800
۰

برداشت ۹۰۰ میلیاردی دولت از حساب شهرداری‌ها/ لایحه مدیریت شهری برنامه ششم به ضرر شهرهای بزرگ است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعهدات دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی، پرداخت مطالبات شهرداری‌ها و احیای بافت‌های فرسوده در این لایحه جدید نادیده گرفته‌شده است.
tyjdyj
tyjdyj
به گزارش شستون به نقل از دانا، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست خبری خود اظهار کرد: امیدواریم با خدمات صادقانه‌ای که در شوراهای اسلامی داده می‌شود اعتماد بیشتر مردم به حاکمیت را متبلور و با همراهی و همکاری رسانه ها آنچه موجب امنیت خاطر عمومی است دنبال کرده و ایجاد کنیم.
رضا امینی با اشاره به ارائه لایحه برنامه ششم توسط دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: ذیل این لایحه مدیریت شهری در حال ارائه است و در آن به‌شدت نقش شوراها کم‌رنگ می‌شود.
وی این اقدام دولت را خلاف مواد مصرح در قانون اساسی عنوان و تصریح کرد: اختیاراتی که برای مطالبه گری مردم در قانون اساسی مشخص‌شده با کاهش روبرو شده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از مشکلات دیگر این طرح را کاهش پاسخگویی از طرف دولت به مردم برشمرد و افزود: تأمین منابع حیاتی مدیریت شهری نیز در این لایحه پایین آمده است که این موضوع موجبات نارضایتی همه اعضای شوراهای اسلامی را به دنبال داشته است.
امینی از رسانه‌ها و خبرنگاران درخواست کرد: قلم و اخبار خبرنگاران برای جلوگیری از تصویب این لایحه که عوارض جبران‌ناپذیری بر شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها به نگارش درآید.
وی مردم و نقش مهم انها را رکن اصلی انقلاب عنوان کرد و گفت: مردم در تمام دوران پس از انقلاب موردحمایت رهبران مذهبی و سیاسی بوده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان این لایحه را بی‌مهری دولت به شوراهای اسلامی بیان و تصریح کرد: علی‌الظاهر فعالیت‌های شوراهای اسلامی به مذاق برخی از مدیریان دولتی خوش نیامده است که این بی‌مهری‌ها باعث کمرنگ شدن حضور و تأثیر مردم به دلیل نداشتن منتخبان برگزیده خود در یک مدیریت اجتماعی و سیاسی می‌شود.
امینی تأکید کرد: ماده چهار این لایحه بازگشت شهرداری‌ها به حالت قبل از سال ۷۸ که شوراهای اسلامی وجود نداشتند برمی‌گرداند و شهرداری زیر نظر دولت اداره خواهد شد.
وی، واگذاری عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به دولت و عدم تنفیذ و انتقال برخی از احکام برنامه پنج توسعه به برنامه ششم توسعه را دو نقص اساسی در تنظیم این لایحه ارائه‌شده به مجلس عنوان کرد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به ماهیت شهرداری‌ها اذعان کرد: شهرداری‌ها نهادهای مستقل و غیردولتی هستند که تمام درآمدهای خود را از جانب مردم تأمین می‌کند.
امینی مستقل شدن شهرداری‌ها و کسب درآمد از طریق تراکم فروشی را مربوط به سال ۶۲ و نیاز حمایت از جبهه‌های دفاع مقدس عنوان و خاطرنشان کرد: سبک زندگی و اشرافی گری مرموزی طی سال‌های گذشته در بین جامعه جا باز کرد و شرایط سختی ازلحاظ اقتصادی و اجتماعی در قالب فاصله طبقاتی ایجاد کرد.
وی با اشاره به برخی از تعهدهایی که دولت باید در قبال شهرها داشته باشد، گفت: بیش از شش سال است که دولت سهم یارانه بلیت خود را به شهرداری اصفهان پرداخته نکرده است و این دلیلی شده تا شهرداری بار این مسئولیت را بر دوش بکشد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعهدات دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی، پرداخت مطالبات شهرداری‌ها و احیای بافت‌های فرسوده در این لایحه جدید نادیده گرفته‌شده است.
امینی از برداشت بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری‌ها توسط دولت و پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی خبر داد.
وی تصمیمات سلیقه‌ای در مدیریت‌ها و سیاسی بودن برخی از انها را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: در خصوص سهم مالیات ارزش‌افزوده برای شهرداری‌ها با کاهش آن مواجه شده‌ایم و سهم ۳۳ درصدی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته‌شده است و احتمال می‌دهیم با روندی که دولت پیش‌گرفته است این سهم برای شهرداری‌ها به صفر برسد و ۱۰۰ درصد آن در اختیار دولت قرار بگیرد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار صاحب‌نیوز، مبنی بر اینکه شما در صحن علنی این هفته شورای اسلامی شهر اصفهان موارد مدیریت شهری در لایحه برنامه ششم توسعه را تیر خلاصی بر پیکره شوراهای اسلامی عنوان کردید، با توجه به اینکه منتخبان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ظرفیت خوبی برای عدم تصویب این لایحه هستند، چه میزان از این ظرفیت استفاده کرده‌اید، اظهار کرد: در لایحه مدیریت شهری پیشنهادشده بیشتر به نفع شهرهای کوچک و به ضرر شهرهای بزرگ است.
به گفته وی، ما تنها می‌توانیم به چهار نماینده مرکز استانمان اکتفا کنیم تا از این طریق نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق را مجاب به عدم رأی دادن به این لایحه کنند.
امینی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره گرفتن عوارض از اتباع غیر ایرانی پاسخ داد: عوارض این گروه ها بر اساس قانون به شوراها سپرده‌شده است و بر همین اساس شورای اسلامی شهر سالیانه مبلغ آن را تصویب و استانداری نسبت به اخذ آن اقدام می‌کند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 2046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *