800
۰

حجاب با عطر گل سرخ/ «عکس دو بعدی؛ کاملا رایگان» ویژه برنامه‌ای مخصوص بانوان

«عکس دو بعدی؛ کاملا رایگان»‌ عنوان برنامه‌ای است که با یاری بسیج شهرداری اصفهان در میدان نقش جهان برگزار شد و در آن قصد شده بود با یک حرکت نوین حجاب را در قلب دختران این مرز و بوم نهادینه کند.
ththj
ththj
به گزارش شستون به نقل از تسنیم، چندی پیش در میدان نقش جهان قدم می‌زدم، درست مقابل مسجد شیخ لطف الله جایگاهی با شکلی ویژه و البته یک عبارت تأمل برانگیز «عکس دو بعدی؛ کاملا رایگان»، نظرم را به خود جلب کرد.
از شکل و شمایل جایگاه پیدا بود که برنامه‌ ویژه‌ای برای خانم‌ها در نظر داشته‌ چون بیرون از آن نوشته بودند «ورود آقایان ممنوع». داخل که می‌شدی تعدادی خانم محجبه در بدو ورود به استقبالت می‌آمدند و با زبانی خوش از تو پذیرایی می‌کردند، البته هنوز راز داخل این جایگاه برایت مشخص نشده است!
اینجا یک آتلیه موقت است
کمی که از ورودت می‌گذشت از گفت‌وگوها متوجه می‌شدی که هفته حجاب و عفاف بهانه‌ای شده تا در اتاق فکر بسیج شهرداری و به دنبال درخواست‌های مکرر مردم و مسئولان در جهت ترویج فرهنگ حجاب، بساط چنین برنامه‌ای در شهر چیده شود، هرچند در هیچ گوشه‌ای از جایگاه هیچ اسمی از بسیج و شهرداری به چشم نمی‌خورد.
دو پرده عکاسی و وسایل نورپردازی و کلاً هرچه برای یک آتلیه عکاسی لازم باشد که در آنجا بتوانی یک قاب ماندگار از تصویر خودت بسازی فراهم بود، چند نفر عکاس خانم هم پی در پی مشغول عکس انداختن از دختران و بانوانی بودند که در این مکان حضور داشتند.
چیزی که بیشتر از هرچیز جالب توجه بود اشعار، آیات و دل نوشته‌های مربوط به حجاب و حفظ آن در جامعه و مزیت‌هایی بود که برای فرد دارد. تصاویر مناسبی نیز در کنار هر پیام به دیواره جایگاه چسبانده شده بود که به تاثیر گذاری هرچه بیشتر نوشته‌ها می‌انجامید.
حجاب با عطر گل سرخ
در اینجا از بانوانی که کم حجاب بودند و حتی از کسانی که حجاب کامل داشتند دو قطعه عکس گرفته می‌شد که اولی بدون داشتن حجاب و دومی با حجاب برتر یعنی چادر بود.
خانم‌های این شهر می‌خواستند اینگونه به شکلی جدید مردم را در پوشش چادر برای خودشان تصویر کنند تا آن‌ها در اعماق وجود خود به باور داشتن حجاب در جامعه برسند.
عکاسان این دو تصویر را روی تخته شاسی چاپ می‌کردند و با یک عدد گل سرخ که نماد عاشقی است، آن را به صورت رایگان به مخاطب عکس تحویل می‌دادند؛ تصاویری که در پایین آن نوشته شده بود «خدا زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد».
عکس‌هایی که با هربار دیدن آن‌ها خدا را به خاطر داشتن این امنیت و آزادی در شهر شکرگویی و در دل خود جایی برای حفظ بیشتر آن باز کنی.
این برنامه که قرار بود در هفته حجاب و عفاف در گوشه‌ای از میدان نقش جهان برگزار شود، به خاطر استقبال مردم و همچنین تاثیری که در روحیه برخی خانم‌ها گذاشت تا آخر تیرماه برقرار بود و حتی مسئولان برگزار کننده آن به خاطر احساس رضایت مردم از این برنامه، برآن شدند تا در بخش‌ها و محلات دیگر اصفهان نیز آن را اجرا کنند.
به راستی تاثیری که چنین حرکتی می‌تواند در روحیه یک دختر بگذارد چقدر از گفت وشنودهای مداوم و تکراری بیشتر است. با این کار ما حجاب را به دختران این مرز و بوم می‌فهمانیم؛ هرچند کوتاه باشد و تنها با یک قطعه عکس! اما همین برنامه کوچک می‌تواند تلنگر بزرگی در درون یک زن برای متحول شدن به وجود آورد.

چقدر چادر به شما می‌آید!
همانطور که یکی از خانم‌های این برنامه پس از دیدن عکس خودش با حجاب کامل و چادر بسیار شوکه و در عین حال خوشحال شد و گفت: «تاکنون هیچ‌وقت حجاب کامل نداشتم مخصوصا چادر و نمی‌دانستم انقدر چادر به من می‌آید، دوست دارم از این به بعد همیشه این پوشش اسلامی را بپوشم».
البته نکته دیگری که در این جایگاه ویژه در نظر گرفته شده بود، تنها ترویج حجاب در بین جوانان ایرانی نبود بلکه به سبب برگزاری آن در یک مکان تاریخی و حضور گردشگران و توریست‌های خارجی، برای جذب آنان و آشنا کردن آن‌ها با حجاب اسلامی نیز تعدادی مترجم در غرفه حضور داشتند و توضیحات لازم را پیرامون این برنامه به آن‌ها ارائه می‌کردند.
تا جایی که می‌توان گفت از جمله اتفاقات جالب در طول برگزاری این برنامه، محجبه شدن بانوان گردشگری بود که با حضور در این آتلیه موقت و پی بردن به زیبایی حجاب، چادر را برای خود برگزیده بودند.
حجاب، محدودیت نیست
حجاب همواره در طول تاریخ از زمانی که رضا شاه پس از برگشتن از سفر فرنگ خود فرمان داد از جامعه ایرانی حذف شود، تا اکنون که همه در تلاش هستند تا جلوی ورود مدهای نامتعارف غربی را بگیرند و حفظ آن را در جوامع گسترش دهند، یکی از مهم‌ترین مقوله های زندگی بشر بوده است.
مسئولان نیز به دنبال درخواست‌های مردم و تأکیدات مقام معظم رهبری باید توجه بیشتری به این مسئله نشان دهند و با روش‌های جدید مانند برگزاری همین غرفه عکاسی در شهر، مردم را به حفظ آن تشویق و باور قلبی حجاب را در جوانان به وجود آورند.
شاید این برنامه‌ها گامی باشد در راستای نزدیک شدن قشر محجبه با کسانی که فکر می‌کنند پوشیدن چادر یا حفظ حجاب برایشان محدودیت آفرین است و برای مبارزه با تفکر غلطی که در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای برای مادران این مرز و بوم تبلیغ می‌شود.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 1742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *