رئیس شورای شهر رامیان:

پیگیر ثبت ملی مراسم سنتی حنابندان رامیان هستیم/ ثبت ملی «سینه زنی کمر به کمر» رامیان و ساخت «دوتار قزلباش»

24 مرداد 1395 ساعت 8:59

رئیس شورای شهر رامیان با اشاره به اینکه در حال پیگیری معرفی و ثبت ملی مراسم سنتی حنابندان رامیان هستیم، گفت: «مراسم سینه زنی کمر به کمر» و «ساخت دوتار قزلباش» رامیان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.


به گزارش شستون، به نقل از گل رامیان، «حمید رجبلو» رئیس شورای شهر رامیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مراسم سینه زنی «کمر به کمر رامیان» به شماره 1157 و ساخت «دوتار قزلباش» شهرستان رامیان به شماره 1154  در 22 اسفند 1394 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی اظهار کرد: در اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و در حدود مواد مربوط به قانون راجع به حفظ آثار ملی و با رعایت مقررات آیین نامه اجرایی قانون فوق الذکر، عناوین ذکر شده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
رجبلو افزود: در حال پیگیری معرفی و ثبت مراسم سنتی حنابندان رامیان هستیم و تاکنون دو جلسه با میراث فرهنگی استان تشکیل شده است.
http://goleramian.ir/images/masolshahrestan/rajabloshora.jpg
وی در ادامه از پیگیری در خصوص معرفی رامیان به عنوان شهر نمونه گردشگری خبر داد.
رئیس شورای شهر رامیان بیان کرد: 80 هکتار از جنگل های کناری تاشته برای موافقت پارک جنگلی به شهرداری واگذار شد و به امکانات رفاهی مجهز می شود.
گفتنی است، مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان در روز عاشورا، دهم ماه محرم اجرا می شود و دسته های عزاداری از میدان مرکزی شهرستان رامیان به سمت میدان امام علی (ع) حرکت کرده و در این مکان به سینه زنی کمر به کمر می پردازند.
این شیوه عزاداری با هدف باور مردم عزادار به دور محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و 11 امام دیگر با حرکت به دور یک میدان انجام می شود.
ashora11
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 2085

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/2085/پیگیر-ثبت-ملی-مراسم-سنتی-حنابندان-رامیان-هستیم-سینه-زنی-کمر-ساخت-دوتار-قزلباش

شستون
  https://shastoon.ir