800
۰
دستور جدید وزارت بهداشت درباره عطاری‌ها:

استفاده از واژه «داروخانه گیاهی» ممنوع شد +سند

وزارت بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است تا به عنوان نهاد نظارتی بر مراکز عرضه فراورده های طبیعی و سنتی، اجازه استفاده از کلمه «داروخانه» را در تابلو عطاری ها ندهند.
دارو گیاهی
دارو گیاهی
به گزارش شستون؛ "عطاری داروخانه نیست"؛ اخطاری کوتاه و جامع از سوی سازمان غذا و دارو به عطاری های سراسر کشور تا مهر تاییدی باشد بر غیر قانونی بودن فروش هرگونه فراورده دارویی گیاهی، طبیعی، سنتی و حتی مکمل های تغذیه ای و رژیمی در عطاری ها.
  بر اساس ابلاغ 20 مردادماه امسال سازمان غذا و دارو به 57دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور، به کارگیری واژه داروخانه در تابلو عطاری ها ممنوع است و عطاری هایی که با به کارگیری این واژه ها سعی در جلب اطمینان مردم دارند، مجرم شناخته می شوند. در این ابلاغیه، نصب تابلوی داروخانه منحصرا برای داروخانه های دارای مجوز فعالیت امکان پذیر است و سایرین به ویژه عطاری ها مجاز به استفاده از نام داروخانه در تابلوی خود به عنوان داروخانه گیاهی و ... نیستند.   وزارت بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است تا به عنوان نهاد نظارتی بر مراکز عرضه فراورده های طبیعی و سنتی، موظفند پس از برخورد با چنین مواردی برخورد جدی قاطع نشان دهند.   این دستورالعمل در حالی صادر می شود که بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، برخی از عطاری ها اقدام به فروش غیر قانونی داروهای غیر مجاز ترک اعتیاد می کنند. داروهای غیر مجاز و بدون پروانه ای که در ساختشان از ترکیبات مواد مخدر استفاده شده است و نه تنها زمینه ترک اعتیاد را فراهم نمی آورند بلکه باعث ایجاد اعتیادی جدید در فرد نیز می شوند.   علاوه بر این فروش داروهای لاغری با ترکیبات غیر مجاز متاآمفتامین ها نیز از دیگر مشکلات و معضلاتی است که برخی عطاری ها به آن دامن می زنند. تا جائیکه سازمان غذا و دارو در نامه ای به هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور نیز این نکته را گوشزد کرده است که که درج عباراتی نظیر "فروش گیاهان دارویی، فروش مکمل های پروتئینی و رژیمی و ..." در پروانه کسب عطاری ها مورد قبول این مجموعه وزارت بهداشت نیست و چنین عباراتی نباید در پروانه کسب این واحدها درج شود.   ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها   پیش از این نیز در اسفند ماه سال 88 مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در نامه ای به هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنعتی کشور خواستار حذف عبارت هایی نظیر "فروش داروهای گیاهی،فروش مکمل های پروتئینی و رژیمی و ..." از پروانه های کسب صادر شده از سوی اتحادیه های صنف خرازی و لوازم آرایشی بهداشتی و خوارو بار و عمده فروشی ها شده بود که نتیجه ای در خصوص این درخواست، اعلام نشد.   حال مشخص نیست با این سخت گیری ها و در شرایطی که تنها تعداد معدودی داروخانه طب سنتی در کشور دایر شده است، روند خرید و فروش داروهای گیاهی و فراورده های دارویی آن به چه شکل ادامه خواهد یافت.
 
مشرق
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 2245
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *