معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛

هشدار نسبت به شیوع تب مالت در تابستان/ افزایش بیماری هزار چهره با مصرف فرآورده های لبنی محلی

17 مرداد 1395 ساعت 9:59

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری هایی همچون تب مالت از طریق فرآورده های لبنی محلی آلوده و یا تماس با خون و ترشحات رحمی حیوان آلوده به گروه های در معرض خطر منتقل می شود.


به گزارش شستون به نقل از زاهدانه، تب مالت از جمله شایع ترین بیماری های واگیردار و از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در دام عوارضی همچون سقط جنین و کاهش تولید شیر ایجاد کرده و انسان هم عمدتا از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه از جمله پنیر محلی به آن مبتلا می‌شود.
از اینرو چون کشاورزی و دامپروری با زندگی روستایی مردم به ویژه در سیستان وبلوچستان آمیخته است یکی از دلایل شیوع این بیماری در کشور را می توان عدم رعایت اصول بهداشتی در بین برخی روستائیان و دامداران عنوان کرد.
در این خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کارگاه آموزشی تب مالت از این بیماری بعنوان بیماری هزارچهره یا تب مدیترانه ای یاد کرد و گفت: عامل این بیماری، میکروبی به نام بروسلا می باشد که بیشتر در فصول بهار و تابستان که فصل زایش و شیر دهی دامها است بروز می کند.
 
سید مهدی طباطبایی با بیان اینکه بیماری هایی همچون تب مالت از طریق فرآورده های لبنی محلی آلوده و یا تماس با خون، جفت، لاشه، جنین و ترشحات رحمی حیوان آلوده به گروه های در معرض خطر منتقل می شود، افزود: شهروندان در این زمینه باید از فرآورده های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.
وی در تکمیل این مطلب بیان داشت: شهروندان باید از مصرف شیرخام و سایر فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه مانند خامه، سرشیر، آغوز و بستنی خودداری کنند و شیرهای محلی و غیر پاستوریزه را به مدت 5-3 دقیقه بعد از رسیدن به نقطه جوش و غل زدن بجوشانند.
این مسئول قصابان، دامپزشکان و چوپانان را از جمله گروه های در معرض خطر عنوان کرد و ادامه داد: شهروندان علاوه بر اینکه از گوشت مورد تایید اداره دامپزشکی که شامل گوشت مهردار یا برچسب داراست، استفاده کنند باید گوشت مصرفی خود را به طورکامل پخته و سپس میل کنند.
 
وی با اشاره به کاهش مبتلایان به تب مالت در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به سال گذشته گفت: بیشترین تعداد موارد ابتلاء به بیماری به گروه سنی 15 تا 35 سال یعنی جمعیت فعال جامعه تعلق دارد هرچند که 27 درصد از مجموع مبتلایان، در گروه های سنی سالمندان قرار دارند.
طباطبایی در پایان به افرادی که با دام سروکار دارند توصیه کرد به هنگام رسیدگی به دام از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، عینک محافظ چشم، ماسک، چکمه استفاده کرده و با اداره دامپزشکی جهت واکسیناسیون دامها همکاری کنند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 1939

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/1939/هشدار-نسبت-شیوع-تب-مالت-تابستان-افزایش-بیماری-هزار-چهره-مصرف-فرآورده-های-لبنی-محلی

شستون
  https://shastoon.ir