نظرات یک پزشک شهید درباره اقتصاد و سلامت

اقتصاد ما دنباله‌رو اقتصاد غرب است/ باید سادگی را در جامعه اسلامی تشویق کنیم

10 مرداد 1395 ساعت 9:31

شهید "دکتر محمد باقر لواسانی" معتقد بود که کشور هنوز اقتصاد اسلامی سالم ندارد و اقتصاد ما دنباله اقتصاد غرب زده زمان طاغوت است، در حالی که باید سادگی و بی‌پیرایگی را در جامعه اسلامی تشویق کنیم.


به گزارش شستون، نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، حوزه تعلیم و تربیت سازمان بسیج جامعه پزشکی در بخشی از کتاب سال صالحین خود به معرفی شهید محمد باقر لواسانی، پرداخته است که با یکدیگر می‌خوانیم:


شرح حال شهید دکتر سید محمدباقر لواسانی پس از انقلاب

در فروردین سال پنجاه و هشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پبشنهاد مسئولان وزارت آموزش و پرورش همچنین اصرار دانشجویان به ریاست مدرسه عالی بهداشت انتخاب شد.

با تاسیس حزب جمهوری اسلامی محمد باقر با کمک تعدادی از دوستانش واحد پزشکی حزب را پایه گذاری کرد؛ درآبان سال پنجاه و هشت مسئولیت وزارت بهداری توسط شورای انقلاب به پزشکان حزب واگذار شد و با اصرار پزشکان حزب، محمد باقر مسئولیت معاونت بهزیستی وزارت بهداری را قبول کرد؛ در ابتدای کار از دکتر فیاض بخش دعوت به همکاری کرد و خیلی زود متوجه شد بسیاری از موسسات تابعه تناسبی با کار اصلی این وزارتخانه ندارند.


 بنابراین طرح سازمان بهزیستی کشور را با همکاری دکتر فیاض بخش تهیه و به شورای انقلاب ارائه کرد، و چون این طرح منطقی و قابل اجرا بود خیلی زود از تصویب شورای انقلاب گذشت.


 تنها راه نجات سلامت کشور آن است که خدمات پزشکی ارزان شود

 اواخر سال پنجاه و هشت نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شد و ریاست کمیسیون بهداری خانه ملت را بر عهده گرفت، و با اعتقاد به اینکه تنها راه نجات پزشکی کشور آن است که خدمات پزشکی ارزان شود. طرح‌ها و پیشنهادات را در همین زمینه ارائه کرد که به تصویب مجلس رسید.


 آخرین طرح پشنهادی شهید به مجلس شورای اسلامی نحوه استفاده از دانش آموختگان مقطع تحصیلی فوق دیپلم، کارشناسی بهداشت، گروه پیراپزشکی و سایر رشته‌های ذیربط بود که بر اساس این طرح فارغ التحصیلان این رشته‌ها پس از طی یک دوره آموزشی کوتاه مدت به روستاهای فاقد پزشک اعزام می‌شدند.


دیدگاه‌های اعتقادی شهید لواسانی

محمد باقر می‌گفت: یکی از خصایص نهضت‌های الهی این است که بسیاری از ارزش‌هایی را که در جوامع انسانی رو به مرگ می‌رود و بر حسب مقتضیات مادی که حاکم است، اضمحلال می‌یابد، را دوباره احیا می‌کند و با احیای این ارزشها است که جوامع انسانی حیات دوباره خودش را پیدا می‌کند و یکی از برترین این ارزش‌ها مساله حق است.


با امعان نظر در حقایق اسلام در می‌یابیم که حق میزانی است که بر تمام شئون وجود و بر ذره ذره عالم حاکم است و حکومت حق است که در دل مردم ناامید و محروم همچنین مردمی که در بند هستند، امید رهایی را پدید می‌آورد.


تحصیلات شهید لواسانی

محمدباقر اگر چه در رشته پزشکی تخصص داشت اما توانسته بود در سایه تعالیم غنی اسلامی در همه ابعاد مدیریتی صاحب فکر و اندیشه شود و معتقد بود که با توجه به سیل توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی باید آمادگی مقابله و رویارویی با هر تهدید و خطری را در کشور فراهم کند.


معتقد بود ما هنوز اقتصاد اسلامی سالمی نداریم و اقتصاد ما دنباله اقتصاد غرب زده زمان طاغوت است. ما باید سادگی و بی پیرایگی را در جامعه اسلامی تشویق کنیم.


ما باید یک اقتصاد کشاورزی داشته باشیم که تولید کشاورزی ما واحد تعیین ارزش‌ها باشد همچنین معتقد بود که فاصله بین قیمتی که برای محصولات کشاورزی گذاشته و قیمتی که برای محصولات صنایعی وجود دارد بسیار زیاد است بنابراین باید یک فکر اساسی بشود.


محمد باقر مدتی نیز به عنوان عضو کمیته پزشکی ستاد انقلاب با این ستاد همکاری می‌کرد. وی آرزویی جز وصال معبود نداشت.


شهادت محمد باقر لواسانی

محمد باقر همیشه می‌گفت: من از نظر جسمی بنیه و استعداد اسلحه به دست گرفتن و در خط مقدم جنگیدن و از سنگری به سنگر دیگر رفتن را ندارم، اما شهادت را از خدا طلب می‌کنم.


 از محمد باقر یک فرزند به نام محمد علی مانده است سرانجام به آرزوی دیرینه‌اش رسید و در هفتم تیر سال 60 در حادثه تروریستی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین کور دل به شهادت رسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1816

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/1816/اقتصاد-دنباله-رو-غرب-باید-سادگی-جامعه-اسلامی-تشویق-کنیم

شستون
  https://shastoon.ir