار تلاش و اتلاف وقت و هزینه مضاعف شدند.
عمق این آتش سوزی فاجعه بار برای مواهب طبیعی باعث شد که از استان فارس چرخبال و هواپیمای آب پاش اعزام شود البته به دلیل شرایط نامناسب کوهستانی استفاده از خدمات این امکانات خدمات هوایی به نحو مطلوب ممکن نشد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد علت بخش زیادی از آتش سوزی های این استان را عمدی دانست و افزود: آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت به دلیل اختلاف طایفه ای رخ داده است.
سرهنگ محمد رحیم برزمند با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، تصریح کرد: ریشه آتش سوزی ها اعم از سهوی و عمدی فرهنگی است زیرا طبیعت را باید به عنوان سرمایه ملی و همگانی است و باید به جای تخریب آن را همگانی حفظ کرد.
وی وسعت خسارات آتش سوزی منطقه بهره عنا باشت را بیش از 50هکتار اعلام کرد و گفت: در 48 ساعت گذشته چند آتش سوزی رخ داد که هنوز وسعت آنها برآورد نشده است و در عین حال در 44فقره آتش سوزی حدود 647 هکتار از مراتع و جنگل های استان دچار زیان شده است.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد نبود چرخبال را یکی از مشکلات این استان برای مهار آتش سوزی ها دانست و افزود: تقویت امکانات اطفای حریق از نیازهای این استان است.
سید علی وفایی مقدم اعزام 250 نیرو برای مهار و اطفای آتش سوزی جنگل در کوه بهره عنا شهرستان باشت را بیانگر بخشی از هزینه های آتش سوزی ها دانست و افزود: ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست راهکار کاهش خسارات آتش سوزی است.
وی وقوع 12 فقره آتش سوزی در ظرف سه روز در مناطق مختلف جنگلی کهگیلویه و بویراحمد را یک تهدید جدی برای طبیعت دانست و افزود: 11 مورد از این آتش سوزی ها با تلاش اهالی منطقه، دستگاه های اجرایی و کارکنان مدیریت بحران این استان در کمترین زمان ممکن مهار و اطفا شد.
وی بیان کرد: میزان خسارت های ناشی از این 12 فقره آتش سوزی جنگل در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون برآورد نشده و پس از تعیین از سوی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعلام می شود.
وفایی مقدم اظهار کرد: بخشی از آتش سوزی های جنگل و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد در فصول گرم سال به دلیل گستردگی پوشش گیاهی استان طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده و مقداری نیز ناشی از سهل انگاری مردم و گردشگران در خاموش کردن آتش پس از استفاده از آن است.
وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش سوزی های جنگل ها و مراتع، افزود: تعامل و همکاری قشرهای مختلف مردم و دستگاه های اجرایی این استان هنگام بروز آتش سوزی جنگل و مرتع برای مهار و اطفای آنها مطلوب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در کنار کم توجهی مردم و بروز حوادث پی درپی آتش سوزی، امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود جوابگوی رفع نیازها و اطفای سریع آتش سوزی ها نیست .
عزت الله بهشتی فر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پراکندگی و سخت گذربودن عرصه های طبیعی استان در کنار کمبود امکانات و محدودیت های اعتباری کار حفاظت و صیانت از جنگل های انبوه این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی بیان کرد: با وجود درخواست های مکرر مبنی بر کمبود امکانات ، اعتبار و نیروی انسانی برای صیانت از عرصه های جنگلی استان تاکنون اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: قرق بانی که تنها در یک فقره آتش سوزی بیش از 40 ساعت مداوم مشغول خاموش کردن زبانه های آتش در صخره ها و مناطق سخت گذر است حدود پنج ماه گذشته تاکنون حقوقی دریافت نکرده است.
در روز جمعه هفته گذشته 6 فقره آتش سوزی بیش از 100 هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد را نابود کرد.
وی تعداد قرقبان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را هم اکنون 86 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نیروی قرقبان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذر و کوهستانی بودن نیست.
وی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرقبان تعیین شده در حالی این میانگین در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 75هزار هکتار برای یک قرقبان است.
بهشتی فر با اشاره به وقوع 6 فقره آتش سوزی در روز جمعه گذشته در سطح عرصه های طبیعی استان ،گفت: آتش سوزی منطقه دالون (بهره عنا) در شهرستان باشت سخت ترین و در عین حال دارای بیشترین وسعت آتش سوزی بود.
وی با بیان اینکه اتش سوزی در منطقه دالون باشت پس از گذشت 40 ساعت با همکاری نیروهای مردمی، هلال احمر و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد، گفت: در برخی مناطق فعالیت های تشکل های مردمی بسترخوبی برای صیانت از جنگل ها و اقدام سریع برای مهار آتش سوزی ها را فراهم کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار و200 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان دچار خسارت ناشی از آتش سوزی شد.
کهگیلویه وبویراحمد حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
6162/ 6075
مظفر عدالت نسب
 
 
 
 
  انتهای پیام /*
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 1625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *