800
۰

طوفان قاچاقچیان در بازار آشفته لوازم آرایشی بهداشتی/ گرایش مردم به اجناس تقلبی به خاطر قیمت کمتر

رییس بازرسی اصناف استان با بیان این که بیش از ۷۵ درصد کالاهای آرایشی بهداشتی در کشور و استان قاچاق است، می گوید: مصرف لوازم آرایش بهداشتی سالانه کشور دو میلیاد دلار است که از این میزان نزدیک به یک و نیم میلیارد دلارش قاچاق است.
ehgsh
ehgsh
به گزارش شستون به نقل از دانا، سیل مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در کشور ایران باعث شده که قاقچیان با خیال آسوده در بازار های اصفهان جولان دهند و میلیاردها تومان سود به جیب بزنند.
فروش کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار اصفهان موضوعی است که بیشتر به کودتا علیه تولید ملی و سلامت مردم شبیه شده است؛ فروشی که در بازار آشفته بی نظارتی ها دیگر جا و مکان و تخصص نمی شناسد و نقل و نبات هر مغازه و فروشگاهی شده است.
مغازه هایی که در کنار فروش پوشاک، فروش کیف و کفش و…. میزی را مقابل مغازه خود گذاشته و مملو از لوازم های آرایشی مختلف و جذاب کرده اند طوری که چشم هر بانوی ایرانی را به خود جذب می کند، معمولا اطراف آنها خانم های جوان و البته مسن را میبینی که در حال خرید هستند.
از رنگ و لعاب آنها که بگذریم انواع مارکهای معروف هم در بین آنها دیده می شود؛ مارک هایی که اگر بخواهی اصل آن را تهیه کنی مسلما چندین برابر باید از جیب مایه بگذاری، هر چه در بین این لوازم آرایش نگاه می کنی اثری از برچسب اصالت و سلامت غذا و دارو نیست.
سیل مصرف لوازم آرایشی بهداشتی باعث شده ما ایرانیان در میان کشورهای غرب آسیا رتبه دوم مصرف این مواد را داشته باشیم.
با توجه به اینکه آمار گمرک نشان می دهد در استان اصفهان واردات لوازم آرایشی بهداشتی صفر است پس سوال پیش می آید که این حجم بالای لوازم آرایشی بهداشتی چگونه وارد کشور می شود؟
رییس بازرسی اصناف استان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان این که بیش از ۷۵ درصد کالاهای آرایشی بهداشتی در کشور و استان قاچاق است، می گوید: مصرف لوازم آرایش بهداشتی سالانه کشور دو میلیاد دلار است که از این میزان نزدیک به یک و نیم میلیارد دلارش قاچاق است.
جواد محمدی فشارکی افزود: کالاهای آرایشی و بهداشتی توسط کانتینرها و به صورت سازمان یافته از مبادی ورودی وارد کشور می شود.
وی گفت: معروف ترین برندهای اروپایی و آمریکایی در کشورهای چین، تایوان، ترکیه و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس به صورت بسیار ماهرانه جعل می شود و وارد بازارهای ایران می شود.
با وجود این که توان مالی افراد این روزها پایین آمده تعداد انگشت ‌شماری توان خرید جنس اصل یا همان اورجینال را دارند و همین باعث شده جنس های تقلبی و قاچاق با قیمت های بسیار پایین بازار داغ و پررونقی داشته باشند.
رسول زرگرپور استاندار اصفهان هم با بیان این که حجم بالای قاچاق لوازم آرایشی بهداشتی نشان از سازمان یافته بودن آن دارد، گفت: به دلیل ورود تعداد زیاد کانتینرها و نداشتن امکانات کافی گمرکات نمی شود محتوای همه کانتینرها چک شود.
حالا حجم بالای قاچاق لوازم آرایشی بهداشتی وارد کشور و وارد استان می شود و نبود نظارت های کافی بر بازار توزیع و عرضه و بازرسی های دست و پاشکسته باعث شده حتی عمده فروشان به راحتی این کالاها را در سطح وسیع عرضه نمایند.
aks70
رییس اداره نظارت بر فراورده های آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اصفهان هم می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد کالاهای آرایشی بهداشتی قاچاق است.
دکتر ایمانه دهقان با تاکید بر اینکه لوازم آرایشی بهداشتی غیرمجاز در دراز مدت اثرات مخرابی بر بدن و پوست مصرف کننده دارد، افزود: مصرف کنندگان هنگام خرید باید به برچسب اصالت و سلامت کالا توجه کنند.
وی افزود: برچسب اصالت و سلامت شامل شاخصه هایی از جمله شناسه تجاری کالا، نظام ردیابی کالا و کد ۱۶ رقمی است که پس از خرید می توان تراشه آن را خراشید و کد را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیام کرد اگر کد صحیح باشد و تقلبی در کار نباشد بعداز چند دقیقه مشخصات کامل کالا به همراه تاریخ تولید و انقضا و سری ساخت آن ارسال می شود.
البته فروشندگان هم نظرات قابل توجهی دارند. آنها می گویند: مصرف کنندگان اطلاعی از برچسب اصالت و سلامت ندارند و تشخیص نمی دهند اگر کالایی این برچسب داشته باشد مورد تایید غذا و دارو قرار گرفته و مشکلی برای سلامت آنها ندارد.
فروشندگان می گویند: قیمت اجناس و کالایی که برچسب اصالت و سلامت دارند چند برابر کالایی است که این برچسب را ندارد و گاهی مشتریان می گویند این که همان جنس است چرا به خاطر یک برچسب هزینه بیشتری بپردازیم.
با توجه به اینکه در زمینه لوازم آرایشی و به خصوص بهداشتی کشورمان تولیدات خوب و با کیفیتی دارد اگر دولت حمایت های لازم از تولید کنندگان و همچنین تبلیغات مناسب از کیفیت خوب آنها داشته باشد دیگر رواج کالاهای بی کیفیت قاچاق را هم نخواهیم داشت.
و اگر هزینه های تمام شده برای وارد کننده از مبادی رسمی و هزینه دریافت برچسب اصالت و سلامت پایین تر تمام شود دیگر نیازی به ورود قاچاق و به خطر افتادن سلامت مردم در میان نیست.
اگر مدیران و مسولان در جلسات خود فقط اکتفا به سخن از مبارزه با قاچاق و عرضه آن در بازار کنند و در عمل اقدامی نداشته باشند وضعیت بهبودی نمی یابد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 2536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *