800
۰

واکنش‌ها به اظهارات جنتی در خصوص اصلاح قانون استفاده از ماهوراه/منظور وزیر ارشاد از اصلاح قانون چیست؟

ماهواره و تاثیرات مخرب آن، سوژه تکراری است که چندسالی است نقل محافل کارشناسان رسانه‌ای، اجتماعی، فعالان فرهنگی و مذهبی و مقامات و مسئولان مختلف شده است؛ عامل پرداختن به این سوژه تکراری را می‌توان بروز مشکلات عدیده مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، رفتاری و اخلاقی در سطح جامعه دانست، چرا که کارشناسان معتقدند ماهواره یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز این مشکلات است.
لبل
لبل
به گزارش شستون به نقل از دانا؛ ماهواره و تاثیرات مخرب آن، سوژه تکراری است که چندسالی است نقل محافل کارشناسان رسانه‌ای، اجتماعی، فعالان فرهنگی و مذهبی و مقامات و مسئولان مختلف شده است.
 
عامل پرداختن به این سوژه تکراری را می‌توان بروز مشکلات عدیده مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، رفتاری و اخلاقی در سطح جامعه دانست، چرا که کارشناسان معتقدند ماهواره یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز این مشکلات است.
 
در سال‌های اخیر با اجرای طرح تعویض ماهواره با دستگاه دیجیتال، ماهواره‌ها مخاطبان بسیاری را در ایران از دست داده‌اند اما هنوز برخی معتقدند که بعضی از مسئولان به دنبال مشروعیت بخشیدن به ماهواره‌ها در ایران هستند؛ در همین راستا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی سخن از اصلاح‌ قانون استفاده از ماهواره به میان آورده است.
 

 
هرچند هنوز آمار دقیقی در خصوص استفاده مردم ایران از ماهواره منتشر نشده است، ولی جنتی در این باره می‌گوید: اصلاح این قانون (استفاده از ماهواره) بسیار ضروری است و حتما باید اصلاح شود، چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده می‌کنند. در واقع حداقل 70 درصد مردم خلاف قانون رفتار می‌کنند. با این حال، مادامی‌که قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.
 
وزیر ارشاد با اصلاح قانون می خواهد به ماهواره مشروعیت دهد
 
غلامرضا اسداللهی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات جنتی گفت: گفت: متأسفانه شبیخون فرهنگی که حضرت آقا بارها به آن اشاره کردند به واسطه بد عمل کردن مسئولین اثر خود را در جامعه می گذارد. یکی از وجوه تهاجم فرهنگی شبکه های ماهواره ای است.
وی افزود: امروز تعداد زیادی از شبکه های ماهواره با زبان فارسی برنامه تولید می کنند که قطعا این تولیدات با اهداف خاصی صورت می گیرد. این همه هزینه و وقتی که گذاشته می شود برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه های ماهواره ای است.
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: دستگاه های متولی فرهنگی کشور ما کاری خاصی انجام نداده اند و این نابسامانی که در حوزه اجتماعی داریم قسمت اعظم آن ریشه در فرهنگ دارد و ما نتوانسته ایم اقدامات تأثیرگذار داشته باشیم.
اسداللهی تصریح کرد: وزارت ارشاد به جای اینکه دنبال آزاد کردن ماهواره باشند اقدام تأثیرگذار فرهنگی در این خصوص انجام دهد.اگر ما وقت جوانان را با برنامه های فرهنگی جذاب پر نکنیم آنها به سمت ماهواره می روند؛ لذا باید در این زمینه یک چاره اندیشی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر شبکه های فارسی زبان به دنبال این هستند که ایمان جوانان را سست کنند و قبح مسائل مختلف برایشان شکسته شود و وقتی وزیرارشاد خواهان آزاد شدن تبلیغات در ماهواره می شوند به نوعی به ماهواره مشروعیت می دهد.
 
 
ماهواره عامل نفوذ فرهنگ غربی در خانواده ایرانی
احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که از اظهارات جنتی احساس خطر کرده است با اشاره به تاثیرات مخرب ماهواره در نظام جمعی خانواده گفت:  ماهواره خطرات جبران ناپذیری را برای فرهنگ اسلامی ایرانی ما در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه آمار بالای شبکه های فارسی زبان ماهواره جبهه معاند را تقویت می کند افزود: در 217 شبکه فارسی زبان ماهواره فعالیت بازدارندگی دینی را مد نظر دارند و در جهت تقویت جبهه معاند برآمده است تا وسیله ای برای حمله اجتماعی، فرهنگی و روانی به خانواده مسلمان را مهیا سازد.
آزادیخواه با انتقاد از اینکه ماهواره نفوذ آمریکایی صهیونیستی را در خانواده ایرانی ایجاد می کند ابراز داشت: ماهواره، کمینگاه اهداف شومی همچون فروپاشی به نظام خانواده، از بین بردن مشروعیت جامعه و سستی و محو اخلاق متعالی می باشد و جای تاسف دارد که نفوذ آمریکایی درخانواده های ایرانی دیده می شود.
عضو کمیسیون فرهنگی خاطر نشان کرد: ماهواره رسانه ای است که هنر را به شکل مذموم در قالب فیلم و سریال بکار می گیرد تا بتواند انقلاب فرهنگی، اسلام گرایی و حرکت در مسیر آموزه های دینی را از بین ببرد و در یک عبارت کوتاه عنوان می کنم که ماهواره برای یغما بردن فرهنگ ما رشد و نمو یافته است.
 
آسیب ها و پیامدهای منفی شبکه های ماهواره ای بر بنیان خانواده
مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی و متخصص علوم رفتاری با اشاره به آسیب های شبکه های ماهواره ای در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی  دانا؛ گفت: دستاورد های فناوری برای ورود به هر جامعه نیاز به بستر سازی فکری، فرهنگی و اجتماعی دارد که اگر بدون آن داخل در یک اجتماع گردند، عوارض و آسیب هایی ایجاد می کنند که کنترل و مقابله با بسیاری از آن ها غیر ممکن یا حداقل دشوار می باشد.
وی با اشاره تاکید مقام معظم رهبری در خصوص برخورد جدی با فناوری های وارداتی به کشور، بیان داشت: در سال 1368 مقام معظم رهبری با تعبیر جنگ نرم و ناتوی فرهنگی به هجوم به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی اشاره  ای داشتند که نخبگان و دست اندرکاران اگر در آن روز برخوردی جدی، کاربردی و برنامه ریزی شده با عوارض بعضی از فناوری های هجومی به کشور انجام می دانند امروز شاهد چنین آسیب هایی نبودیم.
کارشناس مسائل اجتماعی افزود: از سال 68 به بعد هر بار با تعبیری مثل رخنه فرهنگی ، تهاجم فرهنگی و شبی خون فرهنگی ایشان اشاراتی به این موضوع داشته اند که متاسفانه هنوز این مسائل به جنبه کاربردی نرسیده و درمرحله فرضیه سازی و تحلیل قرار دارد.
ابهری با ضروری خواندن توجه به عوارض ناشی از وجود ماهواره در کشور تصریح کرد: علت اساسی ضرورت توجه به ناتو فرهنگی عوارض و شلختگی های ناشی از آن می باشد که ماهواره اصلی ترین سنگر آن است. هر آنتن ماهواره در پشت بام ایرانیان نشانه تسخیر یک سنگر توسط فرهنگ ضد ایرانی و اسلامی است.
وی در ادامه با بیان اینکه شبکه های ماهواره ای که با هدف تغییر سبک زندگی پا در عرضه رسانه ای نهادند، اظهار کرد: شبکه های ماهواره ای که با هدف تغییر سبک زندگی و هجوم به ارکان و بنیان خانواده ایجاد شدند، توانسته اند تا به امروز مخاطبانی برای خود ایجاد و جذب کنند. متاسفانه کارشناسان و صاحب نظران در زمینه تولیدات فرهنگی توجهی به حساسیت زمانی نداشته و با داشتن ابزاری مانند صدا وسیما، سینما و ... در دست خود هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نداده اند.
کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: مخاطب شناسی ، سلیقه سنجی ، بکاربردن ضرورت های دینی و فطری افراد علت تولید و گسترش شبکه های ماهواره ای می باشد که در داخل کشور کم تر به این معانی توجه گردیده است. تسخیر بنیان خانواده ، تضعیف باورها و ارزش های عقیدتی و معنوی ، سست نمودن معنویت در زندگی زناشویی و تشویق به زندگی فرا زناشویی و تقدیس روابط نامشروع اصلی ترین هدف های شبکه های ماهواره ای بوده و پیش از 90% از فیلم ها وسریال های این وسایل ارتباطی در این محورها حرکت می کنند..
ابهری با اشاره به افزایش آمار طلاق به دلیل وجود ماهواره و شبکه های آن در کشور گفت: افزایش آمار طلاق یکی از عوارض شبکه های ماهواره ای است که روابط فرا زناشویی نیز همراه به آن وارد جامعه ما گردیده است. تغییر سبک زندگی از نظر پوشاک، آرایش و حتی تغذیه در دستور کار این شبکه ها قرار گرفته که به طور شبانه روزی به پخش برنامه مشغول اند؛ در حال حاضر بیش از 450 شبکه ماهواره ای شبانه روزی در حال پخش برنامه های خود هستند که آنقدر برنامه های خود را در ساعات مختلف تکرار می کنند که بالاخره با مخاطبان ارتباط از نظر زمانی برقرار کنند.
وی در بخش پایانی اظهارات خود افزود: هنوز دیر نشده است و می توانیم از انحراف بیشتر سبک زندگی ایرانی- اسلامی جلوگیری کنیم ولی بعید است یک یا دو سال دیگر بتوانیم چینین اقدامی را انجام دهیم و با این مئله مقابله کنیم.
 

 
ماهوراه‌ها در حوزه‌ های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی اثرات مخربی را بر روی خانواده‌های ایرانی می‌گذارند و امروزه بیشتر خانواده‌های ایرانی ماهواره‌ها را عامل اصلی بسیاری از مشکلات اجتماعی از قبیل افزایش طلاق می‌دانند.
حال با وجود واکنش مسئولان، کارشناسان و مردم به اظهارات جنتی باید منتظر ماند و دید که هدف اصلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صحبت در خصوص اصلاح قانون استفاده از ماهواره چیست؟ و آیا جنتی واقعا به دنبال مشروعیت بخشیدن به ماهواره‌ها است؟
 
انتهای پیام/
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 1676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *