800
۰

ارتش و سپاه، ید واحده

ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بازوی نظامی ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌‌آیند که گرچه هر یک مأموریت خاص خود را دارند، اما هر دو ارکان امنیت ملی محسوب می‌شوند.
ارتش
ارتش
به گزارش شستون، فرسایش و کاهش اقتدار ملی از جمله اهداف دشمن در دوران پسابرجام است که از جمله راهکارهای آن اختلاف‌افکنی و ایجاد شکاف بین مدافعان و نیروهای وفادار، معتقد و علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد چندپارچگی و چندگانگی است؛ چرا که وحدت و یکپارچگی مؤلفه افزایش‌دهنده قدرت و به‌ویژه لازمه مقاومت در برابر تهدید مشترک به شمار آمده و مانع رخنه و نفوذ می‌شود. از این رو دیده‌بان بیدار انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در یادآوری توانمندی‌های شش‌گانه نظام در برابر برنامه دشمن «توانمندی سیاسی ملی» را به معنای وحدت و انسجام ملی معرفی و بر حفظ آن تأکید دارند. طبیعی است حفظ وحدت وقتی به نیروهای مسلح و موجودین قدرت نظامی و بازدارنده نظام می‌رسد، اهمیت بالایی می‌یابد که هیچ‌گونه خدشه و تردیدی برنتافته و همگان، به ویژه فرماندهان و مسئولان نظامی کشور موظف به پاسداشت آن بوده و باید مراقب هرگونه سوءاستفاده احتمالی دشمن و افراد و جریانات مغرض باشند.
ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بازوی نظامی ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌‌آیند که گرچه هر یک ویژگی‌های سازمانی و مأموریت خاص خود را دارند، اما هر دو ارکان امنیت ملی، مدافع موجودیت کشور و نظام سیاسی و نگهبان عزت ملی محسوب می‌شوند و در مقاطعی که دفع تهدید مستلزم همکاری و اقدام مشترک بوده، در اوج وحدت و هماهنگی عمل کرده‌اند. سابقه مقابله سپاه و ارتش با شرارت‌های ضدانقلاب در شمال غرب، سد تجاوز بعثیون عراقی و عملیات‌های مشترک نظامی برای دفع تجاوز و تنبیه متجاوزان بعثی، نگهبانی از جزایر ایرانی و آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و ایجاد امنیت در حوزه‌های هوایی و دریایی با همکاری و اقدامات مشترک دفاعی تا مقابله با تهدید تکفیری‌ها و امتزاج خون شهیدان ارتشی و سپاهی در دفاع از حرم، نمونه‌های آشکار وحدت و هماهنگی بین سپاه و ارتش است. در واقع، سپاه و ارتش هر کدام یک لبه از ذوالفقار ولایت برای دفع تهدیدات و برقراری امنیت در کشور هستند که در عین حال هر کدام دارای مأموریت‌های ذاتی و اختصاصی بوده که به ماهیت سازمانی هر یک مربوط می‌شود و البته در شرایط اقتضایی و بنا به تدابیر فرمانده معظم کل قوا می‌تواند به همکاری و اقدام مشترک هم منتهی شود. نمونه آن همکاری ارتش جمهوری اسلامی با سپاه در حوزه برون‌مرزی و مقابله با تروریسم تکفیری با اعزام مستشار نظامی به سوریه است که نوعی همکاری عملیاتی دو مجموعه در شرایط اقتضایی به حساب می‌آید. بنابراین شعار صادقانه «ارتشی و سپاهی، یک لشکر الهی» به برکت عمومیت ولایتمداری در هر دو سازمان و فهم مشترک گفتمانی نسبت به تهدیدات و ایفای نقش هماهنگ در عرصه دفاع و تأمین امنیت ملی به منصه ظهور و عینیت رسیده و جنبه عملیاتی پیدا کرده است. بدیهی است امنیت چشمگیر کشورمان در منطقه بی‌ثبات و بحرانی غرب آسیا مدیون وحدت و هماهنگی نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی ـ اطلاعاتی نظام، به ویژه ارتش و سپاه دو بازوی مسلح کشور  است که امروز به مثابه خاری در چشم بیگانگان و بدخواهان تلقی شده و طبیعی هم است که چشم دیدن آن را نداشته باشند.
 انتشار برخی مطالب مغایر با وحدت و هماهنگی سپاه و ارتش در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی کشور که مغایرت آشکار با شأنیت هر دو سازمان و بالاتر از آن امنیت و اقتدار ملی کشور دارد، گاهی خوراک خود را از عناصر هیجانی و احساسی و گاهی عناصر غافل از اهداف بلند دو مجموعه و واقعیت‌های روشن می‌گیرد که به جای دیدن همدلی‌ها و همکاری‌های عینی و واقعی، برخی ادعاهای سطحی و شعاری را مبنای اظهارنظر و موضع‌گیری قرار داده و به دست جریانات مغرض یا جنجال‌آفرین بهانه می‌دهند. 
حال آنکه نگاه به واقعیت‌های وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش بین نیروهای مسلح بر هرگونه ذهنیت و حتی گله‌مندی فائق آمده و می‌تواند موجد هم‌افزایی و وحدت بیشتر شود؛ واقعیت‌هایی چون: 
1 ـ اهداف مشترک سربازی برای ولایت و افتخارآفرینی برای عزت مردم و امنیت کشور.
2 ـ اوج همدلی و هماهنگی بین فرماندهان عالی سپاه و ارتش که برگزاری جلسات دوره‌ای اخوت  مصداق آشکار آن است.
3 ـ ادامه همکاری‌ها و اقدامات مشترک در حوزه‌های مختلف که برگزاری رزمایش‌های مشترک، مشارکت در حوزه دفاع هوایی و امنیت خلیج‌فارس و دریای عمان نمونه‌های بارز آن است.
4 ـ همکاری‌ها و اقدامات مشترک برای مهار، پیشگیری و نابودی تروریسم کور تکفیری و دفاع از حرم که سند آشکار آن شهیدان گلگون‌کفن سپاه و ارتش است.
5ـ از آنجا که دشمن در این برهه زمانی تغییر گام سیاسی به نظامی و امنیتی را در دستور کار خود قرار داده، ضروری است نیروهای سپاه و ارتش با همدلی و همکاری هم‌افزا همچون گذشته با ید واحده و مشت آهنین در برابر جبهه دشمن عمل کرده و هرگونه توطئه را خنثی کنند.
بی‌شک مجموعه‌ای از واقعیت‌ها مؤید و مشوق اتحاد و همدلی بین این دو نهاد نظامی است که هیچ غفلت و سهوی نمی‌تواند خللی بر صف واحد برآمده از بنیان مرصوص آنها وارد آورد و مجاهدان راه اسلام را از همنشینی در سنگر مشترک دفاع از عزت ملی و اقتدار ولایت دلسرد کند.
رسول‌ سنائی‌راد
پایگاه بصیرت
انتهای متن/
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 1874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *