800
۰
خطبه های نماز جمعه سراوان

پنج اصل تربیت فرزند از دیدگاه امام رضا(ع)/محکومیت اغتشاشات ، و برخورد قاطعانه مسئولین با عاملان

یکی‌از اساسی‌ترین مسائل اجتماعی و ارکان مهم سعادت بشر موضوع تربیت است چراکه تربیت از حساس‌ترین و ظریف‌ترین کارهاست و به همین سبب است که خداوند خود را رب‌العالمین نامید. امر به معروف و نهی از منکر حکم قرآن است و دشمن میخواهد به این واسطه ما را از قرآن و اسلام دور کند. دشمن به دنبال این است تا باب مقابله با قانون شکنی بسته شود. اما غافل از این هستند که هیچ چیز باعث نمیشود ما از رسالتمان دور شویم.
پنج اصل تربیت فرزند از دیدگاه امام رضا(ع)/محکومیت اغتشاشات ، و برخورد قاطعانه مسئولین با عاملان
به گزارش شستون؛ حجت الاسلام و مسلمین مختار سابکی امام جمعه موقت شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه این هفته راه نجات و سعادت انسان را پیروی از سیره عملی امام رضا(ع) دانست و با تاکید بر این‌که یکی‌ از ابعاد زندگی آن حضرت بُعد تربیتی و اخلاقی ایشان است، اضافه کرد: یکی‌از اساسی‌ترین مسائل اجتماعی و ارکان مهم سعادت بشر موضوع تربیت است چراکه تربیت از حساس‌ترین و ظریف‌ترین کارهاست و به همین سبب است که خداوند خود را رب‌العالمین نامید.

وی در ادامه سخنان خود به پنج اصل تربیتی که امام رضا(ع) نسبت به آن‌ها حساس بوده است اشاره کرد و گفت: اصل نخست، اصل تکریم و احترام به فرزند و خودداری از توهین به فرزند است؛ اگر شما به یک نهالی که کاشته‌اید بی‌اعتنایی کنید آن نهال رشد پیدا نمی‌کند. انسان وقتی به فرزندش تکریم نکند آن فرزند رشد عقلانی و رشد عاطفی و رشد دینی و جسمی خاص خود را پیدا نمی‌کند.

وی اصل دوم تربیتی مورد تاکید امام رضا(ع) را اصل تعلیم فضائل و مکارم اخلاقی دانست و اظهارکرد: باید مکارم اخلاقی را به فرزندان خود یاد دهید، اگر می‌خواهید فرزند خوب تربیت شود باید تعلیم را جدی گرفت، تعلیم گاهی با گفتار، گاهی با عمل است، گاهی به فرزند می‌گویید راستگو باش و گاهی خودتان هم راستگو خواهید بود.

امام جمعه سراوان با اشاره به لزوم تعلیم عملی و گفتاری فرزندان در تربیت، تصریح کرد: حلال و حرام را به فرزندان بیاموزید تا فرزندانتان رعایت کنند، صدقه دهید تا فرزند شما یاد بگیرد صدقه بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین سابکی با تاکید بر این‌که اصل سوم تربیتی، اصل تفویض امر به فرزند است، گفت: برخی کارها را به فرزندانتان واگذار کنید، و در برخی امور با آن‌ها مشورت کنید. 

وی با بیان اینکه به همین جهت مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که به‌ عنوان «گام دوم انقلاب» تبیین فرمودند، امور را به جوانان سپردند، آینده کشور را به جوانان محول کردند، جوانان را مورد خطاب قرار دادند، یادآور شد: به فرزندانتان و به جوانان اعتماد کنید، کاری که به جوان سپرده شود به‌ نحو احسن انجام خواهد شد.

وی اصل چهارم تربیتی فرزندان را در سیره امام رضا(ع)، اصل تغذیه حلال برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر فرزند خوب می‌خواهید تربیت کنید در دو موضوع مواظبت شود، در انتخاب همسر و تغذیه، امام رضا(ع) می‌فرماید «ای مردم دقت کنید در تغذیه خود، همچنان که دقت می‌کنید در ازدواجتان» برای اینکه شیر مادر در تربیت فرزند مؤثر است.


 امام جمعه با اشاره به این‌که اصل پنجم در تربیت فرزندان اصل محبت و مهربانی و اصل رئوف بودن است که از امام رضا(ع) باید درس بگیریم، گفت: امام رضا(ع) فرمودند: «محبت کردن به مردم نیمی از عقل است» و انسان بر اساس عقلانیت زندگی می‌کند. 


حجت الاسلام و المسلمین سابکی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس یادآور بیانات ارزشمند رهبر انقلاب با پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس شد و گفت:
جنگی که علیه ما تحمیل شد یک جنگ جهانی بود، همه ما می‌دانیم اگر عرصه نظامی جنگ خطوط مرزی ایران و عراق بود، اما عقبه سیاسی این جنگ یک عقبه جهانی بود.
 
وی در ادامه گفت: جنگی که به ما تحمیل شد یک نعمت بود. دستاوردهای زیادی برای ما داشت برای مثال: بروز اعتقادات مذهبی، اوج قدرت نظامی، اگر امروز موشک نقطه زن داریم به برکت هشت سال دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اهمیت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی، دانشگاه ها و مدارس باید موضوع دفاع مقدس و خاطرات و وصیت شهدای هشت سال جمگ تحمیلی را تدریس کنند، این موضوع نباید به فراموشی برود بلکه باید سینه به سینه نسل به نسل بیان شود تا جوانان راه خود را پیدا کنند.


وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: سخنرانی دکتر رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل، موضوعات مهم انقلاب اسلامی و بی عدالتی ها و ظالمانه بودن تحریم ها و مبارزه با تروریسم و معرفی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد مقاوت در جهان را بگوش همه ی رسانه های جهان رساند، و همچنین دیدار دو جانبه با رئسای جمهور بعضی کشور ها 

حجت الاسلام و المسلمین سابکی با اشاره به مصاحبه ندادن رئیس جمهور کشورمان به خبرنگار بی حجاب گفت: این حرکت زیبای رئیس جمهور عزیزمان به مانند جوان رزمنده در هشت سال دفاع مقدس است که حاضر نشد با خبرنگار بی حجاب مصاحبه کند و کاری کرد تا خبرنگار با رعایت حجاب اسلامی روبروی او حاضر شود. اینها همه پیام دارد و ما باید هوشیار و بیدار باشیم

وی در ادامه با اشاره به فوت مرحومه مهسا امینی گفت: این جبهه انقلاب بود که از این صحنه ناراحت شد، در تاریخ پر افتخار هشت سال دفاع مقدس هزاران شهید را بخاطر دفاع از ناموس و حجاب زنان جامعه تقدیم کردیم. اما دشمن از این اتفاق خوشحال است، چرا که به دنبال سوءاستفاده از این صحنه ها برای ایجاد تفرقه و خرابکاری هستند.
امر به معروف و نهی از منکر حکم قرآن است و دشمن میخواهد به این واسطه ما را از قرآن و اسلام دور کند. دشمن به دنبال این است تا باب مقابله با قانون شکنی بسته شود. اما غافل از این هستند که هیچ چیز باعث نمیشود ما از رسالتمان دور شویم.

وی ضمن محکوم کردن این اغتشاشات گفت: کسانی که ترقه بازی راه انداختند و به مردم و اموال مردم و بیت المال آسیب رساندن باید با اشد مجازات برخورد شود.

شنبه 2مهر 27صفر: بزرگداشت شهدای مظلوم منا
یکشنبه 3مهر 28صفر: رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
دوشنبه 4مهر 29صفر: روز سرباز
سه شنبه 5مهر 30صفر:شهادت امام رضا(ع)
چهارشنبه 6مهر 1ربیه الاول: آغاز هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه
پنج شنبه 7مهر 2ربیع الاول: روز آتش نشانی و ایمنی

همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس توسط بعضی از ادارات میزخدمت ارائه نمازگذاران شد.

در پایان مردم نمازگذار شهرستان سراوان با حضور فرماندار به جهت محکومیت اغتشاشات اخیر در بعضی شهرهای کشور تجمع کردند و نفرت خود را از کسانی که به قرآن و اسلام و پرچم ایران توهین کردند نشان دادند. 

انتهای پیام/
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 25828
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *