صرفا جهت اطلاع مسئولان؛

رد پای مافیای قطع درختان در سیستان و بلوچستان/ تیشه به ریشه محیط زیست

23 مرداد 1395 ساعت 11:53

روزانه تعداد زیادی از درختان منطقه غرب سیستان و بلوچستان قطع و با کامیون جهت فروش به شهرهای دیگر حمل می شود.


به گزارش شستون به نقل از  دلگان پرس،یکی از شهروندان چاه کیچی دلگان در گفتگو با خبرنگار ما از قطع شدن روزانه تعداد زیادی از درختان قطع در این منطقه خبر داد و گفت: روزانه کامیون های حمل چوب درختان قطع شده این منطقه را جهت فروش به خارج از شهرستان دلگان حمل می کنند.
وی با بیان اینکه چاه کیچی در نزدیکی تالاب جازموریان قرار دارد افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و خشک شدن تالاب جازموریان درختان گز نقش اساسی در جلوگیری از ورود ریزگردها و گرد و غبار در غرب استان سیستان و بلوچستان دارند.
این شهروند چاه کیچی تصریح کرد: مالکان این درختان را به قیمت ناچیزی به دلالان و کامیونداران به فروش می رسانند.
 

وی اظهار کرد: زمانیکه به صاحبان درخت در خصوص قطع درختان اعتراض می شود، می گویند این درختان در مالکیت آنها هستند و کسی نسبت به قطع شدن و یا خشک شدن آنها هیچ گونه دخالتی ندارد.
این شهروند چاه کیچی با اشاره به اینکه هیچ نهاد و سازمانی از این کار ممانعت نمی کند تصریح کرد: مسئولان و سازمانهای مربوطه باید از قطع شدن درختان گز، که رگ حیاتی و تنفسی این منطقه هستند جلوگیری کنند.
 

حمیده پیران کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرنگار دلگان پرس در این خصوص اظهار کرد: "طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها هر کس عالما و عامدا قطع یا موجبات از بین رفتن درختان را فراهم کند، علاوه بر جبران خسارت وارده، حسب مورد به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از سی اصله باشد، به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد."
 وی با بیان اینکه قانون قطع درختان در معابر، بزرگراه ها، پارک ها و باغ هابدون اجازه شهرداری ها را  ممنوع کرده است افزود: به طور کلی شاید بتوان گفت قطع درختان در مکان های عمومی شهرها و املاک خصوصی که درخت در آنها وجود دارد، ممنوع است.
کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه قبلا باغ، به کلیه املاک و اراضی گفته می شد که در محدوده قانونی و حریم شهرها قرار داشت و مساحت آنها بیش از 500 مترمربع است  تصریح کرد: اما طبق مقررات جدید باغ تنها به املاکی اطلاق می شود که در سند آنها عبارت باغ ذکر شده باشد؛ ولی با این حال قطع درختان در تمام محل ها بدون کسب مجوز ممنوع شده است.
خانم پیران خاطر نشان کرد: مطابق آنچه گفته شد، حتی صاحبان باغ ها و سایر املاک خصوصی که تعدادی درخت در آنها وجود دارد، مجاز نیستند تا بدون اجازه شهرداری درختانی که خود ملکیت آنها را در اختیار دارند، قطع کنند و مثلا به تغییر کاربری، و یا نوسازی ملک خود بپردازند.
 

 
گزارشی از مجید بامری
انتهای پیام/8306


کد مطلب: 2079

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/2079/رد-پای-مافیای-قطع-درختان-سیستان-بلوچستان-تیشه-ریشه-محیط-زیست

شستون
  https://shastoon.ir